Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva vet dere om dyleksi?

Wooteman

Anbefalte innlegg

hey dere, jeg har dyleksi og jeg lurer på hva syns om det?.. hvordan tror dere det er? ... jeg er 15år og har sterk dyleksi og jeg syns det er så forbanna drit og mange tror at jeg er dum får det som gjør meg forbanna ... jeg er ikk helt sikker hvordan hjerien funker når jeg har det. noen fortalte meg at det har oppstat en feil i en av hjerne hal dele eller no.. husker ikke helt ..

jeg fant ut at jeg hadde dyleksi i andre 2 klasse.. og det var ikke lett for meg da :no: på barneskolen ble jeg veldig lei meg med på ungdomms skolen har det gått veldig bra og online spill har lært meg mye englesk :) men jeg syns det mange folk som blir sure på deg når du prøver å skrive så godt du kan og det blir jeg lei meg får det er ikke lett for meg og ha dyleksi med vennene mine forstår meg og hjelper meg

posetive ting :

1. no nynorsk med må skrive på bokmål :thumbdown: lærere ass

2. mange fine støtte timer ... med fien damer som har det samme probleme som deg

3. mange fien unsylder å eks: jeg forstå ikke oppgaven

4. noen syns syn på deg (damer :tease: )

5. vel jeg liker ikke helt den med morsome skrive feil som får opp karateren din .. power point hele greie var feil LAL

6. ikke så mye mas på lekser med det blir mye.

jeg tror det var det.

have a nice day ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
What he said.

8003129[/snapback]

Dysleksi kan være ett helvete ja, men heldigvis er den ikke uoverkommelig! Det går ann å trene seg opp, ved å feks: Lese bøker.

Å bruke dysleksien er heller ikke en god unskyldning i lengden, snarere en bjørnetjeneste. Probemer du skyver fra deg kan fort komme dalene tilbake.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

fine svar :) ... jeg leser ikke mange bøker kanskje jeg skal byne.. jeg leser jo dikt og skrive mye av det. og jeg vet at det ikke er lurt å bruke det som en unslyding ... jeg må heller få med meg så mye kunnskap jeg kan :thumbup:

noen som har noen gode bok tips? hehe :p

Lenke til kommentar
fine svar :)  ... jeg leser ikke mange bøker kanskje jeg skal byne.. jeg leser jo dikt og skrive mye av det. og jeg vet at det ikke er lurt å bruke det som en unslyding ... jeg må heller få med meg så mye kunnskap jeg kan :thumbup: 

8003399[/snapback]

Tips? Kommer ann på hva du liker å lese, men du kan sikkert finne noe interissangt inne på bok delen av forumet!

Harry Potter er jo en grei begynnelse! Fengende bøker, god historie, i tilleg er de lettleste.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg dysleksi er litt plagsomt (selvom jeg ikke har det selv). De fleste jeg har truffet med dysleksi både på skolen og diverse andre plasser ser ut til å bare ha gitt opp å skrive uten mange feil. Isteden for å være ekstra nøye med å lese korrektur (som jeg tror i lengden kunne gjort problemene minimale) skyver de bare problemene vekk ved å si "Jeg har dysleksi".

Lenke til kommentar
fine svar :)  ... jeg leser ikke mange bøker kanskje jeg skal byne.. jeg leser jo dikt og skrive mye av det. og jeg vet at det ikke er lurt å bruke det som en unslyding ... jeg må heller få med meg så mye kunnskap jeg kan :thumbup: 

8003399[/snapback]

Når du leser, så anstreng deg litt for å lese riktig, ikke bare les harelabb gjennom flere bøker ;)

Doppler av Erlend Loe. Syk, vill og hysterisk bok, elsker den.

Kornetten/Dronning/Fisken: et rop om hjel/Meningen Med Livet av Arne Berggren. De er bøker i en serie, som kan leses uavhengige av hverandre, utrolig morsomme bøker

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg dysleksi er litt plagsomt (selvom jeg ikke har det selv). De fleste jeg har truffet med dysleksi både på skolen og diverse andre plasser ser ut til å bare ha gitt opp å skrive uten mange feil. Isteden for å være ekstra nøye med å lese korrektur (som jeg tror i lengden kunne gjort problemene minimale) skyver de bare problemene vekk ved å si "Jeg har dysleksi".

8003841[/snapback]

Dette gjelder ikke alle, de fleste vil med tiden forstå at de bør jobbe mot å trene bort mest mulig av lese/skrivevanskene sine. Desverre så er det mange som ikke orker å ta dette seriøst før de blir 20+, og det snart begynner å bli sent, med tanke på høyere utdanning og arbeid.

Jeg har dysleksi, selv om endel folk ikke tror på meg, jeg hadde det ganske kraftig når jeg var mindre, men startet å lese bøker, mange bøker, når jeg var i 5. klasse på barneskolen. Det er slitsomt i starten, uten tvil, men med tiden vil du lese bedre, forstå mer, og på en sommerferie leste jeg noen og 40 bøker (morgan kane). Ikke den typen bøker som er verdens beste, men er en start, er lettleste, og har "bra" historie.

Nå har jeg vel en 100+ engelske krim og fantasy bøker i hyllene rundt meg her, og når jeg skriver i forum eller på irc, prøver jeg å ta meg selv i nakken og skrive riktig. ja jeg har mange tegnfeil og sliter til tider med "skje" lyder og dobbeltkonsonanter. men må bare ta kritikk som evt kommer inn over seg, og prøve å lære av det.

beste tilbakemeldingen jeg hadde på irc en tid tilbake, var en som nektet for at jeg kunne ha lese og skrivevansker, noe som forteller meg at jeg klarer meg godt.

prøv å finn ut hvilken sjanger bøker du liker, lån bøkene på biblioteket, og start å les. Jeg leste alt av krim i starten, allister maclean osv, lettleste og fine, må bare starte et sted.

Det at du er her på forumet kan også brukes som trening, prøv å se over hva du skriver, og ikke bare trykk "post" uten å bry deg med skrivefeil. All skrivetrening er bra trening, om du bare orker å prøve å se over og gjøre det du kan for å skrive riktig. sier ikke at det må være perfekt, at du må sitte med ordbok, og jeg skrive selv mye feil, bare prøv å se over ting, tenk etter om det du skriver stemmer, best å starte så tidlig som mulig, jo før du starter, jo før vil du få det under kontroll.

lykke til.

Lenke til kommentar

Vel på det jeg skriver hjemme har jeg PCen som hjelper og tentamener vi har hat på skolen har jeg sjekket i ordboken på hvært andre ord . Så dette har vel noe med at jeg har skrevet så bra som jeg har gjort . Og det er heller ikke lenge siden jeg var på PPT kontoret og testet meg ( litt før jul ) men likevel nekter han å ta noe hensyn , og jeg får hellder ikke bruke data på stilene på skolen.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Om du har nydatert attest om at du har krav på f.eks pc på skolestiler, så er det bare å først ta det opp med lærer, om han nekter, så går du til rektor, om han ikke gidder å ta ansvaret for det, er det bare å ta det enda høyere i systemet.

Han nekter deg noe du har krav på. (ut fra hva du legger frem). Er faktisk så enkelt.

Lenke til kommentar

Har gått i klasse med ein som har det. 10ende året no. Han fant ut at han hadde det i 3. klasse eller noko sånt. Iallefall så blei han mykje bedre i løpet av 7. klasse. Han øvde mykje på å lese. Eg veit at dysleksi ikkje har noko med om at du er dum. Mange som trur at folk som har dysleksi betyr at man er dummere enn andre,,, som er heilt feil. Dysleksi er noko ein har som gjer at bokstavane kan bli blanda, eller hoppa over. Lese og skrivevanskar som mange kallar det. Han som eg kjenner som har det, får ekstra undervisning i Engelsk og Norsk, men er like god som alle andre i matematikk osv...

Dysleksi betyr IKKJE at ein er dum!! :nei:

Lenke til kommentar

tusen takk for den :) hyggelig at det finnes folk som kan forstå meg og vet hva dyleksi er. jeg har vært på mange møter på skolen min og jeg her set den store mappen min som er forbanna stor i får hold til de andre noe som gjør meg trist at jeg ikke får til så bra som dem :( ...

men nå i norsken nå har vi sjønnhets litratur noe som jeg liker veldig og jeg må si jeg er utrolig flikk med å dikte syns alle vennene mine :) . jeg har ikke hat noe godt forhold med bøker syns det var boring med jeg tror jeg skal prøve å lese mere :)

harry potter bøkene har lest 1,2 og kom hal veis i 3 leste sammen med min søster :) som er veldig smart hun får jo bare 5 og 6 men gym og mat fikk hun bare 3 :tease: nå skal hun bli lærer. HUn hjelper meg mye og kansje hun kan finne noen bøker til meg :thumbup:

Endret av Wooteman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...