Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bekymret for clutchen min

maZe-

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har da nettopp fått lappen og jeg har ikke så god peiling på mekking av bil. Men jeg lurer på hvordan jeg kan få fikset clutchen min eller om det er noe virkelig gale med den. Jeg har en golf 2 1983 modell og når jeg skal løyse bilen så må jeg alltid ruse den virker det som. Clutchen har en margin på 4-5cm hvor den "tar" når jeg skal løyse den når jeg tar ut igjen clutchen. Er det noe tegn på at jeg kanskje må skifte den? Jeg føler meg ikke komfortabel med å kjøre med den. Den er også ekstremt tung og trykke ned med foten (jeg er ingen svekling) og giret mitt er også veldig tregt. Noe jeg kan gjøre med dette?

Takk for alle svar. Håper jeg får lange og godt forklarte svar pga jeg er veldig bekymret pga sikkerhet når jeg kjører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din bil har problem med at giroverføringen blir treg.Få en til å sitte i bilen å gire som en villmann samtidig som du smører overføringene som beveger seg i motorrommet med en oljespray.Hvis du mener at bilen begynner å bevege seg når du tar pedalen ut noen cm så er det bare å slakke clutch wire.

Lenke til kommentar

clutchvaierern fliser seg opp i strømpa og pedalen blir tung. må byttes!

Hender det er noe clutch overførings tull inni kassa, men da ligger vanligvis pedalen i bånn.

Kjør bilen i motbakke 50-60 km/t. sett den i 5 gir og gi full gass. ruser motoren seg opp? hvis ja, bytt clutch.

gå amokk på giroverføringene med noe smøring av noe slag.

Lenke til kommentar

jeg har kjørt bilen i 3gir i motbakke og da kveler motoren seg :) jeg har også funnet ut at jeg burde kanskje bare smøre over med noe smøringsgreier.. noen som har peiling på hvor jeg skal smøre henne?

og kan beskrive dette til meg? *har dårlig peiling på bil*

Endret av maZe-
Lenke til kommentar

Vaieren er festet til klutsjpedalen (pedalen lengst til venstre). Under rattet, på en måte. Bare å kline på litt der du kommer til.

Du finner igjen vaieren i motorrommet. Få en jente til å trykke inn klutsjen, mens du ser hvor det beveger seg.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Kjør på flat veg i 60 km/t på høyste gir. Gi flat pedal (på gassen) samtidig som du trør clutchen inn og slipper den igjen så fort du kan. Hvis motoren bruker litt tid på å komme ned på turtallet, er clutchen dårlig, hvis ikke må du se på wiren om den henger.

Wiren kan også gi samme resultat hvis den "henger".

Lenke til kommentar

om jeg trykker ned gassen sammens med clutchen, ruser jeg den noe jævli :p slik det ska være altså. jeg har funnet ut at clutchen er helt fin. jeg som var litt bekymret for jeg har aldri kjørt en gammel bil før. hvordan lukker/stenger jeg tråden?

takk for alle fine svar og kommentarer:)

Lenke til kommentar
Kjør på flat veg i 60 km/t på høyste gir. Gi flat pedal (på gassen) samtidig som du trør clutchen inn og slipper den igjen så fort du kan. Hvis motoren bruker litt tid på å komme ned på turtallet, er clutchen dårlig, hvis ikke må du se på wiren om den henger.

Wiren kan også gi samme resultat hvis den "henger".

8066258[/snapback]

eller er det kanskje is på veien.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prøvd å gi full gass og clutche litt inn fort og slippe fort ut igjen for å se om motoren drar momentant?

Hvis motoren ikke gir etter momentant, vil jeg tro det er slitt clutch.

Edit: las ikke første post skikkelig :/

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
Få en jente til å trykke inn klutsjen, mens du ser hvor det beveger seg.

8061549[/snapback]

Hvorfor må det nødvendigvis være ei jente?? :hmm:

8726597[/snapback]

Why not?

8728838[/snapback]

Absolutt ingen grunn til at det ikke kunne gjøres av ei jente, mener bare det hadde vært mer naturlig å skrive "Få noen til å trykke inn klutsjen...", så blir hverken det ene eller det andre kjønnet diskriminert på noen måte.. Og kanskje trådstarter ikke har noen jentevenner som kan hjelpe, men bare guttevenner? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...