JoaJoa Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Lenge siden jeg var oppdatert på harddiskfronten nå. Skal ha en ny harddisk, 250gb, ide, til en desktop som står på soverommet. Bruker pc'en til nedlastingsserver. Så jeg trenger en stille og stabil harddisk, et merke som er kjent for å vare lenge..? trenger ikke ha bra ytelse, kriteriene jeg skrev ovenfor er de som gjelder. Så hva passer meg best, western digital, seagate, eller samsung, evt hitachi? på forhånd takk Endret 22. februar 2007 av JoaJoa Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Seagate kan anbefales, de er stillegående å varer lenge (med mindre man får ett råttent egg) Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Western Digital disker er kjent for å leve lenge. Det er nettop derfor jeg skaffet meg 2x 500gb disker som står i RAID 1 for sikker og langvarig lagring. For en 250GB anbefaler jeg denne til 605 kroner, men for 200 kroner mer får du 320gb. Du handler hos en seriøs webshop som er flinke på å ta vare på kundene ved support etter handelen. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Ok, takker for svar Stakk innom datakjeden idag og kjøpte en western digital 320 gb. MEN, jeg får opp kun 136gb i biosen, windows finner ikke harddisken i hele tatt. Skal prøve litt mer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Les her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 136/137G max detektert er 48bitLBA barrieren , den kan finnes både i bios og i windows versjon xxx med for lav servicepack. Les mer på : http://www.48bitlba.com/ Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Ok, takker for den! Det er snakk om en gammel pc, fra rundt år 2000, så jeg tviler sterkt på at den har 48bit lba support. For under oppstarten stod det 136gb harddisk, mens i partition magic i windows får jeg opp 302gb... Får sats på det ordner seg allikevel da, siden partition magic finner hele harddisken Får se åssen det går Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Du kan komme forbi 137GB / ingen 48bitLBA i bios ved å installere DDO driver fra HD produsenten. DDO : Dynamic Drive Overlay Les mer i install guiden til WD: http://www.wdc.com/en/library/eide/2779-001001.pdf Vær oppmerksom på at du kan få problemer med 'drive overlay' og flytting av HD (m/data intakt) til annet/nytt system . Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Av en eller annen merkelig grunn så slapp jeg å gjøre noe. Ble til så jeg brukte windows egen diskmanager ellen hva det heter. Og windowsen fant hele disken og kunne dele opp hele disken, til tross for at hovedkortet er fra 1999/2000. Så det ordnet seg, takker for hjelpa Men finnes det noe lite og enkelt program som viser temperaturen på western diskene? lite og enkelt, som legger seg nede ved klokka f.eks.. dette forutsetter jo at det er tempmåler i diskene, er det det i western sine disker? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Her er flere tror det eg bruker på min stasjonære PC er et av de, viser temperaturen nede ved klokka, fant det på en DVD med program som har fulgt et PC blad... En herfra eg bruker, de har og en gratis "kontroll" tok den på laptoppen eg sitter med, disken er på 39 grader, det er også en 30 dagers prøveversjon der. Får vel hoppe idet og kjøpe Pro utgava som støtter flere disker (156,- kr...) har to nye disker på vei for og endre til raid 5 i stasjonærmaskina. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Det DTemp programmet fungerte bra Viser kun 2 av de 3 diskene mine. Men det er bra nok, trolig ikke temp sensor i western digital 80gb disken da... Endret 23. februar 2007 av JoaJoa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå