Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ble så kvalm jo!

Anbefalte innlegg

Hei,

I dag så bestemte jeg meg for å "kanskje" bli tynn. OK. jeg begynte å sykle på trimsykkelen i 15 minutter, siste minuttet peisa jeg på så hele huse rista! Jeg holdte på å dø!! hjertet dunka sikkert så mye at hver kar utvida seg til det maksimale! Så, jeg var sliten... dro fram de støvete treningsvektene og pumpa i gang... ble uhyre sliten... tok i så mye at jeg ikke fikk opp vekta.. og sånn situps etterpå. Elendig trening... og jeg begynte å føle meg elendig og ikke minst veldig kvalm!! Hva har skjedd? Jeg gikk ut med hundene, det var iskaldt og jeg følte meg mye bedre når jeg kom hjem! Er formen min så alvorlig dårlig... at bare litt trening gjør den dårlig? Hvorfor ble jeg kvalm?

BTW. mister jeg hjerneceller av å trene? Lavere IQ el.?

Takker for svar og tips! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gjør disse syrene sånn direkte?

Hva altså treninga verd noe?

8002753[/snapback]

Når kroppen forbruker mer oksygen enn den tar opp, begynner den å utvinne energi anaerobt, altså uten luft. Da bygges det opp melkesyre i musklene. (Nei, det har nok lite å gjøre med melk. :thumbup: ) Det er dette som gir den ubehagelige følelsen, men det er ikke farlig.

Lenke til kommentar

Enkelt og lite vitenskapleg forklart: Du trente så hardt at du vart skikkeleg sliten. I og med at du er i dårleg form var det truleg ikkje så mykje som skulle til for å oppnå dette. Men det kan like gjerne skje om du er i god form.

edit: For å svare på det andre spørsmålet ditt. Nei, du får ikkje lavare IQ av å trene.

Endret av ttt
Lenke til kommentar
Så hvis jeg trener i morra blir jeg dårlig, igjen?

8003413[/snapback]

Ikke dra frem vektene i morra... Musklene dine trenger å slappe av en dag mellom hver gang de blir plaget...

Du må gjerne sykle, og om du tar i like hardt som i dag blir du ganske sikkert like kjørt..

Jeg vil anbefale deg å ta det litt med ro og ta noen lengre og roligere økter hvis du er i såpass dårlig form. Sett på et godprogram på tv'en og spinn til det i en halvtime, så kan du evt trappe opp litt på slutten. Om du fortsetter med så intens trening, som du tydeligvis ikke synes noe særlig om, så kommer du sikkert til å gi opp... Da er det bedre å ta det med ro og ta ett steg av gangen :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Jepp, ikke plag deg selv!

Ta det rolig og tolmodig, og kjør deg selv så du blir sliten, men ikke helt i ubalanse.

Og angående IQ håper jeg ikke man mister av å trene, personlig lever jeg med tanken om at sunne mennesker automatisk er smarte, men det er jo en smule overfladisk! :p

8008955[/snapback]

tror ikkje du blir automatisk smart av å vere sunn, men det eg har merket etter at eg begynte å trene er at eg er mye mer opplagt til skole og div. og har fått bedre resultater på prøver og i det hele tatt, en bedre hverdag. Men uansett om du trener for å blir tynn eller hva, så er det alltid bra med trening, eller så blir som faren min sier: viss du ikkje kjem opp av dan sofaen vil du ve råtten før eg kjem inn igjen :thumbup:

On topic: viss du trener inne, eller har mp3 spiller som tåler litt støt ++ så tren med musikk. eg synest at det hjelper litt i "harde" tider, blir litt kjekkere då :)

Endret av toen
Lenke til kommentar

Lang opphold av trening er en grunn til at du ble sliten.

Når du trente belastet du kroppen for noe den ikke er vant med. Etter disse første øktene vil man være utrolig sliten, og det tar som regel bittelitt tid før treningen kjennes normal ut (nok sliten til at du kan sove og spise). Som MRN sier så er det ikke syrer som blir produsert, men syre (også kalt melkesyre, eller i fagspråket laktat) fordi din anaerobe terskel sannsynligvis er veldig lav og dermed klarer ikke oksygenet å transportere dette fort nok ut av dine muskler.

Fortsett med dine treninger nå, og jeg anbefaler at du ikke trener i høy intensitet som du beskrev med din sykling. Ønsker du å gå ned i vekt, så er trening i lav intensitet idealt for å forbrenne fett. Start gjerne med gange/spasering. Herifra over til jogging/sykkling. Så over til vektløfting med høye repetisjoner som utgangspunkt. Grunnen til å starte med høye repetisjoner, er at du da trener utholden styrketrening. Med dette fra bunn av, øker du glykogenlagrene dine i musklene.

Lykke til med treningen din! :)

Lenke til kommentar

Takker for svar! Veldig hyggelig! :)

Skal vi se... jeg vet ikke om jeg så veldig opptatt av å slanke meg. Men komme i form så jeg ikke må puste hjertet av meg bare å gå opp trappa! Har ikke lyst å dø så tidlig. Jeg trodde ikke jeg ville bli støl i arma, ble liksom ikke det i går. Våkna i dag... uffa... var ikke så enkelt å få ut arma! Er det bra? Viser det at arma har fått noe tygge på? Bygger det muskler inni der nå?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Stølhet pleier å være en indikator på at musklene har fått kjørt seg ja. Når det er lenge siden sist gang du trente så er sjansen for å bli støl desto større.

Lenke til kommentar

Hm. Det du beskriver høres veldig ut som hvordan jeg trente kondis før jeg fikk meg pulsklokke. Før jogget/syklet jeg slik at jeg ble skikkelig anpusten og kjente at det dunket i tinningene. Så kjøpte jeg meg pulsklokke og så at jeg nådde idealpulsen mye før jeg nådde det stadiet. Nå synes jeg kondistrening er kjempedeilig. Og så er det mye lettere å sammenlikne resultater. For eksempel: Jogger du en runde fortere nå enn du gjorde for en måned siden kan man aldri vite om man har kommet i bedre form eller om man bare presset seg mer. Hvis du derimot jogger en runde fortere nå en for en måned siden og med lavere gjennomsnittspuls har du garantert kommet i bedre form. Og det er veldig motiverende.

Lenke til kommentar

8002753[/snapback]

Syrene er der så kroppen ikke skal bryte ned seg selv. Etterhvert som du trener vil du tåle mer og ha høyere terskel for å få dette igjen. Men tar du en pause (i fks oppimot en mnd) så vil du få denne følelsen - selv om du tar langt mindre enn det du gjorde i måneden før; dette fordi verdiene er sunket igjen (:

Stølheten du betegner er noe verre enn den du vil oppleve etterhvert som du trener deg litt opp. Faktisk er stølheten er noe jeg liker med treningen nå. Følelsen derpå er digg rett og slett (:

Og nei, man blir ikke dum av fysisk aktivitet. Tvert imot!

Lenke til kommentar

8002753[/snapback]

Og nei, man blir ikke dum av fysisk aktivitet. Tvert imot!

8017452[/snapback]

Ja, var det ingen som leste illustert vitenskap forige måned(eller måneden før det) Der ble det jo bevisst at gamle folk kunne danne nye hjerneceller gjennom trening. Tror ikke det har så mye å si når man er ung, men det er jo alltids greit å ha et godt utgangspunkt til når man blir gammel :p

Lenke til kommentar
BTW. mister jeg hjerneceller av å trene? Lavere IQ el.?

8002704[/snapback]

Jeg hadde heller satset på at det er kokainet som gjør det, men denne personen taler ikke godt for muskuløse personers intelligens:

http://www.43min.com/archive/view/no/321-F...-pa-kokain.html

:tease:

(Ikke la deg skremme, den faktiske virkningen er økt konsentrasjonsevne og i samhandling med et godt kosthold vil man faktisk stige noen få poeng på IQ-tester)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...