Gå til innhold

Hvordan koble PC mot tv og forsterker

CSTO

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå kjøpt meg en 37" LCD tv og en ny surround forsterker,

og ønsker å koble dette opp mot min PC på best mulig måte.

Jeg har ikke HDMI uttak på min PC, men har hørt at det blir ganske bra med en VGA kabel også.

Stemmer dette?

Så er det hvordan jeg skal koble lyden opp for å få full surround lyd.

Her kan jeg vel bruke en coax kabel eller optisk kabel??

Hva er forskjellen?

Composite, er det det samme som coax?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke ha HDMI. I denne kabelen går lyd og bilde sammen, noe du ikke vil når du skal sende lyd til forsterker.

Det beste for deg er å bruke DVI for bilde og s/pdif (coax eller optisk) for lyd. Dette skal tilsvare HDMI, bare i to kabler.

Tror coax skal være det beste, i de fleste tilfeller, og ser litt ut som vanlige lydkabler (rca) mens optiske er tynne, litt stive og har små 'glassvinduer' i hver ende.

Composite er for bilde, og er ofte den dårligste kabeltypen for dette.

DVI-utgangen er ofte hvit med masse huller i begge ender. VGA funker sikkert også greit, men denne sender analoge signaler som tv'n din må omforme med tap av kvalitet. Det slipper den med DVI.

Dersom du skal ha topp signalkvalitet må du ta dette med en klype salt, men for vanlige dødlige så er dette riktig nok IMHO.

Lenke til kommentar
Du vil ikke ha HDMI. I denne kabelen går lyd og bilde sammen, noe du ikke vil når du skal sende lyd til forsterker.

Det beste for deg er å bruke DVI for bilde og s/pdif (coax eller optisk) for lyd. Dette skal tilsvare HDMI, bare i to kabler.

Tror coax skal være det beste, i de fleste tilfeller, og ser litt ut som vanlige lydkabler (rca) mens optiske er tynne, litt stive og har små 'glassvinduer' i hver ende.

Composite er for bilde, og er ofte den dårligste kabeltypen for dette.

DVI-utgangen er ofte hvit med masse huller i begge ender. VGA funker sikkert også greit, men denne sender analoge signaler som tv'n din må omforme med tap av kvalitet. Det slipper den med DVI.

Dersom du skal ha topp signalkvalitet må du ta dette med en klype salt, men for vanlige dødlige så er dette riktig nok IMHO.

8004516[/snapback]

Optisk er nok det beste mellom pc og forsterker, fordi det danner et galvanisk skille. Er en del støy i en pc.

Hva som er best av vga og dvi er avhengig av tv'en din. Hvis tv'en din har 1:1 pixelmapping fra pc på DVI, er dette det beste. Men de fleste flatskjermer støtter bare dette over vga inngangen. Bare å prøve de to alternativene å se.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...