Denmystiskeperson Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hei, går på IKT linjen.. Vi begynte nettopp med det dårligste programmet ever. Nettopp "Frontpage". Det er det dårligste programmet jeg har vært borti og ustrukturert som bare det. Jeg har prøvd å si til læreren at å bruke notepad med css/html er en mye bedre måte å lære proff html utvikling. Lurer på om det er noen smarte ting jeg kan si slik at vi heller kan begynne med å bruke notepad, jeg synest det er TEIT rett og slett at vi skal være avhengig av frontpage for å lage websider. Og at vi skal bli tvunget til å lage en dårligere webside. Vi skal også ha en prøve og jeg spurte om vi var nødt å bruke frontpage på prøven, og det måtte vi. Her er da spørsmålet: Er det noe jeg kan si for å gjøre slik at hun ikke kan tvinge oss til å bruke frontpage på prøve eller nå når vi skal lære dette? - Jeg vet at det er Ingen proffe som bruker frontpage, frontpage er for små unger på 10år som har lyst å lage sin egen side, eller folk som ikke har peilig på html. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Du kan si: -Jeg vet at det er Ingen proffe som bruker frontpage, frontpage er for små unger på 10år som har lyst å lage sin egen side, eller folk som ikke har peilig på html. Spør om det er mulig å innstallere ett annet program, Adobe GoLive, Adobe dreamweaver. På skolen min driver vi også med Frontpage, Jeg fikk lov til å bruke ett annet program, fikk bare pluss, fordi da hviste jeg at jeg lå forran pensum.. Men du kan jo "programmere" i frontpage også da, bruk "teksteditoren", slik at du bare ser teksten, trenger jo ikke "tegne siden" (wysiwyg)... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Adobe Dreamweaver har vel mer eller mindre blitt en slags industristandard, samt at denne holder seg til de åpne standarder etter hva som er meg bekjent. FrontPage gjorde ikke dette i gamledager ihvertfall. FrontPage-sider var mer eller mindre forbeholdt Internet Explorer da jeg hadde om FrontPage. Før du eventuelt argumenterer med åpne standarder ville jeg sjekket hvordan FrontPage ligger an i forhold til å følge standardene først. Lenke til kommentar
Elenion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Skulle akkurat til å si det skag1 sa. Sider laget i Frontpage vil mest sannsynlig bare virke i IE. Du kan jo fortelle læreren dette og forklare at det er veldig mange idag som bruker andre nettlesere.. Et annet argument er jo det at ved å bruke frontpage til å lage en nettside lærer du absolutt ingenting nyttig. Du vil aldri senere i utdannelse eller yrkesliv trenge å bruke dette programmet, og du lærer ikke no særlig med html av å bruke programmet (med mindre du går inn for dette) Sannsynligheten for at læreren din ikke kan html selv er vel kanskje ganske stor. Min ikt-lærer på ungdomsskolen kunne ikke det (mesteparten av det ikt-faget gikk ut på å lage databaser). Foreslå at du kan ha en time der du går gjennom litt basic html-programmering kanskje? Hvis du klarer å forklare ting på en god måte og ikke gå for fort frem så kan sikkert klassen få noe ut av det Hvis ikke så kan du jo som nevnt tidligere bare skrive html-koden i frontpage istede for å bruke design-verktøyene. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hvis du kan HTML godt, kan du presentere prinsippet bak Markup Language, og gjennomgå hvordan FrontPage rævkjører det prinippet. Lag f.eks to ganske like sider. Den ene I FP, og den andre med perfekt HTML og CSS. Så åpner du de to filene i teksteditorer (helst med highlightning) ved siden av hverandre og begynner å gjennomgå alle feilene som FP gjør. Ta f.eks med hvordan den bruker <font>, <center>, width og height i taggene, og hvorfor det ikke skal være i en HTML-fil. Vis også fraværet av semantikk og struktur, og hvor lite konsekvent den er. Du bør kunne HTML ut og inn for å sette i gang med noe sånt, men jeg skal love deg at det kommer til å funke. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Si til læreren at Frontpage er utdatert for lenge siden, og at dere lærer ingen ting av å bruke det. Trodde alle med litt innsikt i webdesign visste at innhold og design er to forskjellige ting, én av (de mange tusen) grunnene til at man ikke bør bruke Frontpage Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hvis du kan HTML godt, kan du presentere prinsippet bak Markup Language, og gjennomgå hvordan FrontPage rævkjører det prinippet. 8031862[/snapback] Det der var utrolig presist og poetisk. Var akkurat det jeg prøvde å si med mange, mange ord. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Har læreren din peiling på hva han skal lære bort ? Kan han xhtml/css/php etc. ? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Driver med frontpage på min skole også Læreren er et 56 år gammelt kvinnemenneske som ikke aner den minste ting om hva hun skal lære bort. Uttrykket HTML eksisterer ikke i hennes verden. Hun leser blankt av boka, og gjentar disse stegene på prosjektoren mens hun tvinger oss til å se på. Det er ikke annet enn tragisk, at dagens opplæring ikke har kommet lenger en dette. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det er ikke annet enn tragisk, at dagens opplæring ikke har kommet lenger en dette. 8046080[/snapback] Det er vel et nedprioritert fag som de tror man kan lese seg gjennom. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) IT-lærerene på de fleste skoler er vel stort sett en eller annen norsklærer som kan mer data enn gjennomsnittslæreren (dvs. hvordan man printer i "landskap", kobler seg til trådløst nettverk og hvordan man får bildet fra PC-en på projektoren), og derfor mener skolen at de er velegnet som IT-lærere. Ikke at jeg er spesiellt dreven på PC, men jeg kan nok til at jeg ikke valgte IT som studieretningsfag. Endret 28. februar 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det er ikke annet enn tragisk, at dagens opplæring ikke har kommet lenger en dette. 8046080[/snapback] Det er vel et nedprioritert fag som de tror man kan lese seg gjennom. 8046115[/snapback] Dette er beklageligvis godt mulig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det hadde egentlig vært morsomt å velge det og satt læreren skikkelig på plass. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Problemet er at det ofte ikke er mulig å "sette læreren på plass" - tro meg - jeg har prøvd. Problemet er at læreren, i mitt tilfelle, tror at office pakka til Microsoft er alt som eksisterer av software her i verden, og at Internet Explorer er Internett. De gangene jeg har nevnt ting som w3, semantisk kode og notepad, stirrer hun bare dumt på meg, uten å forstå ett kvekk av hva jeg prøver å formulere. Her om dagen skjedde f.eks dette: Vi hadde laget noen horrible sider med frames, etter frontpage boka, som vi skulle legge ut på en server holdt av fylket. Siden skulle legges ut gjennom frontpage, ved å bruke dette til å koble opp mot ftp serveren siden skulles ligge på. OK... Vi fikk utdelt hvert vårt brukernavn og passord, og jeg logget derretter på ftp serveren. I root på ftp serveren, lå den en tom index.html fil - i den lokale mappa på pcen jeg satt på, der jeg hadde laget siden min, lå det naturligvis også en index.html fil. For å legge ut siden skulle man videre trykke på "Publiser". Filen blir lastet fra den lokale harddisken, til ftp serveren. Under denne prosessen dukker det opp en dialog: "Filen index.html eksisterer allerede. Vil du overskrive denne?". Ja - Nei - Avbryt. Her trykker man selvfølgelig "Ja"! Når ikt læreren fikk denne meldingen, begynte hun å omtale den som en "error melding" ellerr en "feilmelding" for å være presis. Jeg mener... faen... det er da ingen "feilmelding" - det er en jævla spørsmålsdialog. Jeg forklarte at filen på serveren var "tom", og at den måtte overskrives (evt renames) av den lokale index.html filen. Hun forsto ingenting, og sa at jeg skulle gå og sette meg. Hun ringte systemansvarlig. Han ankom rommet, og gjentok den eksakte setningen jeg hadde forklart henne tidligere - hun skjønte ikke en dritt! Etter 5 minutter med intens forklaring fra sysadmin, gikk det endelig opp for henne! (Timen kunne fortsette)... Jeg mener... hva i helvette?! Det verste med det hele var at de fleste elevene i klassen ikke skjønte bæret heller - jeg gikk derfor rundt klasserommet - fra maskin til maskin - og trykket "Ja" til å overskrive hos det flertallet som ikke skjønte driten av hva som foregikk. Jeg er ingen pc ekspert, men herregud - hvem som helst burde klare å lese en slik dialog, og forstå hva den spør etter! Jeg er så ufattelig frustrert! Hater IKT faget! Lenke til kommentar
lasse91 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 det er synd med det at det faktisk er noen lærerer som er sånn, de greier rettt og slett ikke å innse at de har feil, uansett hvor mange argumenter du kommer med... du kan komme med bevis fra sikre vitenskapelige undersøkelser, men de fatter det faen meg ikke, men samtidig er det jo da noen lærere som man kan ha en fornuftig diskusjon med, der de faktisk kan innse sine egne feil.. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg kan si et ord: Læreplan. mener det står der at en skal lære hele MS Office pakka. da er jo frontpage en del av den. Vi hadde frontpage, men først så brukte vi notepad. Men det er jo heller ingen problemer med å skrive koden selv i frontpage... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 I går fikk høre noe som virkelig fikk meg til å lure på om det egentlig finnes et fnugg av seriøsitet i dette IT-faget. En klassekamerat skulle ha IT-prøve og sa at de skulle ha om blant annet bilde-teori. Jeg spurte om litt av hvert for å høre hva det gikk ut på, og etter hvert kom vi inn på fargene i de forskjellige bildeformatene. Da stod det visstnok i IT-boken (fritt sitert): - BMP har 8 bits fargedybde, altså kun 256 farger. - GIF har opptil 48 bits fargedybde (281*10^12 farger). De som har lekt litt med bilder, vet at GIF har et veldig snevert fargespekter (8 bits, 256 farger) som ofte ødelegger kvaliteten og gjør det uegnet til skikkelige screenshots. Samtidig vet vi at BMP tilbyr lassevis av farger hvis man velger 24 bits lagring. Man kan også velge mange BMP-moduser fra 1 bit til 24 bits. Hvordan kan boken/faget bedrive slik vranglære? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 snip Nydelige saker! Velger helt klart bort dette faget til neste år. Lenke til kommentar
Anira Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Oida, den der er ikke gøy :/ Virker ikke som læreren har vært borti nok til å kunne forstå hva det dreier seg om å lage websider. Hvis det bare er en del av faget, så er vel det beste å bite tenna sammen, vite at du har rett, og gjøre så godt du kan under de forutsetningene du har? (Selv om det ikke er så lett når folk ikke skjønner et fnugg, uff.) I første klasse på VGS skulle vi lære HTML, og måtte holde oss til gamle standarder. (Ingen CSS, font-tagger og filnavn på maks 8 tegn, f.eks.) Heldigvis hadde læreren vår drevet med det lenge, så han forstod meg godt da jeg tok opp at det var klønete for meg i og med at jeg hadde drevet med det i mange år allerede. Men han kunne ikke gjøre noe med det, siden det var pensum, og vi måtte gå gjennom det grunnleggende. Så jeg satt med noe helt annet de timene, slang sammen noe på en time, og bestod med toppkarakter på alle punkter. Letteste faget noensinne, selv om det medførte stor frustrasjon over å ikke kunne gjøre det "riktig". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå