Svish Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 har en table med UID, LINK_ID, og IP. UID er en autoinc, LINK_ID er en nøkkel fra en table med linker, og IP er en IP som unsigned int. hver gang noen klikker på en link fra link tablen så legges det en rad inn med link_id og den som klikket på den sin ip. dette fungerer ypperlig! det jeg prøver på nå er å hente ut hvor mange ganger en link er blitt klikket på. Dette kan gjøres på denne måten: select count(*) from link_hits lh where lh.link_id = 1; Men jeg legger jo inn en per klikk, og ikke en per ip. Og jeg skulle gjerne ha kunnet hentet ut sånn at den kun teller hver ip en gang! er dette mulig å få til? select distinct funker jo ikke, for count(*) gir en jo bare en rute med et tall i. og stort mer distinct kan det vel ikke bli.. noen ideer? kunne selvfølgelig ha gjort så man kun la inn en per ip, men tenker det kan være greit å ikke miste den infoen. da kan en for eksempel se om noen sitter å klikker på linker som gale eller man kan switche mellom, eventuelt vise begge klikk og unike klikk. noen ideer? gjerne minst mulig inviklet query, hehe. Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Dette bør vel fungere: select count(distinct IP) from link_hits lh where lh.link_id = 1 Men når det er sagt så bør du vurdere å lære deg litt om session cookies eller tilsvarende teknologier i steden. For de aller fleste store bedrifter vil alle ansatte skjæres under en kam hos deg, så du vil ha dårlig kontroll med hvor mange faktiske brukere det er. Jeg har ikke gjort det selv, men det finnes sikkert noen som kan hjelpe deg i et web-forum. Lenke til kommentar
Svish Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 aha, visste ikke man kunne skrive det der kan litt om sessions da. men blir vel litt stress å skulle lagre så ekstremt mye der kanskje? er jo mange linker. uansett så er det ikke så veldig viktig, hehe. mulig jeg bare lar den være med å telle alle også. ikke helt bestemt meg enda. lager cms fra bunnen av. ganske artig Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Det er sikkert artig som en øvelse, men jeg vender nå stadig tilbake til arkivsystemet mitt jeg da Lenke til kommentar
Svish Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 ja det er det. det skal brukes av noen da. og de har ikke så avanserte behov. prøvde med ezpublish først, men det var så sinnsykt innvikla og komplisert. hva finner du i arkivsystemet ditt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå