Gå til innhold

Beste løsning av ISDN, IP-telefoni og Analog?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har søkt litt rundt i nettet og lurer på en ting, siden vi skal flytte.

Det jeg lurer på er hvilken løsning som lønner seg mest, både i penger, talekvalitet og brukervennlighet.

Jeg vil helst ha Telenor, men er gjerne klar for å prøve noe nytt.

 

Takker så mye for alle svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har søkt litt rundt i nettet og lurer på en ting, siden vi skal flytte.

Det jeg lurer på er hvilken løsning som lønner seg mest, både i penger, talekvalitet og brukervennlighet.

Jeg vil helst ha Telenor, men er gjerne klar for å prøve noe nytt.

 

Takker så mye for alle svar! :w00t:

8003303[/snapback]

 

Det kommer an på behovet. Mange må ha isdn fordi de er avhenginge av to linjer, f.eks en faks som må være operativ hele tiden el. har en alarm som må gå på egen linje. Ellers er det ingen grunn til å ha isdn, særlig ikke hvis man har tilgang til adsl. ISDN ble jo opprettet ene og alene så man kunne sitte på internett og snakke i telefonen samtidig, med adsl er dette mer eller mindre unødvending.

IP er såklart det rimeligste, men da vil ikke telefonen virke ved strømbrudd o.l og man er avhenging av en noenlunde stabil adsl linje (er adsl nede er tlf nede også).

Telenor har 3 typer abonnement tilpasset forskjellige forbruk; MINI, BASIS og PLUSS.

Ringer man under 80 kr mnd i rent forbruk er mini det mest lønnsomme, mens ringer man mye, særlig til fasttelefoner er pluss lønnsomt. Da ringer man gratis til alle hustelefoner i Norge og med ip til alle i hele Norden.

Telenor har en fordel på ip telefoni, og det er at de som eneste operatør i Norge (var hvertfall det for 6mnd siden) har en telefonadapter som prioriterer taletrafikk istedet for internetttrafikk når man er i samtale, slik at det skal bli en mest mulig stabil linje.

Nå er jeg ikke så teknisk avansert av meg, men jeg har forstått det slik at da ip-telefoni går gjennom internettlinja så blir det påvirket av det som skjer på den linja (feks om man laster ned store filer, o.l) og dette skal denne telefonadapteren begrense slik at det bli god kvalitet på samtalene.

Ellers, når samtalen går ut fra hjemmenettverket så sender telenor ip-telefoni i et helt eget bredbåndsnett som KUN brukes til bredbåndstelefoni for å unngå forstyrrelser.

Derfor mener jeg telenor har en bra løsning, bra kvalitet er tross alt viktig.

Hatt telio selv og det har vært så som så, men jeg har ikke hatt store problem med det, er ikke så viktig for meg med telefon HELE tiden, men vet mange omtrent tar selvmord om det er den miste feil :) Så er fornøyd med telio også, selv om vi måtte kjøpe "bredere" bredbånd for å få OK kvalitet, det skal man slippe med telenor i følge dem selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...