Gå til innhold

Skilt på bensinstasjon.. Litt bulket

Apetiger

Anbefalte innlegg

Jeg skulle fylle bensin for ca. en måned siden... det var klink is, så bilen sklei borti et skilt. Den typen de har en plakat i. Stasjonen er av typen ubetjent, så jeg la en lapp i postkassen der det stod at jeg beklagde at jeg var borti og så skrev jeg telefonnummeret mitt... Jeg tenkte selvfølgelig at det enten var veldig billig, eller at de hadde en haug med skilt en plass siden dette er ganske vanlig, og bilen min var uskadd, men nei... I dag ringte det en som ville ha skiltnummer og forsikringsselskap på bilen, som i teorien er min mor sin. Jeg spurte hvor mye det kostet og sa jeg like godt kunne få regningen direkte. Hun sa det kostet 10000. 10000! for et skilt? Jeg tilbød meg å heller rette ut skiltet og få det i god stand igjen, men denne damen type kontorkjerring uten noen som helst praktisk tankegang ville absolutt ha skiltnummeret og forsikringsselskapet. Jeg vil ikke at det skal gå gjennom der, siden det er min mor sin bil og hun faktisk ikke vet om hendelsen. Kan hun kreve dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette hørtes jo helt vilt ut. her prøver man å være ærlig så får man det slengt i trynet. ho høres ikke helt god ut nei. visst dere blir enig om en pris trenger ikke forsikringselskapet kobles inn. lykke til

8002927[/snapback]

Takker... Lønner seg visst ikke å være snill her i verden. Tror jeg må rane en bank eller noe å se om det går bedre.

Lenke til kommentar

Hvis de fortsetter å kreve 10.000 hadde jeg bare droppa hele greia, altså nekta for at det var jeg som hadde gjort det. Bare funnet på en grei unnskyldning for den lappen med telefonnummer..

Ikke faen om det skiltet koster så mye. Kanskje èn tusenlapp, men ikke ti.

Politiet gidder ikke bruke ressurser på å bevise at det var deg uansett..

Lenke til kommentar
forlang skade takst på skiltet. tipper ho blir lang i maska da. folk kan ikke bare gjette en pris for så å forlange å få det

8003091[/snapback]

Hun påstod hun har snakket med leverandøren av skiltet. Har de ikke en eller annen form for forsikring på gjenstandene sine? regner da med at de vet at sånne ting skjer. Er snakk om en underbedrift av YX (Uno-X). Syns dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Som kimstianp sa så må du forlange skadetakst på skiltet. Selv om skiltet er bulket betyr ikke det at du må betale for et helt nytt skilt. Dersom du selv kan rette det opp til slik det var bør det holde.

8004724[/snapback]

Etter erstatningsretten er det ikke relevant om skadevolder kan rette opp skiltet. Man ser hvilken økonomisk stilling skadelidte er i etter skaden; dvs. hvor dyrt det blir å reparere så skiltet blir helt likt som det var. For eksempel ved en takst da, slik som er vanlig med biler.

Så må du betale erstatningen. Bensinstasjonen på sin side kan bruke erstatningen du betaler til å fikse skiltet, eller de kan la være bulket, og heller bruke erstatingspengene på julebordet. Det er helt uvesentlig.

Lenke til kommentar

haha... som det blir sat hadde jeg bedt om skadetakst først, eller kanskje du kan ta en løgn å si at det må vær en tosk som vil deg noe vondt som har lagt igjen ditt telefonnr og slikt...

hadde aldri betalt 10.000 spenn for det.. kjøp et nytt et til dem, og ta med deg den som du skada, og "reklamer" på det skiltet du har igjen, få pengene tilbake, dem har fått nytt skilt, du har ikke brukt en krone.. synd for dem du haR LURT men den produsenten har mer penger enn deg og den statsjonen.. så... :p hihi... go jul

Lenke til kommentar
Som kimstianp sa så må du forlange skadetakst på skiltet. Selv om skiltet er bulket betyr ikke det at du må betale for et helt nytt skilt. Dersom du selv kan rette det opp til slik det var bør det holde.

8004724[/snapback]

Etter erstatningsretten er det ikke relevant om skadevolder kan rette opp skiltet. Man ser hvilken økonomisk stilling skadelidte er i etter skaden; dvs. hvor dyrt det blir å reparere så skiltet blir helt likt som det var. For eksempel ved en takst da, slik som er vanlig med biler.

Så må du betale erstatningen. Bensinstasjonen på sin side kan bruke erstatningen du betaler til å fikse skiltet, eller de kan la være bulket, og heller bruke erstatingspengene på julebordet. Det er helt uvesentlig.

8005263[/snapback]

Det har du selvfølgelig helt rett i. Beklager at jeg glemte dette.

Et viktig poeng er at skadelidte må bevise at du opptrådte uaktsomt da du mistet kontrollen på bilen.

I tillegg virker det som om den dominerende årsaken til skaden var at bensinstasjonen ikke hadde måkt/strødd området ved stasjonen. Med andre ord en årsak som du emm ikke hefter for.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

8004724[/snapback]

8005263[/snapback]

Det har du selvfølgelig helt rett i. Beklager at jeg glemte dette.

Et viktig poeng er at skadelidte må bevise at du opptrådte uaktsomt da du mistet kontrollen på bilen.

I tillegg virker det som om den dominerende årsaken til skaden var at bensinstasjonen ikke hadde måkt/strødd området ved stasjonen. Med andre ord en årsak som du emm ikke hefter for.

8007653[/snapback]

Ikke helt riktig faktisk!

Ansvarsgrunnlaget er ikke culpa(uaktsomhet/skyld)! Det er bilansvaret, jfr. bilansvarsloven. Her kreves ikke skyld, det er et objektivt ansvar for skader bilen gjør. Ansvarsgrunnlaget er utvilsomt til stede. Det hjelper garantert ikke at de ikke har strødd. Eneste hjelpen er å finne ut om det faktisk koster 10 000 å reparer/erstatte...

Eirik

Jusped.no

Lenke til kommentar
Ikke helt riktig faktisk!

Ansvarsgrunnlaget er ikke culpa(uaktsomhet/skyld)! Det er bilansvaret, jfr. bilansvarsloven. Her kreves ikke skyld, det er et objektivt ansvar for skader bilen gjør. Ansvarsgrunnlaget er utvilsomt til stede. Det hjelper garantert ikke at de ikke har strødd. Eneste hjelpen er å finne ut om det faktisk koster 10 000 å reparer/erstatte...

Eirik

Jusped.no

8007736[/snapback]

Det kan vel bli spørsmål om avkortning/bortfall av ansvar pga skadelidtes medvirkning?

Lenke til kommentar
Hvis de reklameskilta er så sinnsykt dyre, er det rart at de ikke blir stjålet oftere :hmm:

8008764[/snapback]

Hva i *** skal du med et reklameskilt?

Men du har et poeng... kanskje jeg skal ta meg en tur til en annen unox, stjele et skilt, bytte det med det ødelagte og si "hva er det dere maser om, jeg har ikke bulket noe skilt" og så blir de godt forvirret.

Lenke til kommentar
Hvis de reklameskilta er så sinnsykt dyre, er det rart at de ikke blir stjålet oftere :hmm:

8008764[/snapback]

Hva i *** skal du med et reklameskilt?

Men du har et poeng... kanskje jeg skal ta meg en tur til en annen unox, stjele et skilt, bytte det med det ødelagte og si "hva er det dere maser om, jeg har ikke bulket noe skilt" og så blir de godt forvirret.

8008892[/snapback]

Høres ut som en genial plan!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...