Gå til innhold

Siste oppgradering av et 939-system...


Anbefalte innlegg

Hei!

For over 1,5 år siden kjøpte jeg i god tro et nytt hovedkort, men lite visste jeg at slot 939 allerede da var på vei ut. Heldigvis er de beste av typen (CPU) enda på markedet, og det er her jeg trenger deres hjelp.

Jeg har lest mye i det siste og prøvd å oppdatere meg, og har fått inntrykk av at det er sløs av penger å gå for mye opp i pris hvis jeg skal ha 939 CPU, som f.eks FX-60. Prisklassen jeg legger meg i vil være mellom 1300-1900,- og da har jeg fått inntrykk av at AMD Opteron 170 vil være det beste valget siden den er meget overklokkingsvennlig.

Problemet mitt er, om jeg faktisk kan overklokke den mye på mitt system, og om den i det hele tatt vil være bemerkelsesverdig bedre, i og med at den kommer i samme klokkefrekvens stock som min nåværende. Grunnen til at jeg spør er, fordi jeg har et relativt dårlig overklokkingsminne og planlegger å kjøpe samme merke av større størrelse. Hvor stor innvirkning har overklokking av CPU med minnebrikkene å gjøre? Jeg er forsåvidt skeptisk til overklokkingsmulighetene på hovedkortet såvel.

I bunn og grunn trenger jeg hjelp til følgende:
- Valg av CPU, står mellom Opteron 170, X2 3800 eller X2 4200, eller andre forslag.
- Om det er et godt valg å oppgradere samme minnebrikkene samtidig, blir da 3gb totalt.
- Rett og slett: Vil dette være vits, kan jeg kalle det en reel og fornuftig oppgradering til rett under 4000,- (inkluderer frakt av CPU, HD og RAM)?


CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2,0ghz
HK: Abit AN8 SLI
RAM: TwinMOS PC3200 DDR400 2x512mb
GPU: Gainward GeForce 7800 GT 256MB
ØNSKET RAM: TwinMOS PC3200 DDR400 2x1024mb
ØNSKET CPU 1: AMD Opteron 170 2,0ghz Dualcore
ØNSKET CPU 2: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0ghz

(Skal i samme slengen kjøpe en harddisk)

Endret av owike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Opteron-serien er plukket ut fra de beste FX-57 prosessorene. Jeg hadde gått for en DC (DualCore) 165 eller 170 ;)

Angående RAM'n din, så hadde jeg valgt Crucial eller OCZ. For TwinMOS er egenlig 5. sortering av Kinston (og som alle vet, kingston er ikke så veldig bra i seg selv)

5. sortering: 1. sortering er HyperX, 2. sortering er Value, så selger de 3., 4. og 5. sortering (TwinMos kjøper da opp den 5.)

Eller så ønsker jeg deg lykke til :thumbup:

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

En av de flotte tingene med 939 er at det bare er å bruke divider på minnet og du kan dermed overklokke CPU så langt du vil uten å måtte overklokke minnet. Dvs at minne behøver ikke å stoppe deg nesten uansett hvor elendig det er. Det gir da selvfølgelig noe bedre ytelse med stramme timings og høy frekvens.

Hovedkortet skal vel kunne klokke helt greit Du kan jo prøve. Les OC guiden for A64 HER.

 

OT neppe plukket ut av de beste FX57 brikkene da det er SC. Men Høyere kvalitetskontroll på Opteron serien fører ofte til at de kan klokke noe lengre enn X2 serien. Også standard 2x1MB cache som hjelper litt (typisk noen %)

 

En Opty 170 eller en X2-3800 mener jeg er max investering i en platform som er døden nær. Disse vil gjerne klokke til FX60 nivå+ også.

 

En overgang til DC sokkel 939 vil pr i dag ikke gi noe særlig ytelsesøkning i spill sammenhenger på samme hastighet. Men er absolutt flott om du driver på med mye samtidig. Er millioner av artikler og diskusjoner om single core vs dual core CPU på nettet og på dette forumet.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Høres bra ut angående CPU, scorer bra på tester og blandt folk! Men grunnen til at jeg velger den ovenfor andre er overklokkingsmulighetene, som igjen er grunnet redsel for at oppgradering ikke vil merkes uten overklokking. Blir nok en Opteron 170.

 

Når det kommer til overklokking kommer jeg igjen tilbake til rammen. Kjøper jeg 2gb TwinMOS har jeg 1gb fra før + at den er billigere. Kjøper jeg 2gb bedre ram som du sier, har jeg bare 2gb totalt og får en stiv pris med på kjøpet.

 

Altså, vil TwinMOS'en påvirke overklokkingsresultatet betraktelig har jeg vel lite valg, med mindre jeg ikke behøver å overklokke, og hva vil forskjellen utgjøre med en raskere ram?

Lenke til kommentar
En av de flotte tingene med 939 er at det bare er å bruke devider på minnet og du kan dermed overklokke CPU så langt du vil uten å måtte overklokke minnet. Dvs at minne behøver ikke å stoppe deg nesten uansett hvor elendig det er. Det gir da selvfølgelig noe bedre ytelse med stramme timings og høy frekvens.

Hovedkortet skal vel kunne klokke helt greit Du kan jo prøve. Les OC guiden for A64 HER.

 

Dette visste jeg ikke, dette gjelder alle 939 hovedkort altså? Interresangt... Isåtilfelle vil jeg ikke tape på å oppgradere samme rammen jeg har fra før. Meget bra! :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde heller kjøpt DENNE RAM'n istedefor TwinMOS :blink:

8003098[/snapback]

 

PC2700? Er ikke PC3200 som jeg har bedre da? Men jeg kan ikke legge den sammen med den jeg har nå, blir vel kompabilitetsproblemer, hvertfall hvis det er PC2700?

 

EDIT/tillegg 23/2-07:

Vil jeg få en bedre ytelse om jeg øker til en X2 4200 eller 4600 iforhold til 170? Greit den har bedre klokkefrekvens, men er det verdt pengene spør jeg meg selv, derfor som sagt jeg vil ha en god overklokker...

 

Og noe jeg kom på som jeg er litt usikker på; Vil det være kompabilitetsproblemer om jeg kjøper 2x1024 med TwinMOS og setter sammen med 2x512 av samme modell og merke? Begge er jo PC3200, 400mhz og samme merke. Vil det evt bli problemer om jeg kjøper et annet merke med samme frekvens?

Endret av owike
Lenke til kommentar

Ingen kompabilitetsproblemer, men ikke lurt å kjøpe svakere minne.

 

Du vil få bedre ytelse på stock hastighet med 4200 eller 4600 som ca tilsvarer økningen i MHz. Som en bonus får du høyere MP noe som gjør det "enklere" å klokke/mindre belastning på hovedkortet.

Vil tro alle disse prosessorene vil klokke ca like langt, mener derfor det er smartest å ta den billigste. At det er en Opteron er absolutt et + særlig når kriteriet er; god overklokker.

 

Minne:

Trenger du 3 GB minne? Om ja så er det bare å kjøpe det billigste 2GBsettet du finner og sette de inn. Om du opplever ustabilitet eller lignende er det bare å selge de gamle brikkene og beholde 2GB settet.

 

Tror egentlig det holder med 2GB, da er det bare å finne et 2x512MB PC3200 CL2,5 sett. Best å kjøpe like brikker, men tviler på at det skal bli noe problem med et annet tilsvarende sett.

 

Det smarteste om ikke mest lønnsomme er kanskje å kjøpe et godt 2GB sett som egner seg litt til klokking og solgt det gamle minnet. Særlig smart da du uansett planlegger overklokking. Alltid greit å ha minne som "henger" med. Ville sjekket/fulgt med på bruktmarkedet.

Eksempel: OCZ 2048 MB Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB)

Lenke til kommentar

Skeptisk til å blande 1024 og 512mb minne, dette kan gi lavere stabilitet på Corsair minne har jeg lest, gjelder vell andre og tenker jeg.

 

Jeg og sitter med en SC og merker at den er ett hinder for resten av systemet, jeg synnes ikke en Opteron 170 gir nok for prisen, vill få 1500 mer 3dmark 05/06 med den.

 

 

Stavefeil*

Endret av Veggedyr
Lenke til kommentar
...jeg synnes ikke en Opteron 170 gir nok for prisen, vill få 1500 mer 3dmark 05/06 med den.

 

I forhold til hva? Og hva føler du gir mer for prisen da, husk at jeg har planer om en lett overklokking...

 

Kan det være en forskjell på å blande 1x512 med 1x1024 enn å blande 2x512 (1024) med 2x1024? Altså ikke få ett "mellomnummer" som 1,5gb osv?

Lenke til kommentar

Ville ikke blandet minnet, du vil vel heller ikke kunne kjøre det dualchannel da om jeg husker rett + at den samlede minne hastighet/ytelse vil ikke bli bedre enn den dårligste brikka.

 

Når det gjelder cpu har jeg selv hatt opteron 170 og 165, vil neppe angre på dualcore. Forskjellen på opty og x2 er ettersom jeg husker, testprosedyrene cpuen klarer å komme seg gjennom. Kjører den alle uten problem selges den som opty, feiler den på enkelte selges den som x2.

 

En stund siden jeg har drevet med 939 så mulig litt rusk.

Lenke til kommentar
Jeg hadde heller kjøpt DENNE RAM'n istedefor TwinMOS :blink:

8003098[/snapback]

PC2700? Er ikke PC3200 som jeg har bedre da? Men jeg kan ikke legge den sammen med den jeg har nå, blir vel kompabilitetsproblemer, hvertfall hvis det er PC2700?

8003178[/snapback]

Det var ment som ironi :)

8008951[/snapback]

 

hehe, burde nesten skjønt det :)

 

bramat  i dag, 18:26 Post #14 

 

Ville ikke blandet minnet, du vil vel heller ikke kunne kjøre det dualchannel da om jeg husker rett + at den samlede minne hastighet/ytelse vil ikke bli bedre enn den dårligste brikka.

 

Når det gjelder cpu har jeg selv hatt opteron 170 og 165, vil neppe angre på dualcore. Forskjellen på opty og x2 er ettersom jeg husker, testprosedyrene cpuen klarer å komme seg gjennom. Kjører den alle uten problem selges den som opty, feiler den på enkelte selges den som x2.

 

En stund siden jeg har drevet med 939 så mulig litt rusk. 

 

Hvilket minne tenker du på å blande? Forskjellige merker, andre merker med annen frekvens, eller samme TwinMOS ram som har samme klokkefrekvens, men forskjellig størrelse?

 

EDIT: Og hvordan fungerer dualchannel? Kan man ikke bare sette 2x512 og 2x1024...? Er litt på jordet kanskje, hehe..... Altså, den kjører to kanaler, så sålenge man ikke setter 512 og 1024 i en kanal og samme i andre, eller tilsvarende med anderledes klokkefrekvenser på rammen...?

Endret av owike
Lenke til kommentar

Jo, går fint å kjøre dual channel med fire brikker. Men hovedkortet ditt krever at rammen da kjøres på T2 for at det skal bli stabilt.

 

Kjører selv en X2 3800+ på samme hovedkort som du har, med 4 corsair value ram brikker. Da med en "lett" overklokking til 2500MHz.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med kompabilitet mellom RAM brikker? Vil mine nåværende 2x512 PC3200 TwinMOS (Link) fungere med 2x1024 Kingston PC3200 HyperX DDR (Link)?

 

Uansett... Hvis ikke tror jeg da 2GB skal holde, og være et bedre kjøp enn 2gb ekstra med med TwinMOS?

 

EDIT: Feil i ene linken...

 

EDIT 2: Forresten oppdaget jeg nå at AMD Opteron ikke står i kompabilitetslisten med hovedkortet mitt...eller noen som helst 939 slots hos ABIT sine HK. Hva er grunnen til dette?

Endret av owike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...