Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter hovedkortet mitt? (Gigabyte DQ6, E6600)

Anbefalte innlegg

Har følgende maskinvare

Cooler Master Stacker tower

Gigabyte DQ6 I965P

Mist 500W

E6600

SB Audigy2

7900GT

10 SATA disker

NEC DVDRW

Jeg tror hovedkortet er problemet, men jeg er nysgjerrig på om dere er enige.

For et par mnd siden så opplevde jeg for første gang at skjermen ikke ville slå seg på når jeg startet maskinen. Jeg bruker dual skjerm, men det var samme problemet med kun en skjerm tilkoplet. Jeg prøvde clear CMOS uten effekt. Disker osv spant opp, men skjermene ville bare ikke på. Jeg byttet skjermkort uten at det hadde noe å si, tok ut ram brikker og satte inn igjen osv. Desperat så tok jeg ut alle disker og optiske drev. Uten resultat.

Så virket plutselig maskinen igjen neste dag. Og fortsatte å virke. Jeg oppdaterte BIOS just in case. Men det tok ikke så lang tid før jeg plutselig hadde problemet tilbake. Det gikk noen timer, og jeg gjentok feilsøkingen, trakk ut så godt som alt, prøvde nok et skjermkort, clear CMOS osv. Jeg forsøkte også å sette skjermkortene inn med alle mulige vinkler, presse på begge kanter osv, i tilfelle dårlig kontakt på PCIE, men virket ikke som det hadde noe å si.

Og den virket plutselig igjen etter to dager. Det har skjedd et par ganger siden den gang også.

I dag fikk jeg mitt 8800GTS, og etter å ha puttet det inn gikk skjermene i svart igjen. Og JA; jeg har gjentatt prosedyren, tatt ut alt, satt det inn igjen, prøvd de andre skjermkortene.... ingen effekt.

Alle viftene snurrer, og jeg kan spille i timesvis uten kræsj, så tror ikke det er kjøling eller varme heller...

Jeg tipper at jeg vil få den opp igjen iløpet av et par dager, uten å skjønne hvorfor... Men jeg kan ikke fortsette sånn.

Noen som har noen gode ideer? Er det hovedkortet sin feil? Jeg føler at jeg har testet alt, disconnect hw, bytte skjermkort, clear cmos, oppdatere bios osv. Noe mer jeg kan gjøre? Det er litt surt å sende inn hovedkort hvis det viser seg å fungere likevel.... men jeg aner ikke hva pokker som er galt her.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du .... det dær ligner veeldig på mine problemer ...

Bare at jeg har Ds4 da ... men det virker som at til meg er det chipsettet som sliter eller bus`en mellom chipsett og prosessor ... for at når hk er i spenn ( skrudd inn i kabb ) så nekter den på alt mens når den er løst montert på en kasse så er den delvis fin ..

du kan lese tråden min Hær

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Hei, takk for tipset. har lest tråden din. Problemet likner, men det er ikke helt det samme. Kort fortalt så fungerer pc'en min fint så lenge den står på. Den kræsjer aldri. Men hvis jeg slår den av eller bytter hw, så er det en risiko for at jeg ikke får skjermsignal. Vanlig restart er ikke risikabelt. Siden jeg har tatt ut alle disker, så tror jeg heller ikke det er PSU. Siden maskinen aldri henger seg, selv under spilling, så tviler jeg på det er CPU også... begynner virkelig å vurdere retur, men det kan jo bli dyrt dersom de friskmelder kortet. Det funker jo stort sett hos meg også, men jeg kan ikke fortsette som dette....

Lenke til kommentar

men viss jeg først får den på så funker den fint ... men viss jeg slår den av er det ikke sikkert at jeg får den på med en gang :p

det er jo en feil ... så når / viss du sender den inn så måå du legge vekt på at det kunn skjer da og da ... osv .. sånn at de ikke bare tester det 1 gang og viss det funker da så sier de at det er fint ... skjønner ? :whistle:

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...