Gå til innhold

Siste oppgradering av et 939-system...


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hadde hyperX gjorde 270 htt.... ser ut til at folk var rimelig fornøyd med det du bytta til, men som sakt før det er bare og bruke devider når du klokker.

 

kommer litt sent inn i tråden her men jeg ville aldri byta cpu, ville klokket til 2,5+++ kjøpt 2 gig ram og et nytt skjermkort hvis du liker og spille. lite og hente på og oppgradere cpu

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at min nåværende CPU blir ekstremt ustabil ved bare 100mhz overklokking, har nok en dårlig modell. Vil da heller ha en tokjerne som jeg kan klokke opp til 2,6 ++ ...tror jeg vil ha hvertfall en liten merkbar forskjell fra min nåværende enkeltkjerne 2ghz!

 

Men angående minnebrikken, jeg vet at HyperX er god og hadde vært et godt valg, men jeg ser etter alternativer siden shg.no ikke har varen inne på lager - de klarer aldri bestemme seg for når varen er "forventet" først var det fredag, så onsdag, og nå den 15.

 

Derfor lurer jeg på hvordan GeiL brikken er som alternativ?

 

EDIT: Og devider... står det hvordan man bruker det i Overklokkingsguiden for A64?

Endret av owike
Lenke til kommentar
Problemet mitt er at min nåværende CPU blir ekstremt ustabil ved bare 100mhz overklokking, har nok en dårlig modell. Vil da heller ha en tokjerne som jeg kan klokke opp til 2,6 ++  ...tror jeg vil ha hvertfall en liten merkbar forskjell fra min nåværende enkeltkjerne 2ghz!

 

Jeg har selv vært i omtrent samme posisjon. Hadde en 3500+ som jeg oppgraderte til en Opteron 175. Ble positivt overrasket! (Kjører stock-speed nå, men klokket den i en periode opp til 2.6)

Ram-oppgradering vil jeg ikke uttale meg så mye om (ettersom jeg ikke har fulgt så mye med), men det skal være mulig å velge ram-speed relativt uavhengig fra FSB på disse Nforce 4 kortene. Evnt. så må du sette HTT bussen til 4x om du har for høy FSB ift hva ram'n takler).

Vil også tilføye at stock-kjøleren (til Opteron, og muligens også de nyere X2) er svært så god (den med 4 heatpipes). Stillegående og gjør en bra jobb. Jeg vurderte før oppgradering å anskaffe en annen cpu-vifte, men lot det være ettersom den var såpass bra. Merk også at Opteron bruker et annet program for Cool&Quiet. Samme greia, bare et annet navn.

 

Det er fortsatt et liv for s393, men alt har sin pris... om du må bytte både ram og CPU så er det ikke mye ekstra for en AM2 socket (et hovedkort).

En annen rimeligere løsning er å kjøpe både CPU og Ram brukt fra de som allerede har oppgradert til AM2.

 

Vil også tilføye at jeg i samme slengen byttet ut mitt X800XT med et X1900XTX kort. Og kan nå fint leve med et s393 en god stund til...

Lenke til kommentar

Stemmer. Men sta som jeg er skal jeg la 939-systemet mitt få et par hjertedunk til slik at det ikke skriker sitt siste skrik enda... Skjermkortet tar jeg med knusende ro, og er glad for at det er helt systemuavhengig, dermed blir det bare en prosessor og ei minnebrikke, samt en ny harddisk slik at pc'en min vil gjennomgå en totaloppryddning (seriøse planer) med inkluderende formatering. Jeg gjør dette i hovedsak for en mye mer stabil pc, og vil ha litt ekstra futt som en hyggelig bonus.

 

Uansett, jeg er nødt å sende mail til shg.no idag for å avbestille minnebrikken og sende resten av pakken til meg, og bestille GeiL brikken fra psdata, på den måten sparer jeg 2 uker (!!) og taper ingen penger.

 

Så er det verdt det? Eller vil HyperX brikken være verdt all ventinga?

 

 

 

EDIT:

Vil også tilføye at stock-kjøleren (til Opteron, og muligens også de nyere X2) er svært så god (den med 4 heatpipes). Stillegående og gjør en bra jobb. Jeg vurderte før oppgradering å anskaffe en annen cpu-vifte, men lot det være ettersom den var såpass bra. Merk også at Opteron bruker et annet program for Cool&Quiet. Samme greia, bare et annet navn.

 

Jeg har planer om å bruke min nåværende vifte til denne også, noe som er mer enn godt nok, har nemlig en Zalman 7700 Cu vifte der min nåværende CPU kjører ved 29 grader ca... Kan komme opp til 40 ved konstant last. Dermed kunne jeg vært mer interessert i å finne en bulk pakke, men har ikke vært så heldig. Er vel bare noen kroner uansett...

Endret av owike
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Har motatt og installert del én av pakken min, altså ny HD og CPU, noe som var diggbart! Støvsuget kabinettet og alle viftene, samt tok ny artic silver kjølepasta på CPU og GPU - begge gikk ned 5 grader

 

Uansett... Her er noen enkle testresulater (sitter ikke hjemme så har ikke nøyaktige resultater);

 

3Dmark 05:

Athlon64 3200 @ 2,0Ghz - GPU (7800GT): 400/1000 - 1GB TwinMos ram - 6350 poeng, CPU: 4250

Athlon64 3200 @ 2,2Ghz - GPU(7800GT): 410/1100 - 6400 poeng, CPU: 4600

Opteron 170 @ 2Ghz - GPU(7800GT): 410/1100 - 7100 poeng, CPU: 5200

 

Syntes det var bra kun for en CPU oppgradering, men opplevde noen rare resultater med Athlon prosessoren; under første måling kom jeg opp i 6700 poeng uten overklokk, så gikk dem ned igjen neste gang uten overklokk også...

 

Neste ting, under prøvelse av litt overklokk av den nye prosessoren fikk jeg merkelige resultater, dvs ustabile. Den feiler OCCT test ved 2,2Ghz!! Da med 220 x 10 i BIOS. Jeg har enda ikke fått inn i hodet dette med divider og 939 hovedkort noe det skulle være noe med? Ved min overklokking, var det kun CPU som ble overklokket og den er rett og slett dårlig (lite sannsynlig?) eller blir det ustabilt grunnet andre ting som i samme slengen blir overklokket, eller et dårlig hoverkort...

 

Ble litt fort i svingene, håper dere henger med

Endret av owike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...