StudInc Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 sett i lys av dei siste daganes nyheter om kopibeskyttelse av mange nye "CD"'er: er det nokon som stiller opp til ein aksjon der formålet er å informere folk om kva "CD"'er som er kopibeskytta?? tenker meg ei markering i Oslo sentrum, eller utdeling av lister med "julecder" som er beskytta.... viss julesalet sviktar vil nok musikkbransjen tenke seg om ein gang til.... nokon som kan tenke seg ein "organisasjon" eller noko som kan arrangere noko slikt... stiller _gjerne_ opp nokon timar for noko slikt :wink: PS: viss eg ikkje kan spille av CD'ene mine på PC'en, og lage mp3 av dei, så _kan_ eg laste ned sangane på internett... resultatet vert det samme for meg, men 100-200,- kroner mindre til musikkbransjen..... PPS: er ikkje veldig seriøs, men har lyst å diskutere litt :wink: og stiller som sagt opp..... Lenke til kommentar
LeD Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Dagbladet har jo ca 3 artikler om dagen som er svært kritiske til sperrede CD-er. Kopisperrede plater i Dagbladet. EFN selvsagt også engasjert seg. "Kopibeskyttelse" er forøvrig et dårlig ord å bruke. Avspillings-/brukssperre er en bedre betegnelse. LeD Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 6. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2002 fekk ikkje den diskusjonen eg hadde håpa på :wink: tenker på å kjøpe nyaste robbie-CD'en, men veit at den er "sperra".... derfor giddar eg ikkje, endå... sikkert enkelt å forbigå sperra, men det er prinsippet om at eg må gjere noko kriminelt for å høyre på ein CD som eg har kjøpt!! veit (tilfeldigvis) at sangane ligg på nettet, og det er vel strengt tatt ikkje ulovleg å laste ned opphavsbeskytta materiale... bare å gjøre det tilgjengeleg som er ulovleg... (rett meg viss dette er feil) litt ironisk at den "lovlege" måten å få mp3-filer på er å laste ned sangane frå nettet???? Lenke til kommentar
Blodhemn Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Kjøper egentlig ganske enkelt aldri CD'er som jeg vet er "bruks-sperret" Når enn avviker fra det originale CD-formatet ved å legge på slike idiotiske ting så synes jeg de burde merke cd'en med store fete røde klistremerker.. For det er jo egentlig ikke en CD lenger.. Men jeg har ikke noen enormt store problemer med det enda.. den typen musikk jeg hører på er det veldig uvanlig at man tar seg bryet til sånt tull.. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Nei, du har heller ikke lov å tilegne deg materiale du ikke har kjøpt. Jeg boikotter ikke musikkbransjen, men jeg boikotter cd'ene med slik beskyttelse. Det mange ikke vet er at det lages 'ubeskyttede' versjoner av alle disse cd'ene. Dersom du klager etter å ha kjøpt en cd, så har butikken PLIKT til å skaffe deg en ubeskyttet versjon. Hadde ikke plateselskapene laget disse versjonene som erstatninger for misfornøyde kunder, så ville de også kunne tapt i en rettsak. Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Håper det er en aksjon kun mot sperrede CDer.. Ellers vil nok musikkbransjen bare si at "folk piratkopierer som aldri før" og så setter de opp prisene på CDer en tier til! Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 6. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2002 90% av mp3-filene mine er filer eg har lagt inn frå CD'er eg har kjøpt (og fortsatt eier), så eg gir platebransjen min del... mykje bedre å ha orginalen, fin til å henge på veggen :wink: henger vel 30-40 CD'er på veggene i ein rommet mitt.... :wink: Lenke til kommentar
glabba Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Quote: Den 2002-12-06 21:08, skrev mad_arab:Dersom du klager etter å ha kjøpt en cd, så har butikken PLIKT til å skaffe deg en ubeskyttet versjon. Hvor har du lest dette? Hvis det du sier er sant så det flere "cd-er" som jeg skal bytte etter julaften :smile:. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Hei, ser ut til at jeg ikke husket helt korrekt. Men jeg vil likevel anta at de fleste plateselskapene har 'ubeskyttede' cd'er tilgjengelige i tilfelle kunder ikke føyer seg.. http://www.theregister.co.uk/content/archi...hive/22917.html Der står det om den cd'en jeg fikk byttet, og det viste seg at Platekompaniet faktisk hadde den ubeskyttede på lager (selv om de først prøvde seg på en spansk en og påsto de ikke hadde det). Jeg måtte riktignok skrive en litt krass mail, men så fort jeg henviste til saken over, så fikk jeg den cd'en jeg skulle ha. Så det kan jo ikke ha vært så vanskelig for dem? :smile: Lenke til kommentar
glabba Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Ok, kanskje ikke så bra som jeg hadde håpet. Likevel noe å prøve :smile:! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå