Gå til innhold

Hjelp med kjøp av speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

Har ikke noe særlig erfaring med å faktisk fotografere med Canon 350D/400D (bortsett fra litt testing i fotobutikker), men jeg kan jo nevne at den viktigste årsaken til at jeg til slutt valgte Nikon D80 i stedet for Canon 400D var ergonomien. Spesielt størrelsen på kamerahuset har en god del å si: Canon-kameraene er litt små, og er ikke noe særlig å holde i hvis du har litt store hender. Men en kompis av meg med litt mindre hender er storfornøyd med sitt 400D og synes det er fantastisk å holde i, så det er absolutt forskjellig fra person til person.

Så poenget mitt er vel egentlig: sørg for å klå litt på de forskjellige alternativene i butikk før du bestemmer deg. Ikke se deg blind på spesifikasjoner, at kameraet ligger godt i hånden og er komfortabelt å bruke er minst like viktig som antall pixler på bildebrikken. Jeg vil stille meg bak en del av de andre postene her og oppfordre deg til å ta en titt på f.eks. brukte D50 og D70 (ganske mange som selger D70 brukt for å kjøpe D80 virker det som, så der har du mulighet til å gjøre en grei deal). Pentax er jeg ikke så kjent med, men jeg tviler ikke på at den tekniske kvaliteten er helt utmerket og mer enn bra nok for enhver hobbyfotograf.

Finn et kamera som du liker ergonomien og brukergrensesnittet på og kjøp det. Jeg vil påstå at de små forskjellene i ytelse og bildekvalitet mellom forskjellige produsenter uansett er umerkelige i 99% av tilfellene.

Hvor vidt det er "verdt det" eller ikke... tja, det spørs hva du vil gjøre ut av det. Med mindre du skal gjøre en jobb ut av fotografering så kommer det uansett aldri til å bli lønnsomt ;) Det er rimelig meningsløst å kjøpe et speilreflekskamera til å ta festbilder med (men du kan få noen sinnsykt bra festbilder med et SLR i seriebildemodus :D ) men hvis du faktisk vil ta bilder for å ta fine bilder, og gjøre en hobby av det, så er det verdt det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...