Produck Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg skal kjøpe min første bil om rundt tjue dager, men jeg har ikke klart å finne noe sted å forsikre bilen uten å måtte betale mer for dét enn selve bilen. Jeg har lest de trådene jeg har funnet her på forumet. Jeg ser at noen betaler 6000 i året og noen betaler 2500. Jeg har fått med meg at Gjensidige ikke har så dum forsikring, i følge brukerne her, men har ikke sett noe nærmere på den. Jeg vet fra før av at man kan spare tusenvis ved å skrive forsikring under en av sine foreldres forsikring. Men hvordan fungerer det? Hvor finner jeg lesestoff eller noen som kan fortelle mer om det (om ingen her kan)? Er det noen større ulemper ved å gjøre det? Jeg er 18 år gammel, og skal kjøpe en 89-modell Golf 2. Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Det er ikke noe problem å forsikre bilen i dine foreldres navn. Du sparer mye på det. Det er vel egentlig ingen ulemper ved det. Det eneste må være at du ikke får noe bonus i ditt navn for eventuell forsikring senere. Men når du kommer over "ungdomsgrensa" blir det straks mye billigere og da kan det være lurt å endre forsikringa slik at den står i ditt navn. Lenke til kommentar
Jonny Bruvik Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Har min forsikring hos gjensidige, og har hatt det siden jeg ble 18 år på en Golf II 1,8 90HK. Betalte vel en plass mellom 6-7000,- i året.. og om du har en jobb så er ikke den prisen så uoverkommelig, og du kan jo fordele betalingen utover året. Gjensidige var hvertfall de billigeste jeg fant når jeg ringte rundt. Endret 22. februar 2007 av Jonny Bruvik Lenke til kommentar
Produck Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Takk for informasjonen. Jeg forsøkte å gå igjennom forsikringskalkulatoren på gjensidige.no, men endte opp med godt over 15.000 kroner i pris. Noe har jeg tydeligvis fylt ut feil. Jeg tror jeg må ta en telefon i morgen og forhøre meg litt. Når det gjelder forsikring på mine foreldres navn: Er det mulig å få forsikret bilen i mitt navn, men som en "del" av f.eks. min fars forsikring - eller blir bilen rett og slett forsikret i min fars navn? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Det er like greit å tegne forsikringen i eget navn med en gang. du opparbeider deg bonus mye fortere på denne måten. jeg betalte nesten 10000 i begynnelsen mens nå betaler jeg rundt 4300 i året. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Takk for informasjonen. Jeg forsøkte å gå igjennom forsikringskalkulatoren på gjensidige.no, men endte opp med godt over 15.000 kroner i pris. Noe har jeg tydeligvis fylt ut feil. Jeg tror jeg må ta en telefon i morgen og forhøre meg litt. Når det gjelder forsikring på mine foreldres navn: Er det mulig å få forsikret bilen i mitt navn, men som en "del" av f.eks. min fars forsikring - eller blir bilen rett og slett forsikret i min fars navn? 8002864[/snapback] Når du er såpass ung er det nok desverre nesten å velge en bil etter hva forsikringen koster.Vet at Golf er en av værstingene på priser,så vurder om du må kjøre akkurat Golf.Er mange gode"japse"biler. Det å registrere og forsikre bilen på faren din er greit nok,men som en tidligere nevnte,da får du ikke bygget opp deg no bonus,som du må før eller siden uansett. Jernbanepersonalets bank og forsikring er supert for oss som har mulighet til det Har en ganske ny bil,betaler 4400,- i året med full kasko og fri kjørelengde Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Husk at mange av kalkulatorene kan gi veldig feil pris iforhold til hva du kan få når du ringer og spør om pris. Anbefaler deg å sette på forsikringen på deg selv, kun ansvar på en så gammel bil. Dyrt de 2-3 første åra, men når du kommer oppi bonus så hjelper det mye. Itilleg får du igjen ungdomstilleget etter 3-5 år hvis du kjører skadefritt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Jeg har akkurat ordnet forsikring på en Golf2 nå. Valgte å sette den på pappa til jeg får meg fast inntekt, så jeg ikke må spise papp for å overleve.. På pappa betaler jeg 3200 /m delkasko, og det er pga. at det skal være sjåfør under 23 som kjører bilen..Ellers var det vel rundt 2300 tror jeg.. Betaler bare 400 mer på en 2001' Opel Vectra... edit: får man opparbeidet noen bonus når man er oppført som medeier hos vegvesenet og forsikringsseskapet? edit2: trra, før man tegner bare ansvar bør man høre prisforskjell med/uten delkasko.. Kan være greit å være forsikret mot brann, glass, innbrudd, smelteskader, assistanse fra viking/falken i norden etc. hvis man f.eks har stereo for 10 000, noe av ledningsnettet smelter osv. Endret 22. februar 2007 av espennyh Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Hvis du har nettbank i postbanken eller dnb, så kan du kjøpe forsiktring der til ganske greie priser. Du trenger ikke mer enn delkasko/ansvar på den bilen så da burde det vel være mulig å få orndet dette for rundt 6-7000?? Det er vanlig at du får 20% i startbonus hos de fleste, så bruk dette når du legger inn i kalkulatorne rundtomkring. Kjørelengde har og mye å si. Ikke legg inn mer enn du har planer om å kjøre i året, så kan du heller oppgradere denne om du kjører over. Det beste er å bite i det sure eplet og forsikre på seg selv fra første stund slik at du får opparbeidet bonus. Jeg gjorde ikke det og syntes d va råttent å begynne på 20% bonus i en alder av 23 år. Måtte betale skjorta likevel. Den gode rabbaten får du ikke før du har passert 25. P.s. Du kan sjekke pris på forskiring i postbanken selvom du ikke er kunde ved å gå inn på www.postbanken.no og trykke på forsikring. Endret 23. februar 2007 av Beinet1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) edit2: trra, før man tegner bare ansvar bør man høre prisforskjell med/uten delkasko.. Kan være greit å være forsikret mot brann, glass, innbrudd, smelteskader, assistanse fra viking/falken i norden etc. hvis man f.eks har stereo for 10 000, noe av ledningsnettet smelter osv. 8003746[/snapback] Ja, forskjellen er ikke så voldsomt. Jeg betaler 7000kr i året på delkasko på en 1994 golf gti 16v, 2300 av de er delkasko. Kjører man mye utenom der man bor ville jeg selvsagt vurdert delkasko pga fordelene med assistanse. Vinduene på golf2 er lett å bytte og koster eller ikke mye å få byttet av proffe. Prisen for å bytte frontrute er ikke mye høyere enn egenandelen på glass. Uansett så må man vurderer hva man vil ha i vært enkelt tilfelle. Endret 23. februar 2007 av trra Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 jeg forsikret min golf 2 nå for ikke så lenge siden (1-2mnd) og jeg gjorde dette i gjensidige. jeg er 18år og jeg har bare ansvar og delkasko på den bilen. Du trenger ikke noe annet enn ansvar egentlig, men 350kr mer i året merker du ikke og det er det jeg betaler. Men det som er tingen med meg, er at jeg har reiseforsikring, bilforsikring, personforsikring og innbo forsikring på meg selv. og får derfor noe med 20% bonus eller noe. jeg vil ikke råde deg og forsikre bilen i navnet til dine foreldre for da opptjener du ikke deg noen bonus, noe som kan være veldig greit dersom du kjøper deg en ny og mye dyrere bil. si at du har opptjent deg en 50-70% bonus på noen år når du har golfen din, og du kjøper ei porche liksom. veldig kjekt å ha bonus. det er ikke så veldig dyrt med gjensidige heller, jeg tror jeg betaler en 4000-4500 i året på bare bilen. if.no skulle pina meg ha 12000 for samme forsikringen som jeg fikk billigere hos gjensidige. ta hos gjensidige og sett forsikringen og alt på deg selv Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 jeg forsikret min golf 2 nå for ikke så lenge siden (1-2mnd) og jeg gjorde dette i gjensidige. jeg er 18år og jeg har bare ansvar og delkasko på den bilen. Du trenger ikke noe annet enn ansvar egentlig, men 350kr mer i året merker du ikke og det er det jeg betaler. Men det som er tingen med meg, er at jeg har reiseforsikring, bilforsikring, personforsikring og innbo forsikring på meg selv. og får derfor noe med 20% bonus eller noe. jeg vil ikke råde deg og forsikre bilen i navnet til dine foreldre for da opptjener du ikke deg noen bonus, noe som kan være veldig greit dersom du kjøper deg en ny og mye dyrere bil. si at du har opptjent deg en 50-70% bonus på noen år når du har golfen din, og du kjøper ei porche liksom. veldig kjekt å ha bonus. det er ikke så veldig dyrt med gjensidige heller, jeg tror jeg betaler en 4000-4500 i året på bare bilen. if.no skulle pina meg ha 12000 for samme forsikringen som jeg fikk billigere hos gjensidige. ta hos gjensidige og sett forsikringen og alt på deg selv 8006589[/snapback] 20% Startbonus er noe de fleste forsikringsselskapa gir uansett om du er ny kunde eller ikke. Mange gir deg rabatt på totalbeløpet hvis du har flere forsikringer i samme selskap så det er ofte mye å spare på å tegne billige småforsikringer i tillegg til bilforsikringen. Ulykkesforsikring koster feks bare noen få hundrelapper i året, men mengderabatten gjør ofte at totalprisen blir billigere. Lenke til kommentar
Produck Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Flotte svar og mye hjelp! Herlig. Da skal jeg slå av en prat med en kundebehandler hos Gjensidige og se hva jeg får ut av dem. Jeg har selv Skandiabanken som nettbank, og så vidt jeg kan se så tilbyr ikke de bilforsikring. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Mine tips: * Ta forsikringen på deg selv, bygg opp bonus fra dag en og slipp ekstra dårlig samvittighet dersom du kolliderer og det går utover foreldrene dine * Ta delkasko dersom det ikke er for dyrt. Et alternativ til delkasko kan være NAF-medlemsskap som også gir deg rimelig tauing. * Undersøk hva prisen blir dersom du inkluderer reiseforsikring og ulykkesforsikring (har ingenting med bilen å gjøre, men kan gi deg en totalkunderabatt som faktisk gjør det billigere å ha 3 forsikringer enn 1) * Unngå typiske rånebiler * Ring selskapet og få tilbud, tilbudet på telefon bruker å være mange tusenlapper lavere Alle starter med 20% bonus (sånn at du har noe å tape på å kollidere...). Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 En ting til: Har du forsikring hos Gjensidige reduseres andelen din med 4000,- dersom du har NAf-medlemsskap. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 har samma bilen.. koster 7600.. Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Alle starter med 20% bonus (sånn at du har noe å tape på å kollidere...). 8016575[/snapback] Er du LO medlem får du 30% startbonus hos sparebank 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå