beaverHunter69 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Fikk levert ei pakke fra en amerikansk nettbutikk i dag. Var ikke mer stress enn at jeg måtte skrive under på at jeg hadde mottatt pakka liksom, men kom til å tenke på hva med toll osv.? I mailen jeg fikk fra nettbutikk stod det at jeg skulle betale 0$ i taxes, så regna med at jeg måtte fikse med dette selv når pakka kom. Vel, nå har jeg pakka i heimen uten å ha peiling på om jeg må betale, eller hvordan for den saks skyld. PS; Hele orderen inkl. shipping ble på 2363kr etter dagens kurs. Endret 22. februar 2007 av mumitr0ll Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Har du flaks, så hører du ikke noe mer. Har du uflaks, så kommer vel en regning i posten. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 jeg bestilte stasj for 500 kroner fra cannada, og jeg hadde flaks. Jeg hørte aldri noe fra tollvesenet Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Det skal stå på pakka hvis den må toll deklareres. Men som oftest gjør budfirmaet det. Hvis den ikke har klistrelapper på seg om at den må deklareres før den åpnes, er det ingenting å bry seg om mest sannsynlig. Med mindre det er snakk om import til egen næringsvirksomhet da. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Du venter og later som at du ikke tenkte på dette/har kunnskap om sånt. Kommer regningen, betaler du. Hvis ikke har du spart det de pengene =) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 I Norge er det ikke toll for data-eletronikk. www.toll.no vaio Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 men det er moms, den er på 25%, og skal betales på ALT som tas inn i landet, bortsett fra tax free da. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 men det er moms, den er på 25%, og skal betales på ALT som tas inn i landet, bortsett fra tax free da. 8021560[/snapback] Med mindre varens verdi er under 200kr, (1000 for gaver fra privatperson til privatperson uten betaling) Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hvem var det som leverte? DHL? Har opplevd at de ringer eller sender regning på toll/moms i ettertid.(ganske lenge etter på. en gang tok det en måned) Slike firma tar tollbehandlingen for deg. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Fikk levert ei pakke fra en amerikansk nettbutikk i dag. Var ikke mer stress enn at jeg måtte skrive under på at jeg hadde mottatt pakka liksom, men kom til å tenke på hva med toll osv.? I mailen jeg fikk fra nettbutikk stod det at jeg skulle betale 0$ i taxes, så regna med at jeg måtte fikse med dette selv når pakka kom. Vel, nå har jeg pakka i heimen uten å ha peiling på om jeg må betale, eller hvordan for den saks skyld. PS; Hele orderen inkl. shipping ble på 2363kr etter dagens kurs. 8000027[/snapback] som de andre har skrevet her så er det slik at du må skille mellom avgiftene fra avsender land og mottaker land. Når du kjøper fra et annet land der det ikke foreligger en spesiell form for avtale (f.eks. EU avtale, hvis vi hadde vært medlem), så skal det ikke legges på skatter. skattene skal da legges på når du mottar(i Norge). Det er veldig ofte at man betaler dobbel moms/VAT på varer man bestiller på utlandet, når man ikke er klar over dette. I ditt tilfelle er det gjort riktig. Når det gjelder pakker som kommer igjennom nettet til tollerene, har jeg ikke sett noen spesielle rettningslinjer for hva en ærlig person skal gjøre for å betale disse avgiftene. Det mest vanlige er vel bare å la det gå, for det er det enkleste. Endret 25. februar 2007 av thor918 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå