Gå til innhold

Spm. om Doktorgrad i fysikk

Thomaes

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg nå må velge hva jeg skal gå på på videregående, og jeg VIL komme inn på studiespesialisering. Jeg bare elsker matte og naturfag, og fysikk ser kjempeinterresant ut. spesielt når jeg leste på NTNU's sider om studieretningen "Fysikk og Matematikk".

så jeg har da noen spørsmål.

1. Jeg regnet ut at jeg hadde omtrent 4.67 i gjennomsnittskarakter (glemte å regne med heimkunnskap, fikk en 5'er som standpunkt der) i vinter. Etter alle prøvene jeg så langt har fått igjen ser det ut til at jeg får noenlunde den gjennomsnittskarakteren til våren. tror dere at jeg har stor sjanse å komme inn på allmenn?

2. Som sagt leste jeg om "fysikk og matematikk" på NTNU sine sider. dette så utrolig spennende ut og jeg har lyst til å ta doktorgrad i biofysikk. er dette et realt mål for en som meg? får ALLTID en sterk 5'er på matteprøver, men klarer liksom ikke 6'ern.

3. leste også på jobbfeber.no at gj. snitts lønna for en fysiker er 350 000 - 500 000 etter et par år. er dette greit? og med en doktorgrad i faget, hva blir da gj. snittet på?

takk for svar, og kom gjerne med anbefalninger om andre spennende fag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du har et snit på nesten 4,7 og det er kjempe bra!

Og du vil sikkert komme inn på Studiespesialiserende linje. Men det er avhengig etter hvilken skole du søker på. Fordi det er slik at det er noen skoler som er meget populære å søke på blant folk som har snitt over ca.5, og da kan du tenke deg at det vil være vanskeligere å komme inn der. Her i Bærum så har man et meget stort utvalg av vidregående skoler som tilbyr Studiespesialiserende linje, og disse skolene "delt" inn etter hva snittet var for å komme inn. Det er f.eks 2 skoler som hvor snittet er på 4.5++ og 1 hvor snittet var på ca.4 og 1 hvor det snittet var på ca.3-4.

En anbefaling: Det som er viktig hvis du har store muligheter for å velge mellom mange vidregående skoler er at du kan søke på de skolene der hvor snittet er forskjellig. Det er ofte slik at skoler hvor snittet er lavt er det kanskje litt "upopulært" å søke på. Og for mange som har et relativt høyt snitt som deg, kan det være en bra anledning til å skille deg ut på en positiv måte blant de andre elevene. Og dette kan være med på at lærerne vil gi deg bedre karakterer. Men selvfølgelig fraråder jeg å gjøre dette hvis miljøet ikke er så bra. Fordi lære miljøet betyr veldig mye for motivasjonen.

Håper innlegget hjelper deg med å velge skole:thumbup:

Endret av Baba2
Lenke til kommentar

Når det gjeld spesialisering innan fysikk og matte så har vel alle vidaregåande av typen allmenfag matematikk, fysikk, kjemi som studieretning forsatt, det ser ut som at det blir no kalla studiespesialisering (snakk om bullshit-ord)

Statestikk om inntak i Buskerud fylkeskommune

http://www.bfk.no/getfile.aspx/document/ep...60/epdd_id/1391

Ut frå det dokumentet så har både Hønefoss vidaregåande og Ringerike Vidaregåande begge allmen studieretning og vidare studiespesialisering på vk1 og vk2.

Å ta ein doktorgrad tar tid for det så vil nominert tid bli

3 år (VGS) + 3,5 år (bachlor)+ 1,5år (Master) og 3-4år (doktorgraden,3 år utan undervisningsplikt 4 år med)

Lønna er også veldig varierande alt etter om ein jobber i det offentlege eller private.

Teknas lønnstatestikk kan gi ein peikepinn på dette ( realfagsutdanna på master/ doktorgrads-nivå si fagforening, tidlegare kalla Norske sivilingeniørers forening)

http://www.tekna.no/index.asp?startID=&str...=1000029&pict=5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...