Steina Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg lurer på om det er noe som sier at en LCD skjerm kan ta skade av flere minusgrader? Jeg har skjermen min stående i bilen nå, og derfor lurer jeg på om jeg burde ta inn den når det er skikkelig kaldt ute. Akkurat nå er det bare -4.8°C , så det er vel ikke så farlig akkurat nå, men ellers, når det er -15°C ute, burde jeg da ta inn skjermen de timene jeg er ute av bilen. Akkurat nå er jeg på jobb, og har alt PC utstyret i bilen, da jeg skal hjem (fra hybelen) rett etter arbeid. Har tatt inn PC'n (kabinettet), men er litt skeptisk til det å la skjermen ligge i bilen. LCD er jo flytende krystaller... Hva om krystallene fryser? (ja, det var en kødd ) Lenke til kommentar
[SifO] Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Du kan jo bare ta den inn uans ? Bare for å være sikker ? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 æ osjkitj sjøh! Er så stress å drive å bære inn og ut noe, hvis det ikke er nødvendig. Får ikke med meg både LCD skjerm og PC'n i én tur, så orker ikke ta inn begge.. =) Lenke til kommentar
skolber Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Slapp av. Ingen skader skjer. Har LCD-skjerm fastmontert originalt i bilen og den fungerer helt fint. Treg oppdatering i -30 grader ,men det går seg fort til.... Endret 23. februar 2007 av skolber Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Ja, har tenkt på sånne LCD-skjermer man har i bilen. Er vel sikkert ingen forksjell på hvordan skjermene er bygd opp, så da må det gå bra. Men samme med PC'n, så er det ikke kulden jeg er redd for, men heller luftfuktighet. Lenke til kommentar
OverCaffeinatedFightrpilot Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Ja, har tenkt på sånne LCD-skjermer man har i bilen. Er vel sikkert ingen forksjell på hvordan skjermene er bygd opp, så da må det gå bra. Men samme med PC'n, så er det ikke kulden jeg er redd for, men heller luftfuktighet. 8006031[/snapback] nå er det ikke så mye luftfuktighet når det er -15 grader heller da... Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Hmm.... Poeng. *brenne alle naturfag-karakterer* Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Altså det er fins en anbefalt dritstempratur på en skjerm også... min er 10 - 50grader eller noe slikt... viss den står lenge i minusgrader kan vel det danne seg frost vis det er mye fukt i lufta og kondens viss den står på... nå vet jeg ikke helt hvordan lcd skjærmen er bygd opp men vesken som brukes i plasmatv kan fryses og da ødlegges skjærmen... Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg har en shuttle som carputer, og bruker en 7" LCD skjerm for å styre denne. Jeg har også en anen 7" som brukes til VIDEO ut. Hadde en uke med nesten 25 minus her, og eneste var som tidligere nevnt...at det er 1sek responstid, når skjermen er kald.. Dette endrer seg fort, når man får opp temp i bilen og skjermen, og dette fungerer bra igjen. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Er det snakk om LCD skjerm som brukes til maskinen, eller LCD til å ha i bilen? Om krystallene fryser, blir det jo bare is krystaller Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Er snakk om en LCD skjerm til datamaskin ja. 19" LCD skjerm fra Samsung. Tok inn skjermen etter å ha lest VikinGz for sikkerhetsskyld da Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Er snakk om en LCD skjerm til datamaskin ja.19" LCD skjerm fra Samsung. Tok inn skjermen etter å ha lest VikinGz for sikkerhetsskyld da 8006570[/snapback] Altså den blir vell værre vist den brukes... les på samsung sin side, skal stå der... Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Det er fare for kondens du burde være redd for, når du tar den inn igjen så bør du vente noen timer med å sette den på. Ellers så skal det mye til for at den blir skadd av kulden. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 The operating temperature range for Samsung LCD monitors is 50° F to 104° F (10° C to 40° C). The safe storage temperature range for Samsung LCD monitors is -4° F to 113° F (-20° C to 45° C). Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 The operating temperature range for Samsung LCD monitors is 50° F to 104° F (10° C to 40° C). The safe storage temperature range for Samsung LCD monitors is -4° F to 113° F (-20° C to 45° C). 8006787[/snapback] Da er det ikke noen fare da ? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) ehh.. jo, enn hvis det blir -21° C da? Edit: Men det står ingenting om luftfuktighet da.. Hvordan er egentlig dette med luftfuktighet? Er det noe spesielt luftfuktighet når det er veldig kaldt? Endret 23. februar 2007 av Steina Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 hehe. Ja men hvor stor sannsynlighet er det for at det blir 21- der nå da? Ta den inn da, så slipper du bruke tid på dette Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 ehh.. jo, enn hvis det blir -21° C da? Edit: Men det står ingenting om luftfuktighet da.. Hvordan er egentlig dette med luftfuktighet? Er det noe spesielt luftfuktighet når det er veldig kaldt? 8007253[/snapback] Det er langt fra så kaldt på steinkjer da Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 hehe. Ja men hvor stor sannsynlighet er det for at det blir 21- der nå da? Ta den inn da, så slipper du bruke tid på dette 8008138[/snapback] Du skjønte ikke ironien.... Det er langt fra så kaldt på steinkjer da 8008787[/snapback] pfft.. vet vel ikke du noe om.. eller... hmm.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) The operating temperature range for Samsung LCD monitors is 50° F to 104° F (10° C to 40° C). The safe storage temperature range for Samsung LCD monitors is -4° F to 113° F (10° C to 45° C). 8006787[/snapback] Da er det ikke noen fare da ?8006919[/snapback] Det står jo sort på hvitt at skjermen ikke skal brukes i temperaturer under 10° Celsius, men at den gjerne kan oppbevares ubrukt i ned til -20° Celsius. M.a.o. bør skjermen varmes opp til 10 grader før den brukes. Hva med kondensen som oppstår når bilen og skjermen varmes opp? Kan jo forårsake fukt. Endret 23. februar 2007 av Andreasfe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå