avtrekkeren Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Info om spillet: http://ww1.electronicarts.co.uk/games/9843/gameinfo/ Oppdatering - minireview: Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte dette spillet... De aller fleste irritasjonsmomentene med Fifa 07 er fikset (ikke mer sprettball-effekt når to spillere kolliderer, ikke mer ball-warping, ikke mer trigger-happy-lainen dommer, sklitaklinger gir ikke lengre nesten alltid frispark mot, innbytter er betraktelig raskere nå...). Vanlige taklinger er gjort litt svakere, samt at stats til spilleren har mye mer å si nå enn i Fifa 07 - spillere med høy dribling som møter spillere med dårlig defense kan ofte klare å få med seg ballen videre selv om de blir forsøk taklet. Bare gameplay-messig er spillet verdt et kjøp. Men så knaller EA til med noe som heter Ultimate Team Mode - det mest geniale konseptet på lenge, og forhåpentligvis noe som vil bli bygget videre på i de fremtidige utgavene av Fifa / Uefa CL. Ultimate Team Mode funker på en måte som spill ala Magic the Gathering og lignende kortspill. Man starter et lag som man kan navngi selv (mitt heter KF Angels ), og får tildelt en pakke kort som inneholder alt fra spillere og trenere til gameplay boosts, drakter, baller, stadioner, helbredingskort og mye mer. Deretter setter man sammen et lag med spillerne som man har fått, noe som ikke er så enkelt som man skulle tro. For å få opp lagkjemien (team chemistry - som bl.a. teller på hvor lenge gameplay boosts varer), er det viktig å finne spillere som passer bra sammen. Alle spillere har en foretrukket formation, samt en nasjonalitet. Hvis man bruker spillere fra samme land, samt i sin foretrukne formasjon vil man få høyere lagkjemi. I Uefa CL sanker man "credits" for (nesten) alle kampene man spiller. Unntaket er i lounge-modus. I tillegg kan man få ekstra credits for ting som å slå gjeldene rekorder i Uefa CL - f.eks. Dida's rekord med 7 kamper uten å slippe inn mål i en og samme turnering. Man kan også få credits for å fylle samlealbumet sitt (mer om det senere). Disse creditsene kan man bruke på å kjøpe booster-packs av tre forskjellige typer - bronse, sølv og gull. De to sistnevnte blir låst opp etterhvert som man vinner kamper og får prestisje-poeng. Jeg skal forresten understreke at man ikke trenger spille med sitt Ultimate Team for å tjene credits. Vanlige kamper i Uefa CL-turnering eller rett og slett friendlies vil også gi deg credits til ditt lag. Bronse-pakker inneholder stort sett bronse-kort, som vil si spillere midt på treet med stats fra 50-70. Ok spillere, men ikke noen superstjerner. I tillegg får man diverse andre kort som er helt ok. Fra tid til annen kan man få et "sjeldent" kort, dvs et kort som er fra pakkenivået over den du kjøper. For bronse-pakker vil det si sølv-kort, og spillerne i disse ligger på et nivå fra 70-80. Jeg nevner her bare spiller-ratingene, da alle kort har en rating fra 0-100, hvor inndelingen i de forskjellige valørene ikke nødvendigvis er lik. Etterhvert som man spiller kamper vil man merke en annen funksjon, nemlig at hver enkelt spiller og funksjonær kun er ansatt i et visst antall kamper. For trenere o.l. gjelder dette antall kamper du spiller, mens for spillere er det kun de spillerne som faktisk spiller med som "bruker opp" kontrakten sin. Ved å bruke kontraktutvidelseskort kan man forlenge kontrakten til spillere og trenere. For øvrig er det forskjellige kort som gjelder for trenere og spillere. Et tips fra meg er her å være forsiktig å bruke disse kortene i begynnelsen, da du nok vil bytte ut spillere med nye i stedet for å gi de mer kontrakt. Har du en god manager ansatt kan han være med på å gi en ekstra bonus i forhold til hvor mange kampers kontrakt du legger til en spiller. Så da, når spillere kun har 1 kamp igjen, eller rett og slett blir byttet ut fordi de er dårlige, kan man gjøre tre ting. 1. Slette dem - da blir de borte for godt 2. Legge dem til i samlealbumet, som funker på en måte som klistremerkealbumene. Etterhvert kan man sanke inn ekstra credits her hvis man er flink å samle. 3. Handle med den online. Du kan legge opptil 10 kort av gangen for salg, der du kan velge pris selv. Dette kan faktisk være en lønnsom affære, ettersom det er mange spesialkort som ikke passer din stil, men som andre kanskje dør etter å få tak i. Selv har jeg solgt flere, for meg dårlige kort, hver eneste dag nå, for priser som er høyere enn det det koster å kjøpe en hel pakke. Du kan dessverre ikke bytte disse kortene, ei heller med vennene dine, og i tillegg er det et litt knotete system ettersom at maskinen skal lagre for hvert eneste kort du legger opp. Når man legger opp 6-7 kort på en gang, og du får masse dødtid mellom hvert kort, blir det litt frusterende. Men, dette er forsåvidt pirk, og videre - det er her jeg ser et stort potensiale i framtidige spill, for dette konseptet er virkelig noe de kan utvikle mer. Videre kan man trene spillerne sine ved bruk av kort, igjen som med kontraktutvidelse, teller det hvilken trener du har og hva slags bonuser han har. Hvert treningskort har både positive og negative atributter. Etter dette blir trenerens bonuser lagt til, og spilleren går opp og ned i de forskjellige statsene. Til slutt, man kan selvsagt spille med sitt Ultimate Team mot andres over Xbox Live. Dette har jeg ikke testet ennå, så jeg vet lite om det lagger som i WC06, eller går mer smooth som i Fifa 07 - men kommer nok til å finne ut mer om dette i løpet av de nærmeste dagene Sikkert noe jeg har glemt, men en kort oppsummering: Gameplay: God forbedring fra Fifa 07, de aller fleste irritasjonsmomenter er borte Grafikk: Stort sett lik 07, pen ramme på kampene Lyd: Kommentatorene er som vanlig veldig bra, og de er mindre "buggete" enn i Fifa 07. Musikkmessig syns jeg personlig det er en litt annen stil på, men det funker fett som bare det. Publikum og resten av lydeffektene er i vanlig fifa-klasse. Veldig bra. Holdbarhet: Til neste Fifa-spill i hvertfall Totaltopplevelse: Veldig bra, desidert den beste utgaven fra EA Sports til nå. Endret 29. mars 2007 av KriFos Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Da har jeg oppdatert første post i denne tråden i stedet for å legge inn mine tanker i tredje post. Ingen hadde svart her uansett Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Krifos bra jobbet. Jeg har spilt fifa 98 (var mitt første) for så å legge det på hyllen og så starte igjen på 04 og til idag. Lenke til kommentar
mESA Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Kanskje jeg må teste dette... Er det fortsatt "arkade-feeling", og er banen fortsatt for stor? Finner ikke spillet i gamer.no prisguide elns. Hjelp? Endret 29. mars 2007 av MeSa Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Shit, jeg har feilpostet denne grovt Dette minireviewet er jo av Xbox360-versjonen av spillet... :/ edit: PC-versjonen av Fifa07 var veldig bra og hadde vel ingen av feilene jeg har nevnt her... Uefa CL til PC har ikke Ultimate Team Mode så vidt jeg er bekjent. Endret 29. mars 2007 av KriFos Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Shit, jeg har feilpostet denne grovt Dette minireviewet er jo av Xbox360-versjonen av spillet... :/ Flyttet til en bedre kategori Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå