Gå til innhold

Prisen på Vista

Anbefalte innlegg

Er det noen som har sett en forklaring på hvorfor vi "norwegian suckers" må betale mer for Home premium versjonen enn det man i junaiten betaler for ultimate (Og det er vel og merke før staten har tatt seg betalt for sin innsats)?

Lurer på om tendensen er den samme over resten av Europa eller om det er spesialbehandling for Ola Dunk?

Ser forresten at amerikanerne synes $260 for ultimate er svindyrt...

Eg berre spyr. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MS får selge som de vil - ingen lover mot dette. Man priser jo selvfølgelig produkter etter kundemassene; Hvor mange som kjøper. Det med at Home Premium er dyrere en Ultimate har jeg aldri hørt noe som helst om.

8010126[/snapback]

Tror han snakker om prisene i USA i forhold til Norge. Jeg betalte 1600 kroner for min Ultimate oppgraderings lisens I USA, og da blir jo Home Premium her i Norge dyrere enn en Ultimate lisens.

Men vi kan ikke sammenligne, for som andre nevner her i posten, så er vel vår snitt lønn per år ca $40.000, mens amerikanerene har vel ca $20.000, om ikke lavere.

Minimum lønn i mange stater ligger på rundt $5 per time = 31 kroner. Mens her i Norge tjener vel de fleste 80 eller mer per time.

Så helt naturlig at vi betaler mer enn dem. Men du kan prøve å kjøpe rett fra USA slik som mange av oss har gjort, men på egen risiko, siden det er hips om haps hvem som får bestilt og hvem som beholder lisensen sin.... :whistle:

Lenke til kommentar

Trådstarter oppfatter poenget, -tilbud og etterspørsel; man tar den prisen kunden er villig til å betale. Men så vidt jeg har skjønt har salget av Vista så langt ikke vært direkte overveldende?

Det spørs vel om dere ikke hadde fått bedre avsettning på produktet om dere hadde rimet dere litt på prisen. Men det gjør dere vel kanskje når entusiastene har handlet seg ferdig?

Lenke til kommentar

Uansett hvor billig Windows Vista hadde blitt så hadde folk klaget så lenge det ikke var gratis. Når folk velger å laste ned piratkopierte programmer som koster $20-30 så betyr det jo at folk synes det er for dyrt.

Og det har selvsagt med økonomi å gjøre. Da jeg begynte med data som 12 åring hadde seg kun råd til selve hardwaren. Software sto aldri på noen ønskeliste. Skulle jeg kjøpt all programvaren jeg brukte den gangen, hadde jeg måtte 5-6 doble budsjettet.

Men i dag, nå som jeg er eldre og økonomien bedre, velger jeg heller å betale for programmene enn å risikere all slags rootkit, trojanere og virus som ofte følger med crack. Ved å legge inn crack på pc'en dine, risikerer du at noen logger hvert tastetrykk du gjør. Og bruker du nettbank, skriver inn kortinformasjon osv er det meget uheldig med slikt program på pc'en.

Men det koster. Bare de siste ukene har jeg inkludert Vista brukt ca 5000 på programvare. For en 14 åring er det vel neppe aktuelt å bruke så mye bare på programmer. Og ofte er ikke foreldrene heller så interessert å betale for slikt. En pc kan de se nytten av, men hvorfor du trenger X antall programmer ser de neppe nytten av.

Vista kommer nok til å synke i pris om en stund. Det er helt naturlig. Når ting er nytt koster det mer. Det gjelder vel så og si alle produkter.

Vil du være den første som eier Playstation 3, må du betale for det. Kjøper du 6 måneder etter slipper du billigere unna.

Og hadde vi godtatt at ting var billigere i starten, for å så øke i pris? Neppe.

Produsentene skal jo ha igjen investeringene sine. Folk glemmer at Microsoft har brukt rundt 60 milliarder på å utvikle Vista. Hvis de som lager nye produkter ikke skulle få igjen investeringene sine, ville vi fortsatt hatt steintavler og bodd i huler. Hadde du brukt alt du eide på å lage noe du aldri ville få noe igjen for?

Men folk blir aldri fornøyde, slik er bare verden. Uansett vil noen folk klage. Om ting er gratis, billig, dyrt eller koster skjorta.....noen vil klage. Det er menneskers natur.

Lenke til kommentar
Uansett hvor billig Windows Vista hadde blitt så hadde folk klaget så lenge det ikke var gratis. Når folk velger å laste ned piratkopierte programmer som koster $20-30 så betyr det jo at folk synes det er for dyrt.

8013296[/snapback]

Der tror jeg du tar feil. $20-30 er ikke dyrt for noen, folk har råd til det de vil ellers. Dette gjør de bare fordi det er lett å få tak i, det er holdningene til folk som er årsaken til dette.

Lenke til kommentar

mykhen2:

Jeg er enig i dine betraktinger og betenkeligheter angående piratkopiering, - skulle vi alle ha basert oss på den ”handlemetoden” hadde vi vel fortsatt sittet med MS-Dos.

Jeg håper at du ikke har oppfattet meg dit hen at jeg vil ha Windows gratis. Jeg betaler for det verktøyet jeg bruker, enten det dreier seg om software eller hardware.

- Home Premium står og godgjør seg i hylla nå, i påvente av at sjefen får samlet mot (og drivere) til å gå i gang med installeringen. Men jaggu svei det på pungen ja.

Litt på siden av topic: Jeg planlegger å kjøpe en MS-Office lisens i løpet av våren/sommeren. Her har jo prisene faktisk gått i motsatt retning av det som er tilfelle for Windows. Jeg betalte mer for Office 4.3 i 1993-kroner enn det jeg må ut med for fullversjonen av Office 2007 – i 2007-kroner…, så det er faktisk snakk om et formidabelt prisfall.

Så hvorfor går prisen på Windows til himmels, mens prisen på annen MS programvare stuper?

Lenke til kommentar

Lett å få tak i? Du må inn på et av piratnettverkene og laste ned filene + crack. Du må installere crack, eller bytte ut .exe filen.

Er dette lettere enn å gå på hjemmesidene til produsenten, laste ned programvaren og betale?

Tar vel ca like lang tid.

Men du må ha et kort da selvsagt, og langt fra alle har det!

Lenke til kommentar

8013296[/snapback]

Der tror jeg du tar feil. $20-30 er ikke dyrt for noen, folk har råd til det de vil ellers. Dette gjør de bare fordi det er lett å få tak i, det er holdningene til folk som er årsaken til dette.

8013551[/snapback]

Mitt inntrykk er at "piratene" hovedsaklig er ganske unge mennesker, og følgelig ikke har særlig midler å betale med. Forklarer vel kanskje problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...