Gå til innhold

Ulyd i headsettet. Opptrer bare ved basstoner.


Anbefalte innlegg

hei

 

Har i løpet av de to siste dagene opplevd litt ulyd i headsettet. Headsettet det er snakk om er Sennheiser HD 555. Det som skjer er at det blir en slags "flaprelyd" på en måte, nesten som om bassen knitrer på en måte, eller rumler kansje. Vanskelig å forklare, men dette opptrer bare ved bass / sub toner. Kjører også med et Xtrememusic lydkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok og demonterte og blåste og tørket etter støv i filteret i dag. Så ikke noe hår noen plass etter det jeg så. Satte sammen igjen, men det er fremdels slik. Det kommer bare ved dype subtoner. Det skjer også litt ved vanlig basstoner, men det er skjelden og kommer an på hvilken sang det er. Men det er bare ved sublyder at dette skjer.

 

Høres ut som flapring i bassen på en måte, og kansje litt knitring på en måte. Vanskelig å forklare som sagt. :) Er det bassen som vrenger kansje? eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Bruker du equalizer i mediaavspilleren eller i innstillingene til lydkortet ditt?

I så fall, demp pre-ampen eller skru av equalizeren fullstendig.

8025111[/snapback]

 

Hadde på Rock-innstilling på winamp, og tok å satte ned de to stolpene til venstre som angår bassen. Det ble da bedre, men fremdeles er det litt av det enda. Jeg overlever sikkert med slik det er, men er redd det etterhvert kan bli et irritasjonsmoment. Det er lite det er snakk om nå, men det skal jo normalt ikke være slik.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Senk heller pre-ampen som er den egne søylen helt i venstre.

Ulydene du hører kalles clipping og kommer av at dynamikken i lydsignalet endrer seg når du manipulerer frekvensspektret med equalizeren. Når du overskrider den dynamiske rekkevidden i enten formatet eller DAC'en i lydkortet, vil bølgetopper bli 'klippet av', og resultatet er likespenning i små øyeblikk hvor bølgene er klippet. Dette hører du som skurring og kan i store mengder være skadelig for diskantelementer i høyttalere.

 

Ved å senke pre-ampen senker du hele volumet, men til gjengjeld får du større 'head-room' for den ekstra dynamikken equalizeren produserer, og eliminerer clippingen (skurringa).

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Ah, takk. Blei bedre nå. :)

 

Edit: siden det høres ut som om du har litt peiling så har jeg et spørsmål til ang høyttalerne min hjemme. Du finner de under "min hifi" i signaturen. Det som skjer er hvis jeg spiller høyt på sanger med litt bass på så begynner basselementene å bunne rimelig fort. Elementene er ute av kontrol med en gang bare ved middels høyt volum. Synes dette er rart siden jeg har en såpass kraftig forsterker. I tillegg blinker det et gult/oransj lys ut av bassportene når det er værst, men da skrur jeg alltid ned fordi jeg er redd noe går i stykker. Det virker også som forsterkeren går tom for krefter siden jeg uten problemer kan skru 3/4 på volumkontrollen, noe som ved normal musikk hadde tatt livet av hørselen for lenge siden.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Det der var særdeles merkelig. Men siden du sier det lyser (!) gult/oransje ut av reflexportene lurer jeg på om det er spolene i basselementene som blir så varme at de faktisk gløder og avgir lys, omtrent slik som glødende metall. Men da ville jeg tro at spolene skulle vært brent/smeltet i stykker og at du da skulle hatt 2 stk. sprengte høyttalere. Det er vel ikke noe LED-lys eller annet som kan avgi lys inni der? Kanskje det er noe i delefilteret eller den øvrige elektronikken inni høyttaleren som blir glødende varm? :hmm:

Du har vel ikke mulighet for å åpne høyttalerne og ta en titt inni?

Det beste hadde vel vært å spilt musikk til de avgir det mystiske lyset mens de er åpne slik at du kan lokalisere lyskilden.

 

Dersom du ikke hører noen andre ulyder fra annet enn basselementene vil jeg tro at forsterkeren er i beste helse, og at det ikke er den som er 'synderen'. Men når sant skal sies er det de lavere frekvensene som er de tyngste å drive for en forsterker, fordi det er basselementene som er størst (i membran-areal) samt at det er disse membranene som skal flytte største volumet med luft.

Lenke til kommentar

Du vet vel at de fleste forsterkere gir maksimalt volum når volumrattet er rett opp, dvs "kl. 12".

 

At det lyser oransje/gult kan tyde på at det er en kortslutning i ledningene som lager gnister. Det er ganske store strømstyrker som går ut til høyttalerne fra forsterkeren din, så det blir lett gnister hvis to ledninger tar borti hverandre.

 

Jeg har ikke kjennskap til høyttalerne dine, men frykter at de har veldig tynn ledning til elementene, spesielt bassen. Så om du bruker skikkelige kabler til terminalene(noe du gjør) hjelper det lite hvis det er skytestrengledning fra terminalene i høyttaleren til delefilteret inni høyttaleren.(dvs at de kan ha smeltet)

 

Jeg har selv skiftet ut ledningene i de høyttalerne som jeg har hatt, men også byttet ut delefilteret. Ved å kontakte ELTEK har jeg sendt inn og fått målt mitt delefilter og kjøpt bedre komponenter. Det er lærerikt, og anbefales på det sterkeste. Du trenger ikke dyre høyttalere for å merke forskjell i lyden.

 

Av bildene kan jeg se at du har høyttalerne ganske nær utstyret ditt, du bør vurdere å flytte det litt pga magnetisk stråling.

 

Beklager at det ble et halvt "off-topic" svar, men du bør snarest mulig åpne høyttalerne og sjekke at ledningene i de er hele.

 

Edit: Utstyret ditt er bra etter det jeg kan se, det eneste ukjente for meg er høyttalerne. Jeg ble heller ikke noe klokere av å gå på produsentens side.

Hvor mye kostet de?

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar
Det der var særdeles merkelig. Men siden du sier det lyser (!) gult/oransje ut av reflexportene lurer jeg på om det er spolene i basselementene som blir så varme at de faktisk gløder og avgir lys, omtrent slik som glødende metall. Men da ville jeg tro at spolene skulle vært brent/smeltet i stykker og at du da skulle hatt 2 stk. sprengte høyttalere. Det er vel ikke noe LED-lys eller annet som kan avgi lys inni der? Kanskje det er noe i delefilteret eller den øvrige elektronikken inni høyttaleren som blir glødende varm?  :hmm:

Du har vel ikke mulighet for å åpne høyttalerne og ta en titt inni?

Det beste hadde vel vært å spilt musikk til de avgir det mystiske lyset mens de er åpne slik at du kan lokalisere lyskilden.

 

Dersom du ikke hører noen andre ulyder fra annet enn basselementene vil jeg tro at forsterkeren er i beste helse, og at det ikke er den som er 'synderen'. Men når sant skal sies er det de lavere frekvensene som er de tyngste å drive for en forsterker, fordi det er basselementene som er størst (i membran-areal) samt at det er disse membranene som skal flytte største volumet med luft.

8026424[/snapback]

 

Lyset blinker i takt med bassen og det blir sterkere hvis jeg skrur opp litt til, men jeg har aldri tort å ha det på mer enn 2sek i strekk når det blinker siden jeg ikke vil ødelegge hele greia. Det er ikke noen LED's inni der som avgir lys av noe slag, og om noe blir varmt har jeg ikke sjekket etter. Jeg kan jo prøve å åpne og se inni, noe jeg har tenkt på en stund. Men eneste mulighet da blir å ta ut det ene basselementet fra ene høyttaleren og legge den oppi en stol eller noe mens jeg spiller. Elementet vil vel ikke ta skade av dette? Det er eneste mulighet til å se inni høyttaleren og samtidig spille. Kan kansje prøve å lage til noe planker og greier som elementet kan hvile på slik at det ikke ligger på en stol og hopper.

 

Det merkelig er at jeg mener det ikke var slik med gamleforsterkeren min som jeg hadde før. Så etter at jeg har testet dette skal jeg se om jeg kansje kan få prøvd den gamle en gang til. Men jeg tror ikke forsterkeren er problemet heller. Den gamle var en 40watts pioneer forsterker.

 

Tror ikke jeg har merket noen ulyder siden det er vanskelig å høre. Men tror jeg har hørt litt ulyd i takt med at bassen slår. Forsterkern har jeg ikke hørt noen lyder fra. Kansje det er soft clipping som slår inn på forsterkern som begrenser volumet. Har satt på denne funksjonen siden det anbefales, og det er kansje den som begrenser at volumet ikke blir så høyt som normalt? Vet ikke helt hvordan den funker i praksis annet at den skal beskytte mot clipping i elementene. Mellomtonen hopper også like mye hvis det er av betydning. Høyttalerne der skal jo tåle ganske mye juling før de tar kvelden.

 

Skal hjem i morgen, så i løpet av et par dager skal jeg få testet dette og kommet med tilbakemlding på hvordan det gikk her. Håper bare det ikke er noe veldig galt.

Lenke til kommentar
Du vet vel at de fleste forsterkere gir maksimalt volum når volumrattet er rett opp, dvs "kl. 12".

 

At det lyser oransje/gult kan tyde på at det er en kortslutning i ledningene som lager gnister. Det er ganske store strømstyrker som går ut til høyttalerne fra forsterkeren din, så det blir lett gnister hvis to ledninger tar borti hverandre.

 

Jeg har ikke kjennskap til høyttalerne dine, men frykter at de har veldig tynn ledning til elementene, spesielt bassen. Så om du bruker skikkelige kabler til terminalene(noe du gjør) hjelper det lite hvis det er skytestrengledning fra terminalene i høyttaleren til delefilteret inni høyttaleren.(dvs at de kan ha smeltet)

 

Jeg har selv skiftet ut ledningene i de høyttalerne som jeg har hatt, men også byttet ut delefilteret. Ved å kontakte ELTEK har jeg sendt inn og fått målt mitt delefilter og kjøpt bedre komponenter. Det er lærerikt, og anbefales på det sterkeste. Du trenger ikke dyre høyttalere for å merke forskjell i lyden.

 

Av bildene kan jeg se at du har høyttalerne ganske nær utstyret ditt, du bør vurdere å flytte det litt pga magnetisk stråling.

 

Beklager at det ble et halvt "off-topic" svar, men du bør snarest mulig åpne høyttalerne og sjekke at ledningene i de er hele.

 

Edit: Utstyret ditt er bra etter det jeg kan se, det eneste ukjente for meg er høyttalerne. Jeg ble heller ikke noe klokere av å gå på produsentens side.

Hvor mye kostet de?

8026529[/snapback]

 

Det er dette som også gjør det så merkelig, ved kl 9 så er det øredøvende høyt ved normal musikk der det ikke er så mye bass. Men med en gang det kommer mer bass inn i bildet så har den ikke noe mer å gi. Kortslutning har faktisk streifet meg noen ganger, eller at kansje en ledning eller kontakt ikke sitter skikkelig i og at det ved store vibrasjoner fusker i kontakten.

 

Så du mener at jeg bør skifte ut ledningene inne i høyttaleren? Vil tro det er lakrissnører inni høyttalerne ja. Men siden jeg ikke har så god peiling på slike ting, så kan de gjøre dette for meg på eltek? Altså det med delefilteret siden du da må begynne med lodding og slikt sikkert? Ledningene inni kan jeg vel bytte selv? hvilke kabler skal jeg da bruke? Vanlige 1,5mm høyttalerkabler på ekspert eller noe slikt?

 

Edit: Skal jeg da også skifte ledninger til mellomtone/diskant også? Hvilke ledninger vil passer her da? Kansje jeg skal bruke ledninger av sølv til diskant slik at lyden blir litt bedre i samme slengen hvis dette er mulig? Kan evt. høre om noen jeg kjenner kan lodde på også. Vet om noen som har loddet før, så de kan muligens gjøre det kansje.

 

Edit2: hvordan vet jeg hvilke komponenter jeg evt må lodde fast på delefilteret? hvilke jeg trenger og hvordan/hvor jeg skal sette de?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Kan det være at forsterkeren er FOR kraftig for bassen?

For som du sier så var det helt ok med den gamle forsterkeren.

 

Har samme problem med mitt "anlegg", selv om det er et eldere surround anlegg med bass på 40w, så er prinsippet det samme.

Hos meg kan jeg vri fra omtrent halv syv, til halv fem-fem. og allerede ved halv ett begynner bassen å slite.

Dette er surroundanlegg med innebygget strømforsuning og forsterker, så man skulle tro at det var litt mer tilpasset.

 

Poenger er i alle fall at jeg tror bassen din får for kraftige signaler, og at den rett og slett "vrenger" seg.

Hvor mange watt er den på den forsterkeren din? klarer ikke finne det ut.

Lenke til kommentar
Kan det være at forsterkeren er FOR kraftig for bassen?

For som du sier så var det helt ok med den gamle forsterkeren.

 

Har samme problem med mitt "anlegg", selv om det er et eldere surround anlegg med bass på 40w, så er prinsippet det samme.

Hos meg kan jeg vri fra omtrent halv syv, til halv fem-fem. og allerede ved halv ett begynner bassen å slite.

Dette er surroundanlegg med innebygget strømforsuning og forsterker, så man skulle tro at det var litt mer tilpasset.

 

Poenger er i alle fall at jeg tror bassen din får for kraftige signaler, og at den rett og slett "vrenger" seg.

Hvor mange watt er den på den forsterkeren din? klarer ikke finne det ut.

8027183[/snapback]

 

Forsterkeren er på 150 skikkelige watt ifølge Nad og hifiklubben. På den gamle forsterkeren hadde jeg også andre tynne høyttalerkabler hvis det er av noen betydning. De kablene jeg har nå er betydelig tykkere. Bassen min begynner å komme ut av kontroll allerede ved rundt kl 10-11. Skal sjekke nærmere når dette inntreffer i morgen, samt skru ut ene bassen og prøve å lokalisere lyskilden. Jeg mener å huske at det funket fint før, men det skal man ikke ta for sikkert.

 

Hvis det har seg slik at forsterkeren er for kraftig for bassen uansett hvor merkelig det måtte låte, så hvordan kan dette fikses? Har jo alltid hørt at du aldri kan få for stor forsterker, og jo større jo bedre. Hvis jeg forsterker litt inne i høyttaleren så blir det kansje bedre. Tviler på at det er selve elementet som ikke tåler det, men at det heller kan være komponentene/kablene inne i høyttaleren som ikke tåler belastningen som igjen går ut over elementene. Men først og fremst skal jeg prøve tipsene her i morgen og se hvordan det går. Skal også prøve å få tatt noen bilder hvis det gjør det enklere.

Lenke til kommentar
jeg lurer nå på hva slags equalizer instillinger som er valgt.

det beste er som regel å ha alt på flatt.

 

ang. skurring i headsetet, har du prøvd det et annet sted?

det er også flere steder det er equalizere, har du sjekket lyddriveren?

8027335[/snapback]

 

Hvis du tenker på headsettet så er det problemet løst. Ble bedre etter litt tukling med innstillingene etterhvert. :) Nå er problemet relatert til høyttalerne mine hjemme.

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg si at jeg tror IKKE at forsterkeren er for kraftig for høyttalerne, for det er svært uvanlig.

 

Begrunnelsen for det er at jeg altså har modifisert mine egne høyttalere.

Jeg bruker en Cayin 252B til å drive mine toveis-høyttalere.

De består av en 6,5" bass/mellomtone og en diskant, og tåler "juling" med min forsterker.

 

Som du også nevner, du kan ikke få for stor forsterker.(det er mulig, hvis en snakker om en effekt på 2x1000 Watt) Når jeg bruker 2x150 Watt på mine "små" høyttalere er ikke det for mye på hans.

 

Det jeg har gjort er at jeg har skiftet ut alle ledningene frem til delefilteret, byttet komponentene i delefilteret, og ledningene til begge elementene.

Jeg skiftet til 6 kv.mm til bassene og 2.5 kv.mm til diskantene.

Motstandene i delefilteret sto verdien oppgitt på, og det samme med verdien på kondensatorene. Så det eneste jeg trengte gjøre var å lodde vekk spolene. De sendte jeg som sagt til Eltek for måling, sammen med bestillingen av motstandene og kondensatorene.

 

Håper du snart har anledning til å åpne høyttalerne dine så du kan beskrive det du ser inni der, og gjerne med bilder.

 

Til sist: Skal du skifte bare kablene i høyttaleren bør du spandere noen hundrelapper. Bassen skal ha størst tverrsnitt(dyrest), og vi snakker heller ikke om store lengder.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig anledning til å teste høyttalerne i dag. Skrudde ut den ene bassen og satte det opp slik under testinga. Så etter dette så viser det seg at det ikke kommer noe lys fra elementet noe som var litt betryggende.

 

post-97607-1172661545_thumb.jpg

 

Satte igang å spille en sang med litt bass på, og allerede ved ca kl 11 begynte dette lyset og inntreffe. Som du ser av bildet nedenunder så er lyset ganske sterkt allerede her også. Men lyset blir ikke synlig ut av bassportene før ved kl 1 siden lyset først da blir voldsomt nok til at det vises ut av bassportene. Bildet som er tatt nedenunder her er nesten da lyset var på sitt svakeste. Skrudde opp til kl 12 og 1 og da var det nesten blendende sterkt hvitt/svakt gult lys, så jeg skrudde ned igjen.

 

post-97607-1172661764_thumb.jpg

 

Tok en nærmere titt inni høyttaleren mens den spilte og fant ut at det var noe nedi bunnen som lyste. Brukte blits på bildet så lyset vises ikke så godt akkurat her, men dere ser sikkert antydninger til at den lyser.

 

post-97607-1172661963_thumb.jpg

 

Fant med dette ut at det var følgende del som lyste:

 

post-97607-1172662031_thumb.jpg

 

post-97607-1172662047_thumb.jpg

 

post-97607-1172662078_thumb.jpg

 

Så dette var det jeg fant ut under testinga. Bare si fra om dere ønsker flere bilder av andre plasser/vinkler eller annen informasjon. Håper inderlig at noen har svar på hva dette er, siden det begrenser bruken av anlegget i stor grad. Jeg vil også være evig takknemmelig hvis dere hadde klart å finne ut av dette, og nesten gitt dusør hvis jeg hadde hatt nok penger til det.

 

Edit: Forsterkeren blir nesten kraftløs også for å si det slik. Det blir aldri noe høyt. Jeg kan skru opp og skru opp uten at volumet stiger noe veldig, iallefall med tanke på forskjell fra vanlige sanger. Ved vanlige sanger har jeg ikke nubbsjans å ha på kl 11 siden det da er så ekstremt høyt, men her har jeg uten problemer på kl 1 uten at det er spesielt høyt. Første gangen jeg merka dette for over et halvår siden så hadde jeg på kl 3 på det meste før jeg ikke torde mer. Så dette er merkelige greier.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...