Gå til innhold

Får ikke koblet til egen SMTP server

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har satt opp et ganske enkelt "relay" som da viderefører mail direkte til mottaker. Når jeg prøver å bruke SMTP servern i en epostklient får jeg meldingen at jeg ikke kan koble til denne SMTP serveren. Det kan være fordi den ikke aksepterer tilkoblinger ell.

Saken er at jeg for øyeblikket har fjernet iptables/ipchains og får fortsatt ikke koblet til serveren. Noen som vet hva som er feil slik at jeg kan få koblet til den og brukt den? Kjører debian/GNU linux 3.1 sarge med 2.6.18 kjerne. Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke eksakt hva som er feil, men når jeg skal teste en SMTP er det ofte greit å bruke telnet:

telnet mailserver 25 [trykk enter]

HELO minmail.no [trykk enter]

MAIL FROM:<[email protected]> [trykk enter]

RCTP TO:<[email protected]> [trykk enter]

Gir denne beskjed om at du ikke får relaye, eller hva står det?

Evt sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/Smtp så ser du hvordan du kan sende en hel mail via telnet, så får du litt mer tilbakemelding fra smtpen hva som går galt.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

SMTP servern er akkurat nå satt opp uten SSL på serversiden og klientsiden. Jeg bruker vanligvis også denne telnet-testen, men jeg får ikke kontakt med serveren når jeg tar denne, noe som betyr at noe må jo være feil et sted, feks. med rettigheter, men jeg vet ikke hva det kan være som gjør at den blir blokkert eller at andre brukere ikke får tilgang til den ettersom jeg ikke har noe som skulle sperre for det som nevnt i første post.

Skal se på den wiki-en for å se om jeg finner noen løsning

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

Ja, det går å bruke telnet mot localhost, da kommer den opp uten problemer. Når jeg gjør det fra en annen maskin, så får jeg "Connection refused". Dette skulle jo være et tilgangsproblem som feks. at en brannmur blokkerer tilgang, men jeg har ingen brannmurer (iptables/ipchains) eller noe og den kjører standalone. Den lytter på eth0 og lytter etter forbindelse, litt merkelig at jeg ikke får kobet til fra en annen maskin.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

Ok, jeg har nå gjort framgang og kan koble til SMTP serveren, når jeg bruker mail serveren til å sende mail med en email klient, så prøver den å sende mailen, men så får jeg beskjed om at "...relaying denied.." noe som er rart fordi jeg har satt opp konfigurasjonsfilen til å sende mail for hvilket som helst system for øyeblikket.

Relevant konfigurasjonsinformasjon:

dnl DAEMON_OPTIONS(`Family=inet6, Name=MTA-v6, Port=smtp, Addr=::1')dnl
DAEMON_OPTIONS(`Family=inet,  Name=MTA-v4, Port=smtp')dnl
dnl DAEMON_OPTIONS(`Family=inet6, Name=MSP-v6, Port=submission, Addr=::1')dnl
DAEMON_OPTIONS(`Family=inet,  Name=MSP-v4, Port=submission')dnl

Når jeg bruker telnet for å sende mail med SMTP serveren får jeg denne meldingen når jeg skal anngi mottaker:

550 5.7.1 [email protected]... Relaying denied

Spørsmålet blir da, hvorfor får jeg beskjeden "..realying denied..", det skjønner jeg ikke.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...