blackbrrd Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 *prøve å forklare litt nøyere* så lenge fsb er høyere en minnehastigheten vil det ikke være noe særlig fordel å ha høyere fsb hvis du har høyere minnehastighet på maskin a i forhold til maskin b (begge med en 3 ghz cpu) vil maskin a være kjappere ettersom all venting på ram går hurtigere. grunnen til at en maskin med høyere fsb er bedre enn en med lavere på p4 er at minnehastigheten er knyttet til fsb'n med en multiplier, dvs f.eks på maskinen min kan jeg kjøre minnet 33% kjappere enn fsb'n. så, hvis jeg får kjørt fsb'n på 150 på en maskin og 100 på en annen vil minnet gå på henholdsvis 200 og 133. maskinen med 150 fsb blir altså kjappest pga at den kan kjøre minnet kjappere. hadde man hatt flere multipliere så hadde det nok blitt liten forskjell ettersom p4 fsb'n er quad pumped, dvs at den effektivt er 4x så kjapp som den viser mens ddr sdram er double pumped, dvs 2x så kjapp som den viser Lenke til kommentar
kai_nilsen Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Er det ikke hovedkortet som ofte stopper overklokkingen, sånn som de som har vapochill PE, de burde klare å presse en 2.8 til 4 ghz, ved så lav temperaturer. er det ikke hk sin feil at man ikke kommer lengre? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Er det ikke hovedkortet som ofte stopper overklokkingen, sånn som de som har vapochill PE, de burde klare å presse en 2.8 til 4 ghz, ved så lav temperaturer. er det ikke hk sin feil at man ikke kommer lengre? Jeg tror neppe vanlige folk klarer å kjøre 2.8@4 siden dette krever ganske høy volt på cpu'en. Og du må gjerne volt modde den for å oppnå så høye hastigheter. Uansett er normal oc på en [email protected] og dette med en grei vcore. Man skal helst ikke overstige 1.7 i volt, siden dette kan skape en del problemer. For å klokke høyt, må også minne henge med, har du dårlige brikker, vil dette stoppe deg. Siden når du setter på fsb'en klokker du alt på systemet. Lav temp. er ikke alt her i verden, og det er flere store viktige faktorer for å oppnå høye hastigheter. Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg har moddet min 2.8 og den kjører på 3652 mhz uten problemer... har noe problemer med ustabilitet på høyere klokkefrekvenser - har vel noe med at jeg har en vrien prosessor Lenke til kommentar
kai_nilsen Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Ja og du har bare vannavkjøling, jeg bestemt på at med rette hovedkort og den rammen du har corsair XMS 3500, så skal det gå å få en 2.8 til 4 ghz ved hjelp av en vapochill PE uten for store problemer. Men jeg kan jo ta feil :| Vilket hovedkort er det beste til overklokking av cpu og ram? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå