Simen1 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Er det noen som har prøvd å legge om til uker á 6 dager med 28 timer per dag? 7 dager * 24 timer = 168 timer 6 dager * 28 timer = 168 timer Denne siden beskriver en del høyst relevante fordeler ved å legge om til 6 dager á 28 timer. Blant annet betyr det lengre helger, mer daglig variasjon i posisjonen sola har på himmelen, mindre tid går bort i å komme seg til jobb og tilbake, mindre forurensing osv. Det har åpenbart en del ulemper også. Er det noen av dere som har prøvd dette og kan tenke dere å dele erfaringene med oss andre? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Vil det ikke bli veldig forskjøvet med når på dagen sola var oppe og sånt, da? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hvilken dag skulle vi bli kvitt da? Mandagen? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Skulle vi økt en arbeidsdag til 9 eller 10 timer da? få som hadde gått med på det. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hvilken dag skulle vi bli kvitt da? Mandagen? 8008456[/snapback] Mandagen er helt klart den dagen jeg helst vil bli kvitt Men hvis man bytta, ville ikke systemet bli helt ødelagt i forhold til jobb/skole, handlig og andre ting som har men samfunnet å gjøre? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Haha, noe så .. teit. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 hele uka ville blitt forskjøvet etter noen måneder... sola kommer opp om natten etc. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 nei, enkelt dager blir forskjøvet, uka starter og slutter samtidig som en 7 dagers uke. Noen dager blir imidlertid mørke. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 nei, enkelt dager blir forskjøvet, uka starter og slutter samtidig som en 7 dagers uke. Noen dager blir imidlertid mørke. 8008537[/snapback] Skal jeg tro folk hadde akseptert^^ Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Februar kommer også til å slite litt, har 28 dager den Lenke til kommentar
Mit Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Synes dette hørtes ut som en morsom ide jeg, mange ganger jeg kunne ønska meg noen timer til om dagen. Men jeg tror ikke jeg kommer til og teste dette ennå, blir litt feil mtp. når andre står opp og legger seg Lenke til kommentar
MRN Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Vi skulle nok ha jobba 33% av tida uansett hva som hadde skjedd. 24/3=8 timer. Man bør ha 8 timer søvn, så det forsvant den andre tredelen. Den siste tredjedelen er "din". Den går til å komme seg til og fra arbeid, å gjøre seg klar til arbeid (spising, dusjing, påkledning...), samt alle de andre tingene som sosialt samvær mm. Mennesket er alltid taperen. Lenke til kommentar
esa Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 jeg kunne tenkt meg å prøve dette her men kanskje det er litt vanskelig med skole å sånt Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hadde blitt vanskelig, men artik å prøvd. Er jo alltid mørkt om vinteren så jeg kan vel prøve når mørket faller på. Problemmet er at jobb, skoler og butikker neppe aksepterer det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Skulle vi økt en arbeidsdag til 9 eller 10 timer da? få som hadde gått med på det.8008482[/snapback] Å? Men på den andre siden blir det også en arbeidsdag mindre i uka, samt mer fritid per uke på grunn av 20% mindre venting i kø frem og tilbake til jobb, 14% mindre morgenstell, 14% mindre av andre daglige gjøremål. Sove lengre får man også. Her vises forskjellene mellom de to uke-modellene: Lenke til kommentar
esa Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg tror at det er selv veldig vanskelig å forandre noe som vi mennesker har gjort det samme heile tiden. Også, kroppen vårs er meint til å følge "solens tidslinje", men jeg ser poenget med hvordan vi nå har blitt Jeg ville vært med på det, men kunne blitt mye lettere med andre med på det (som skolen, butikker, osv). I begynnelsen ville det vært svært vanskelig, å ha den "jet-lag feeling" heile tida Etterhvert kunne det blitt mer effektivt enn i dagens 24/7 klokke.. Kanskje dette her er noe man kan prøve hvis du man kjede deg Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Rent biokjemisk reguleres søvn og våkenhet av mengden lys vi eksponeres for, så biologiske komplikasjoner er det. Lenke til kommentar
esa Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Rent biokjemisk reguleres søvn og våkenhet av mengden lys vi eksponeres for, så biologiske komplikasjoner er det. 8012419[/snapback] Men da skapes det problemer for mange her i vinteren/sommeren? Når jeg tenker over det, er det ikke så problematisk Hvordan kan man kompinsere skolen eller jobb med denne 28/6 klokken da? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 I nordnorge er det da heller ikke uvanlig med lampe-terapi, som går utpå at de som mener de har godt av det sitter et par timer under relativt sterk belysning og leser en bok el. mens det er bekmørkt ute. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Om jeg skulle gjort noe drastisk og døgnregulerende, ville jeg heller gått for den metoden hvor man sover 15 minutter hver fjerde time (eller noe lignende det). Da får du plutselig veldig mye tid på natta man kan gjøre ting! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå