Ustedalen Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Det Amerikanske Valget i 2008 Dette valget er sannsynligvis det mest spennende valget på flere tiår i det amerikanske samfunnet. Sannsynligheten for at republikanerene vil vinne er liten, og vi har nå to veldig sterke demokratiske kandidater. Det som er spesielt er med disse to er at en er en kvinne mens den andre har svart hudfarge. Dette er den første gangen i den amerikanske historien. Barack Obama Barack Hussein Obama, Jr. (født 4. august 1961 i Honolulu på Hawaii, USA) er senator for delstaten Illinois i USA. Han er den eneste afro-amerikaner i USAs senat og den femte i USAs historie [1]. Barack Obama har lansert seg selv som mulig presidentkandidat ved valget i 2008 i konkurranse med bl.a. Hillary Clinton. Den 16. januar 2007 tok han det første formelle skritt mot å erklære sitt kandidatur ved å opprette en undersøkelseskomité med dette for øye, og den 10. februar fulgte den formelle lansering av kandidaturet. Utklipp fra Wikipedia Dette er da altså den første presidentkandidaten noen sinne som har svart hudfarge, og han allerede veldige populær her i USA. Jeg vil linke til et par videofilmer som jeg råder dere til å kikke på: Meet Barack Obama Dette viser at fyren har humor! Selv synes jeg Barack virker som en utrolig bra mann som kan gjøre veldig mye bra for USA, og kanskje plassere USA nok en gang på kartet som en bra nasjon. Selv ville jeg gjort alt for å fått han inn som en statsminister i Norge. Hillary Clinton Hillary Rodham Clinton (født 26. oktober 1947) er en amerikansk demokratisk politiker og senator for delstaten New York. Hun ble valgt som senator den 7. november 2000. Clinton er gift med tidligere president Bill Clinton, og var USAs førstedame i hans presidentperiode fra 1993 til 2001. Hun er den første tidligere førstedame som har stilt til valg. Utklipp fra Wikipedia Dette er da den første damen som stiller til valg i USA. Jeg tenker jeg skal legge ut noen videoer om hennes syn også: Iraq Troop Protection and Reduction Act "I'm In" Jeg tror også at Hillary kan gjøre en veldig bra jobb som en president i USA, og jeg tror også at hun kan få USA på rett kjør igjen. Hvis dere fulge litt med på videoene ville dere ha fått med dere at både Hillary og Barack har veldig like synspunkt. Selv holder jeg en knapp på Barack, men jeg tror også at Hillary kan gjøre en god jobb. Hva tror dere? En annen ting som mange amerikanere her i USA frykter er at den personen som stiller som den demokratiske presidentkanditaten vil bli skutt. Dette er en overhengende fare siden ingen av disse er en kaukasoidisk mann, og dette bryter med tradisjonene. Så hva synes dere om dette? Tror dere at enten Hillary eller Barack kan få USA på rett kjør igjen? Tror du at USA nok en gang vil få respekt i verden hvis en av disse sitter i Det Hvite Hus? Diskuter! Endret 23. februar 2007 av Ustedalen Lenke til kommentar
liqa Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Braca Obama, har ikke den karen vært frempå derover en gang tidligere? Men ble ikke akseptert der borte, av den merkelige grunnen at han ikke var "mørk nok" i huden? Mener jeg husker.. To gode kandidater dette ja. Enig i det. Lq Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Sannsynligheten for at republikanerne vinner er liten? Tror det er best å moderere den uttalelsen litt, dette er i aller høyeste grad et åpent valg og det er fint lite som tilsier at dette er en walkover for Demokratene. Ref historie. Selv håper jeg på Demokratene og har latt meg imponere av talene til Obama. Men det er alt for tidlig å danne seg et skikkelig inntrykk av mannen. Hillary har jeg overhodet ikke sansen for. Når valget virkelig trår til vil jeg anbefale siden www.factcheck.org Der vil man få se en god del skitne valgkamtriks bli avslørt, både av demokrater og republikanere. Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Dette er da altså den første presidentkandidaten noen sinne som har svart hudfarge... Det bør du ikke si til: Jesse Jackson - kandidat i demokratenes primærvalg i 1984 og 1988. Og: Al Sharpton - kandidat i demokratenes primærvalg i 2004. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Braca Obama, har ikke den karen vært frempå derover en gang tidligere? 8005582[/snapback] Han har vært litt frempå ja, men han er ikke like populær som det han er nå. Sannsynligheten for at republikanerne vinner er liten? Tror det er best å moderere den uttalelsen litt, dette er i aller høyeste grad et åpent valg og det er fint lite som tilsier at dette er en walkover for Demokratene. Ref historie. 8005795[/snapback] Jeg sier dette grunnet mine egne opplevelser her i USA. Jeg kjenner en god del på begge sider, og de fleste sier at de tror at demokratene kommer til å vinne stort. Selvsagt gjelder ikke dette over hele landet. Dette er da altså den første presidentkandidaten noen sinne som har svart hudfarge... Det bør du ikke si til: http://www.nndb.com/people/365/000024293/p...vjjacksonjr.jpg Jesse Jackson - kandidat i demokratenes primærvalg i 1984 og 1988. Og: http://www.misterclip.com/Sharpton.jpg Al Sharpton - kandidat i demokratenes primærvalg i 2004. 8011302[/snapback] Var de presidentkanditater eller en kanditat for å bli en presidentkandidat? Beklager, men jeg tror jeg må rette på det som står over. Mener det skal stå "Dette kan da altså den første presidentkandidaten noen sinne som har svart hudfarge. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Barack Obama er klart en favoritt. Hillary Clinton var for naiv i 2003, og hun ville ha Irak-krigen, heldigvis trakk hun seg fra det utsagnet, men jeg mener fortsatt dette sår tvil når vi tenker på hva hun kommer til å gjøre hvis hun blir president. Det er litt synd, for jeg er veldig for at USA skal få en kvinnelig president, men hadde jo vært kjempeflott om de fikk en farget president også. Dere burde alle besøke http://www.barackobama.com/. Kjempelærerik side! Håper Demokratene vinner i 2008, det trenger USA! Endret 24. februar 2007 av PureJoy Lenke til kommentar
Thend Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Har ikke Demokratene flere kandidater enn disse to? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Amerikanske_p...kandidater_2008 Der står listen over presidentkanditatene fra de to forskjellige partiene: Demokratene:Joe Biden Hillary Clinton Christopher Dodd John Edwards Mike Gravel Dennis Kucinich Barack Obama Bill Richardson Tom Vilsack Republikanerne: Sam Brownback John H. Cox Jim Gilmore Rudy Giuliani John McCain Mitt Romney Michael Charles Smith Duncan Hunter Så det er nok litt flere enn det vi har hørt om, men de klare to favorittene fra Demokratenes side er jo som kjent Obama og Clinton. Republikanerne har mange de også, men de er heldigvis ikke fullt så populære. Endret 24. februar 2007 av PureJoy Lenke til kommentar
Thend Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 McCain er vel en populær fyr. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jo, det er han jo, men han begynner å bli ganske gammel nå, og han har jo allerede fylt 70 år, 71 år i år, og vil være 72 år den gangen valget tar sted, så tviler egentlig på at han kommer til å orke å sitte som president å instille seg på å sitte fram til han er 80 år, går jo an, men han vill isåfall bli veldig sliten. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Det er litt synd, for jeg er veldig for at USA skal få en kvinnelig president, men hadde jo vært kjempeflott om de fikk en farget president også. 8012079[/snapback] Farge og kjønn er irrelevant. Får virkelig håpe at folk ikke stemmer på dem av den grunn. Og jeg håper virkelig dette ikke blir fremmet som argument for å stemme på dem i den amerikanske valgkampen. "Stem på den hvite McCain" hadde ført til anklager om rasisme. "Stem på den svarte Obama" hadde vært politisk korrekt. "Stem på mannen McCain" hadde blitt anklaget for diskriminering. "Stem på kvinnen Clinton" hadde vært politisk korrekt. For meg er kjønn og farge på vedkommende fullstendig irrelevant. Jeg håper også det blir det for de amerikanske velgerne. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 For meg er kjønn og farge på vedkommende fullstendig irrelevant. Jeg håper også det blir det for de amerikanske velgerne. 8028008[/snapback] En farget president kan så absolutt være positivt i vestens mest raseorienterte og diskriminernede samfunn. Senatet består nesten kun av hvite protestanter, og så godt som alle presidenter USA har hatt har vært hvite protestanter, jeg mener det er viktig å bryte den sirkelen, og å få inn en representant fra de svarte tror jeg kan være riktig måte å gjøre det på. USA er at av verdens mest segregerte land, ser du virkelig ikke effekten en svart president kan ha på raseskillet? