Gå til innhold

Overklokking av P5N-E SLI og E6600

Anbefalte innlegg

hei! jeg har et ASUS P5N-E sli hovedkort og en E6600 prosessor.

Og Kingston 6400 etellerannet

Lurer på om det ikke er noen problemer med å klokke CPU til for eksempel 2,8 GHz uten å måtte bytte ut vifte. Kabinettet mitt har jeg hørt er ganske varmt, og har også hørt at hovedkortet har en tendens til å bli litt varmt. Vet noen om jeg risikerer noe her?

Og kan noen lage en liste over alle programmer jeg trenger til overklokking?

:w00t:

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til overklokking trenger du egentlig bare tre programmer.

Et til å lese av temperaturer, et til å teste om CPU er stabil, og et til å teste om RAM er stabilt.

Til å lese av temperaturer er SpeedFan bra, dersom det funker.

Hvis ikke kan du bruke CoreTemp eller PCWizard2007.

Til å sjekke CPU er Orthos det mest brukervennlige programmet.

RAM sjekker du ved å kjøre MemTest. Versjonen som kjører i Windows er så godt som like sikker, så den kan du bruke.

Test-programmene bør kjøre så lenge smo mulig, gjerne over natten; helst lengre dersom du skal være enda sikrere. Men husk å sjekke om temperaturene er OK før du legger deg, så du ikke våkner til død CPU.

2,8GHz er ingen bragd, men pass på at du kjører RAM på divider 1:1. Det som er 533MHz på FSB 266.

Skru av SpeedStep og C1E, Spread Spectrum kan også være en fordel å skru av.

Vet ikke hvilket kabinett eller hvilken hovedkort du har, så jeg kan ikek uttale meg så mye om hvorvidt du trenger en ny CPU-kjøler. Men du ser fort om du trenger ny kjøler når du starter opp og kjører Orthos en god time. Temperaturen bør holde seg under 60 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...