Gå til innhold

hjelp til Extrem vidvinkel!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tjaa, stativ, høy ISO og lang lukkertid?  ;)

8008969[/snapback]

Samtidig som man holder følge med en gruppe med guidet omvisning?

8008987[/snapback]

En får hive seg på fotogruppen.. Men ofte på slike "guidede turer" i grotter eller andre plasser, så får en ikke tid til, eller lov til, å fotografere i det hele tatt. "Guidene" på slike turer sier at "nei, nei, blitslyset er skadelig", samtidig som noen $$ smøring plutselig *ikke* ødelegger noenting :whistle:

8009050[/snapback]

Var i Olavsgruva på Røros sist sommer og der var det ingen problemer med å ta så mange bilder man orket, guiden ventet tålmodig og smilende. Brukte dslr med ekstern blits.

Lenke til kommentar

Du får ta bilder i saltgruven, men det koster litt, ca 40.- om jeg ikke husker feil. Det blir ikke så god tid til å ta bilder, men med litt forberedelser går det greit.

 

Stativ må du ha med, til nød et ettbens.

 

Blits blir ikke vellykket, det er alt for store avstander.

 

Jeg brukte en 50mm 1.8 på Nikon kamera og synes den passet bra i mange situasjoner, men en 24...30mm i tillegg vil være det optimale.

 

Det samme går bra i konsentrasjonsleirene (ikke lov å ta bilder inn alle steder, så lyssterke objektiv er lurt), supplert med en zoom opp til 200mm for ute bruk.

Jeg brukte Nikons 18 - 200 og hadde behov for hele området.

 

Legger ved et bilde (ikke bra), skulle hatt stativ!

 

 

Lykke til!

post-15463-1172274836_thumb.jpg

Endret av Finnsen
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Har blitt endel klokere nå.

 

så.. Det blir en slags vidvinkel. et fast objektiv for innebilder (Pga. høy lysstyrke)

 

Hva ville dere anbefale som Normal objektiv innenfor fastobjektiv.. har sett for meg en 24Mm eller noe.. (Finnes det noe annet enn canon her?)

 

Så var det det store spørsmålet om filter og minnekort...

 

Jeg har 2*1Gb Sandisk II 1*TeqK eller noe.. 1GB. (dette blir brukt til nød)

Det blir ca 800-900 bilder i jpeg fine.. dere som har vært i polen(ser det er noen) ca hvor mange bilder tok dere iløpet av turen?

 

Filter? hva brukes her?

Lenke til kommentar

Først av alt skru ned på jpeg normal. Forskjellen her er ikke merkbar og man sparer inn en del bilder pr brikke.

 

Ellers er kanskje Sigmas 30mm F1.4 EX DC HSM perfekt for gruve foto? 4 985,-

img_739957439_0.jpg

 

 

Eller enda litt videre Sigmas 20mm F1.8 3 950,-

img_1353175371_0.jpg

 

Edit:

Stalltips er å se innom foto.no sitt bruktmarked innimellom. Her kan du finne mange alternativer til det du er på let etter for en fin pris. Glass går ikke ut på dato :)

 

Ligger bla et Canon EF 28mm F1,8 USM med solblender EW-63 II og UV-filter til 2.700,-

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=76921

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...