Gå til innhold

hjelp til Extrem vidvinkel!


Anbefalte innlegg

Jeg skal til Polen i april og vurderer vidvinkel som "fastobjektiv" på turen. sånn at jeg kan få med meg det meste som skjer.

Noen tips?

 

Var på elkjøp for litt siden og så et Tamron(?) 8Mm objektiv

Noen som vet pris på dette? (det sto ikke)

alt jeg vet om det er at det er F/4.

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+149837134
Jeg skal til Polen i april og vurderer vidvinkel som "fastobjektiv" på turen. sånn at jeg kan få med meg det meste som skjer.

Noen tips?

 

Var på elkjøp for litt siden og så et Tamron(?) 8Mm objektiv

Noen som vet pris på dette? (det sto ikke)

alt jeg vet om det er at det er F/4.

Takker for all hjelp :)

8004356[/snapback]

Hva slags kamera har du? Og hva har du av optikk fra før?

Lenke til kommentar

Tenker du på Sigma 8mm Fisheye? Det er neppe det mest allsidige du kan ta med deg på tur.. Tror jeg ville ha følt meg litt begrenset om jeg ikke hadde noe som strakk seg i retning 25-28mm om jeg skulle begrense meg til et objektiv, men dette har du kanskje en formening om selv ut ifra hva det du har fra før?

Lenke til kommentar

Jeg har Canon 30D

50 F/1.8

28-80 F/3.5-5.6

 

Har vurdert 70-200 F/4

Men da har jeg ikke noe i den vide delen:/

Det jeg mente med "Fastobj" er at det komer til å sitte på mesteparten av turen..

Begge (28-80 og 50) skal være med.

Men vet ikke om jeg skal ha tele eller vidvinkel.

Kanskje jeg kan få til 2 obj (kjøpes brukt)

ProblemStilling:

Vid eller tele?

Hvis dere kunne ha valg 2 obj til ca 8-9000,- (Vid og tele) hva hadde dere valgt?

Litt for og imot meninger ikke bare 10-20mm 100-400mm osv..

Vil helst ha så skarpe bilder som mulig innenfor denne prisklassen.

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar

Du har bare ett 28-80.. altså din videste er bare ~44mm på vanlig 35mm film?

 

Da ville jeg uten tvil gått for ett vidvinkel objektiv. om kanskje ikke 10-20mm, men iallefall noe som går ned i 17-18mm på det videste. Da har du iallefall litt vinkel å gå på når du vil ha med deg litt motiv uten å stå "milevis unna".

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Kjøp et Tamron 17-50mm f/2.8 da blir du fornøyd.

Hvis du vil ha noe enda videre kan du gå løs på en Tamron 11-18mm, disse får du meget billig brukt på ebay om dagen...

Så har jo også, Sigma, Tokina og Canon lignende vidvinkler så er jo egentlig bare å velge å vrake.

Lenke til kommentar

Ok. Vidvinkel there is.

Den sigmaen var ikke dum. men blir den litt lyssvak når vi skal i saltgruvene og konsentrasjonsleirene?

 

Faren min skal ha seg Dslr om litt.. så han sa at han kunne være med å spleise på et 70-200 hvis jeg skulle kjøpe meg det. men da blir jeg litt usikker:S

Skal jeg gå for et 100-400 L? (denne blir ikke med til polen isåfall)

Men det kommer det sikkert en annen topic om litt nærmere aktuell kjøpsdato.

 

PolarFilter? noe a vurdere hvis jeg vil ha frem sterke farger. eller er dette en smal sak å redigere inn?

Lenke til kommentar
Du har bare ett 28-80.. altså din videste er bare ~44mm på vanlig 35mm film?

 

Da ville jeg uten tvil gått for ett vidvinkel objektiv. om kanskje ikke 10-20mm, men iallefall noe som går ned i 17-18mm på det videste. Da har du iallefall litt vinkel å gå på når du vil ha med deg litt motiv uten å stå "milevis unna".