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) I en perfekt verden er farge og kjønn irrelevant, men det er ingen tvil om at det ville betydd veldig mye for veldig mange om USA fikk sin første svarte eller kvinnelige president. Endret 26. februar 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 En farget president kan så absolutt være positivt i vestens mest raseorienterte og diskriminernede samfunn. 8028427[/snapback] Det er ikke fargen på huden eller kjønnsorganet man har mellom bena som skal ha noe å si. Jeg ser på det som like ille å promotere at man bør stemme på noen fordi de er farget som det at man er hvit. Ut i fra det inntrykket jeg har så kunne USA virkelig tjene på å ha Obama som president. Men det har intet med hans hudfarge å gjøre. Og jeg mener USA ikke er tjent med Clinton som president og det har intet med hennes kjønn å gjøre. En slik debatt er tjent med å holde seg over et nivå som handler om kjønn og hudfarge. Dette handler om prinsipper. Om noen stemmer på Obama fordi han er farget så er det rasistisk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 At det ikke burde ha noe å si er en ting, at det faktisk har det er noe helt annet. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Det er ikke fargen på huden eller kjønnsorganet man har mellom bena som skal ha noe å si. Men nå er det nå sånn i det Amerikanske samfunnet at din hudfarge har meget mye å si. Tror du det er tilfeldig at alle presidentene USA noen gang har hatt hart vært Hvite, protestantiske menn av nord-Europeisk avstaming? Denne sirkelen må brytes slik at man kan jobbe mot et samfunn der rase og kjønn faktisk er irrelevant. En svart president vil være en stor bidragsyter i denne kampen, da det kan øke toleransen ovenfor svarte Amerikanere vist landet blir styrt av en svart. Jeg ser på det som like ille å promotere at man bør stemme på noen fordi de er farget som det at man er hvit. Prinsippielt gjør jeg også det, men som sagt er ikke raseforholdene i USA perfekte, og jeg tror at en svart president i større grad enn en hvit kan virke positivt på det Amerikanske samfunnet. Vist jeg har valget mellom to kandidater med helt like politiske meninger, en hvit og en svart, ville jeg valgt den svarte. En slik debatt er tjent med å holde seg over et nivå som handler om kjønn og hudfarge. Dette handler om prinsipper. Om noen stemmer på Obama fordi han er farget så er det rasistisk. 8028600[/snapback] Alvorlig talt, å kalle det rasisme blir bare helt søkt. Rasisme tyder at man tror på at enkelte raser er sterkere, mer fruktbare og gennerelt overlegne andre raser. Vist man stemmer på Obama fordi man mener en svart president kan slå ut positivt på raseskillet, så har det ingeting med rasisme å gjøre. Endret 26. februar 2007 av Goz Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Alvorlig talt, å kalle det rasisme blir bare helt søkt. Rasisme tyder at man tror på at enkelte raser er sterkere, mer fruktbare og gennerelt overlegne enn andre raser. Vist man stemmer på Obama fordi man mener en svart president kan slå ut positivt på raseskillet, så har det ingeting med rasisme å gjøre. 8028872[/snapback] Hvis en vektlegger hudfarge når en tar valget, så er det rasistisk Lenke til kommentar
Thend Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ikke vær så kværrulant, Smoothis. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Alvorlig talt, å kalle det rasisme blir bare helt søkt. Rasisme tyder at man tror på at enkelte raser er sterkere, mer fruktbare og gennerelt overlegne enn andre raser. Vist man stemmer på Obama fordi man mener en svart president kan slå ut positivt på raseskillet, så har det ingeting med rasisme å gjøre. 8028872[/snapback] Hvis en vektlegger hudfarge når en tar valget, så er det rasistisk 8028921[/snapback] menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Vist motivet bak at man stemmer på den svarte er å fremme en sosial gruppe(for det er det som er det essensielle her) man mener blir diskriminert i byråkratiet og politikken, og er offer for ubegrunnede fordommer, så vil ikke jeg se på det som rasisme, da det er en sosial gruppe man fremmer, det faktum at denne sosiale gruppen er samensatt av en egen rase er egentlig irrelevant. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ikke vær så kværrulant, Smoothis. 8028968[/snapback] Men det er jo faktisk hele poenget til Dotten. At det kan ha positive konsekvenser er fult mulig, men valget er likevel fult ut rasistisk (uten at det trenger å være negativt ladd i denne sammenhengen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå