Gå til innhold

den lille omelett tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å steke skinke (evt bacon) og champignon i panna først, før jeg heller over eggeblandingen (2 egg, litt salt og pepper og 2 ss melk eller matfløte) og lar den stivne på svak varme. Drysser gjerne over finhakket gressløk eller vårløk før omeletten stivner.

Lenke til kommentar

Kan starte med å si at jeg synes den "vanlige" omeletten er uberkjip. Da tenker jeg på den enkleste typen typen med: Egg, vann og litt salt. Folk eier ikke fantasi.

Her følger hvordan en ekte lettvint omelett skal lages:

3 egg

En dæsj melk (gjerne h-melk)

Litt kjøtt (jeg bruker som oftest skinke, men alt kjøtt kan benyttes. Rester fra biffen i går er helt ypperlig)

Pepper

Grillkrydder eller lignende

Ost

Visp eggene sammen med melken og krydderet.

Hell utover en stor ferdig varm panne (husk smør/olje).

Strø kjøttet over.

Legg ost over den ene halvsiden.

Sett på lokk, og la den stå et par minutter til den er gyllenbrun under.

Vipp halvdelen uten ost over den andre delen av omeletten.

Servér på et par brødskiver, sammen med litt salat ved siden.

Voilà!

Forøvrig er det bare fantasien som setter begrensninger. Bruk gjerne tomat, paprika, purre og/eller andre grønnsaker i omeletten.

En annen variant som jeg lager innimellom er med Chunky Salsa og kjøttdeig. Gjerne med Jalapenos. Sterkt og godt.

Lenke til kommentar
Jeg pleier å steke skinke (evt bacon) og champignon i panna først, før jeg heller over eggeblandingen (2 egg, litt salt og pepper og 2 ss melk eller matfløte) og lar den stivne på svak varme. Drysser gjerne over finhakket gressløk eller vårløk før omeletten stivner.

7999575[/snapback]

Kona elsker denne varianten. Vi kaller det bare "egg og flesk". Personlig tilsetter jeg aldri salt til mat, fordi det meste av mat inneholder så mye salt fra før. Men desto mer pepper. Elsker pepper. :dribble:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes omelett med soppstuing er knall. Lag omeletten som vanlig (selv bruker jeg tre egg, litt salt, mye pepper, bittelitt purre, litt bacon eller skinke og så en dæsj med fløte eller melk). Så til godsakene: lag en vanlig hvit saus av hvetemel, smør, salt, og melk (og helst en god slump med pepper). Jeg bruker en spiseskje med mel per spiseskje smør. Smelt smøret i en gryte, visp inn melet (pass på så det ikke svir seg), og så sper jeg den ut med melk til den er tykk og fin. Så er det bare å plumpe oppi det du liker av sopp mens sausen putrer i cirka 5-10 minutter.

Så legger man soppstuingen oppå omeletten, og bretter den. Veldig godt og det tar bare noen minutter å lage

Lenke til kommentar

ska gi deg ein knall oppskrift på en "open omelett.."

stek skinke, paprika, rødløk, og sopp hvis du har..

hell så over eggeblandingen 5 egg, 3ss fløte, salt pepper (piskes i en bolle )

legg så ost over hele greia, la den stå ca 2 min, ikke rør i den eller noe,

sett den så inn i stekeovnen som du allerede har satt på grill funksjonen (250 grader ), sett den 10cm fra grillelementene, den er fedig når osten er gylden og eggeblandingen er stivnet, dette tar kanskje 1 min

dette skal være nok til 2 gode porsjoner med omelett

server med salat, tomater og godt brød..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...