Canon kom vel med ny 16-35 f/2.8L nå, gjorde de ikke? ;-)

 

Vel, spøk til side - Jeg tror jeg hadde gått for Canons 17-40 f/4L hvis jeg var deg. Er nok litt dyr ny, men den finnes også på bruktmarkedet ned i rundt 4-5000 kr. Er minst fire på bruktmarkedet til Foto.no nå...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ok. Vidvinkel there is.

Den sigmaen var ikke dum. men blir den litt lyssvak når vi skal i saltgruvene og konsentrasjonsleirene?

 

Faren min skal ha seg Dslr om litt.. så han sa at han kunne være med å spleise på et 70-200 hvis jeg skulle kjøpe meg det. men da blir jeg litt usikker:S

Skal jeg gå for et 100-400 L? (denne blir ikke med til polen isåfall)

Men det kommer det sikkert en annen topic om litt nærmere aktuell kjøpsdato.

 

PolarFilter? noe a vurdere hvis jeg vil ha frem sterke farger. eller er dette en smal sak å redigere inn?

8007560[/snapback]

100-400mm er stor altså. jeg hadde heller satset på noe lettere og billigere fast optikk om jeg var deg. En 200mm f/2.8 med en konverter eller noe...?

Lenke til kommentar

Jeg har en Tokina 12-24mm den koster ca 4500,-

Er godt fornøyd med objektivet, men lurer på det blir litt mye vidvinkel til å sitte på hele tiden. Jeg så noen foreslo Tamron 17-50mm f/2.8 og tror nok det vil være et meget bra alternativ. Tror 17mm vil være nok vidvinkel til det meste innen "reisefotografering". Har selv Tamron 28 - 75mm f/2,8 og det er et knallobjektiv. Det er gunstig med den lysstyrken disse objektivene har.

 

Personlig synes jeg det er noe prakk å dra med masse objektiver på tur. Det blir enten speilrefleks med et objektiv i snutebag, eller kompaktkamra.

 

Edit. 8mm... Det tror jeg blir mer for spesielt Interesserte.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
Jeg tar en tur ned til Oslo, og stikker innom JapanPhoto, FotoHuset, FotoVideo en gang til uken tipper jeg.

(Er det mulig og prøve obj i butikk?)

8007799[/snapback]

 

Ja det er det som regel. Men jeg vil råde deg til å ikke ta med kameraet, prøv heller objektivene på butikkens kamera. Jeg har svært dårlig erfaring med å la butikkmedarbeidere fomle med kameraet mitt. Ta med et minnekort og prøv å ta noen bilder som du kan ta med hjem for å få en følelse med hvordan bildene blir fra de forskjellig objektivene.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Tjaa, stativ, høy ISO og lang lukkertid?  ;)

8008969[/snapback]

Samtidig som man holder følge med en gruppe med guidet omvisning?

8008987[/snapback]

En får hive seg på fotogruppen.. Men ofte på slike "guidede turer" i grotter eller andre plasser, så får en ikke tid til, eller lov til, å fotografere i det hele tatt. "Guidene" på slike turer sier at "nei, nei, blitslyset er skadelig", samtidig som noen $$ smøring plutselig *ikke* ødelegger noenting :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Du har fått mange gode råd her, synes jeg. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vurdert disse alternativene:

1) Tamron 17-50. Fordelen med denne er at den er rimelig lyssterk. Sånn sett bedre enn supervidvinkelobjektivene (se under)

2) Supervidvinkel. Har selv Tamron 11-18 som jeg veldig fornøyd med. Fordel: Relativt lett (vekt). Sigma 10-20 er også OK (men tyngre), men som eneste objektiv på kameraet mesteparten av tiden blir nok største brennvidden til disse objektivene litt liten. Det samme gjelder Canon 10-22. Tokina 12-24 er hakket bedre her, og har bedre lysstyrke enn Tamron/Sigma

3) Et objektiv med mye zoom. F. eks. brennvidde 18-200 mm. Men slike er ikke veldig lyssterke

 

Hvis du kjøper 3.partsoptikk: Sjekk fokuseringen før du reiser på tur!

 

Lykke til med kjøpet!

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...