Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død harddisk, eller kan innholdet reddes?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 6mnd gammel WDC 500 gb S-ATA disk som tydeligvis har tatt kveld.

(WD5000KS 00MNB0 SE16 < Nøyaktig produktmodell)

Det som har skjedd er at maskinen stod på over natta. Neste dag når jeg kom fra jobb, så fant jeg ikke denne harddisken lengere. Den brukte å være som en partisjon, men nå stod det bare "lokal disk" både i XP og Vista. Jeg finner harddisken i BIOS og på datamaskin-behandling, men hvis jeg bruker diskbehandlingen til windows, så står det bare at disken er 100% ledig og aktiv, men at den ikke har noen partisjoner.

Kjører jeg scandisk så får jeg bare beskjed om at maskinen ikke klarer og lese av div. sektorer o.l.

Forøvrig så er denne harddisken i tilleg til 2x 200gb IDE WDC - disker jeg har inne på maskinen. Disse fungerer fortsatt.

Jeg aner ikke hvordan dette kan ha skjedd på en såppass ny disk over natta. Om disken ikke er stabil lengere spiller egentlig ingen rolle, da jeg har garanti. Det jeg lurte på var om jeg kunne redde filene som ligger innpå den ved hjelp av noen form for verktøy evt. sjekke om den er klar for søpla ved hjelp av noe programvare? Var å bestillte ny disk på garantien i dag, så det var ikke noe problem.

På forhånd; takk for svar! :thumbup::cool:

mvh Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke alternativer får du hvis du høyreklikker på disken i lokal diskbehandling? (Min datamaskin --> Behandler ---> lokal diskbehandling)

8006160[/snapback]

Det må jeg evt. prøve seinere i kveld. Akkurat nå ligger disken her på arbeidsbenken på jobben. Men når jeg prøvde i går, så hadde jeg alternativer som formater, partisjoner, endre forbokstav osv.. Alså de vanlige alternativene.

Det som jeg la merke til, er at de andre diskene hadde et fyllt hvitt felt når jeg kjørte logical disk manager, men den ødelagte disken hadde et hvitt felt ned gråe streker over som gikk på skrå liksom.

Hvis jeg prøver å opprette en partisjon på den ødelagte disken, så vil vel gjerne windows prøve å formatere deretter?

Lenke til kommentar

Før du begynner å opprette noe som helst på denne disken ville jeg foreslå at du forsøker å få ut det som allerede ligger der.

Hvis det har blitt noe tull med diskens partisjonstabell, så finnes det et program som heter TestDisk som kan gjenopprette denne tabellen, basert på den partisjonsstrukturen programmet finner på disken. Når partisjonstabellen er gjenopprettet, så er normalt filene igjen synlige og tilgjengelige.

Hvis disken har større problemer, f.eks. med ødelagte sektorer osv., så kan det hende at et program som SpinRite klarer å rette opp det meste, for ikke å si alt. (SpinRite koster vel ca. $90)

edit: trykkflei ..

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd programmene du nevnte uten hell :|

Fikk opp ulike feilmeldinger, bl.a fra SpinRite: "Division Overflow Error!"

Så ble jeg i går tipset om GetDataBack.com - Og jeg prøvde det.

Gjett hva? Jeg fikk gjenopprettet 478GB !! Bare 2gb som gikk tapt. Gjett at jeg er glad ;)

Så om noen på forumet har hatt samme problemer som meg over, så vil jeg anbefale GetDataBack.com :)

mvh

Henrik

Lenke til kommentar
Da har jeg prøvd programmene du nevnte uten hell :|

Fikk opp ulike feilmeldinger, bl.a  fra SpinRite: "Division Overflow Error!"

Så ble jeg i går tipset om GetDataBack.com - Og jeg prøvde det.

Gjett hva? Jeg fikk gjenopprettet 478GB !!  Bare 2gb som gikk tapt. Gjett at jeg er glad ;)

Så om noen på forumet har hatt samme problemer som meg over, så vil jeg anbefale GetDataBack.com :)

mvh

Henrik

8015403[/snapback]

:D

Godt å høre!

Har selv fått denne erroren på disken min som har gått føyka. CRC-error, sirkulasjonsoverflod eller noe lignende.

Vet at det er noen sektorer på den disken som er ødelagt, kanskje du bør kjøre en sjekk på din også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...