Gå til innhold

Hjælp til makro fotografering.

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg skal i forbindelse med mit job, tage nogle nærbilleder. Vi har prøvet en del forskellige kompagt kameraer, men ikke helt fundet det optimale. Så det leder vi efter nu.

Så ville høre om der er nogen her som har nogen god ide til hvad vi skal købe, det kan måde være spejlrefleks og kompakt.

Det som vi tager bilder af er lager, hvor der ikke er den store plads, samt at det kan være sværdt at få lys derind. Så har vi en del problemer med at bruge blitz, da det ofte giver skinner igen i metallet.

Så kom med foreslag. :hmm:

på forhånd tak.

lægger også denne ind på kompact kamera siden, hvis der er nogen der som har ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lagerbilder? altså bilder av ett lager?

Er du sikker på at det ikke er vidvinkel du er ute etter?

8002994[/snapback]

Jeg tager bilderne inden for 1-5 cm fra der jeg skal have det skarpt, samt at området jeg skal tage bilde af er om kring 4*8 cm.

Lenke til kommentar
ah.

ett eller annet speilrefleks og ett Tamron 90mm som passer burde vel gjøre jobben? evt. ett 50-60mm macro om du må nærere

8003070[/snapback]

Det tamrom du skriver, hvad er bærgrænsen på det, samt hvilken forskel er der på de to.

Lenke til kommentar
Lei en FOTOGRAF!

Gå på biblioteket og lån en bok om fotografering...

8003338[/snapback]

Ja det kunde man jo gøre..... syntes det lyder som en god ide..... desværre er det sådan at det som skal til før vi kan tage bilderne, giver mig en hel dags arbejde, samt at det ikke er til at komme frem dertil, Så tror ikke mange fotografer vil komme 30 min om dagen.......

Forresten, hvad er ideen med et forum. Ofte er det vel at stille spørgsmål og få hjælp til svaret.... eller er for at folk som dig, der bruger deres energi på at spiller klog over for andre...... Håber du syntes du er smart, tror næppe mange andre gør det......

MR FOTOGRAF.

Endret av bknald1
Lenke til kommentar
Lei en FOTOGRAF!

8003338[/snapback]

Ja det kunde man jo gøre..... syntes det lyder som en god ide..... desværre er det sådan at det som skal til før vi kan tage bilderne, giver mig en hel dags arbejde, samt at det ikke er til at komme frem dertil, Så tror ikke mange fotografer vil komme 30 min om dagen.......

Forresten, hvad er ideen med et forum. Ofte er det vel at stille spørgsmål og få hjælp til svaret.... eller er for at folk som dig, der bruger deres energi på at spiller klog over for andre...... Håber du syntes du er smart, tror næppe mange andre gør det......

MR FOTOGRAF.

8003503[/snapback]

Beklager hvis jeg var "litt" hard i forrige innlegg. Jeg forstod på innlegget at du JOBBER i et firma som har behov for å fotografere/dokumentere i form av fotografier hvordan lagrene ser ut med god teknisk kvalitet og at din arbeidsgiver/kundene da sannsynligvis krever at fotograferingen er effektiv og med god kvalitet.

Ut i fra dine innledende spørsmål så ville en fullgod opplæring av deg via delspørsmål og svar her på forumet sannsynligvis bli av liten almen interesse. Det er også på de fleste forum en generall regel at man gjør en liten egeninnsats før man poster et nytt spørsmål.

Skaff dere proffesjonelt utstyr som kan brukes til lagerinspeksjon. (Endoskopiutstyr for maskininspeksjoner).

Lenke til kommentar

Ettersom dette er under "Speilreflaks - Digitalt" regner jeg med at du har dette utstyret. Dermed er det snakk om objektiv som kan benyttes til fotografering av et (kule)lager. Men ettersom du er svært nær motivet (1-4 cm) slik jeg forstår det, er du avhengig av dyrt objektiv. Det eneste jeg kommer på i farten er Medical Nikkor. Dette har innebygget ringblits - men avhegig av motivet kan også dette gi lysproblemer. Kan du legge ut et bilde du har tatt slik at vi lettere kan forstå hvilke problemer du står ovenfor?

Lenke til kommentar

[

Jeg tager bilderne inden for 1-5 cm fra der jeg skal have det skarpt, samt at området jeg skal tage bilde af er om kring 4*8 cm.

8003046[/snapback]

Men hvorfor skal du ta bildet så nærme ? Er det noen fysiske hindringer som sier at du MÅ det ? Eller er det fordi du er vant med kompaktkamera og at du da MÅ cå nære for å ta bilder av ett så lite objekt ?

Men speilrefleks og ett godt macrobjektiv på ca 100mm så holder om du er ca 30cm unna det for å få gjenngitt det i 1:1...

Lenke til kommentar
Så nærme kommer jeg en norsk femti øring med Tamron 90mm F2.8 Macro. Det er vel nærme nok for de fleste?

8015834[/snapback]

Jeg har nu snakket med en del forskellige om dette problem. Har fået mange gode svar, samt ideer til hvordan jeg kan løse problemet.

Det som jeg er kommet frem til, er at prøve at få fat i et tamrom 90mm f2,8 og se hvad bilder jeg kan få ud af det. Her har jeg som kan hjælpr mig med at prøve at tage bilder samen, så han kan vise mig nærmere hvordan jeg bedst kan gøre det. Har nu et canon 350, men har overvejet at købe et nyt d30 til arbejdet, med tamron linsen.

Ellers har jeg kigget på canon Powershot G7

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...ot_G7/index.asp

Kan det være en måde at løse det på, hvis man ikke går for et spejlrefleks kamera, ser at kameraet har en nærgrænse på 1 cm.

Tak for hjælpen så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Lei en FOTOGRAF!

8003338[/snapback]

MR FOTOGRAF.

8003503[/snapback]

Beklager hvis jeg var "litt" hard i forrige innlegg. Jeg forstod på innlegget at du JOBBER i et firma som har behov for å fotografere/dokumentere i form av fotografier hvordan lagrene ser ut med god teknisk kvalitet og at din arbeidsgiver/kundene da sannsynligvis krever at fotograferingen er effektiv og med god kvalitet.

Ut i fra dine innledende spørsmål så ville en fullgod opplæring av deg via delspørsmål og svar her på forumet sannsynligvis bli av liten almen interesse. Det er også på de fleste forum en generall regel at man gjør en liten egeninnsats før man poster et nytt spørsmål.

Skaff dere proffesjonelt utstyr som kan brukes til lagerinspeksjon. (Endoskopiutstyr for maskininspeksjoner).

8004656[/snapback]

Hej.

du kan have ret i at jeg er ganske ny inden for denne gren med spejlrefleks fotografering og endnu nyere inden for makro. Så kender ikke helt alle de benævnelser og tekniske detaljer som jeg kunde ønske at jeg gjorde. Sværer bliver det også når jeg er dansk og skriver på et norsk forum.

Læser også bøger om dette emne, men syntes ikke jeg har fundet nogen som kun omhandler spejlrefleks, samt at bogen omhandler nyere digitale spejlrefleks. Jeg har canon D350. Måske har du nogle bog titler eller nogle sider på nettet som omhandler dette.

Men jeg prøver hele tiden at lærer nyt, så er det jo fint med et forum som dette hvor man kan spørge om hjælp og få gode forskellige svar.

Så tak for dit bidrag. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...