Gå til innhold

Innføring i Linux: Kurs/ bok

Anbefalte innlegg

Er blitt mer og mer ivrig på å få lært meg mer om Unix/ Linux. Bruker det litt hjemme via dualboot Ubuntu/ Windows og føler jeg kan den aller enkleste bruken. På Windows-siden føler jeg meg godt kompentent og ting jeg evt. ikke kan så godt, tar jeg gjerne intuitivt, men har nå lyst til å bli minst like flink på Linux, ikke bare for privatbruk, men også mtp videre jobbmuligheter. Er det noen som har tips om selvstudier eller gode bøker? Ønsker at dette skal dekke områder som GRUB/LILO, nettverk, drivere, installering av programmer og gjerne andre ting man trenger for å kunne tilpasse Linux-installasjonen sin best mulig (á la Windows hvor jeg kan sette opp nettverk m/ fildeling, fjerne/ oppdatere/ installere drivere, vite hvor programmer legger seg, endre ting via registere o.l).

PS Har sett litt på Linuxguiden.no, men syntes den manglet litt og jeg fant ingenting om drivere (har en del forskjellig maskinvare og bytter ut dette innimellom så det er vesentlig for meg å kunne dette)

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe som er bedre enn en god linux bok hvis du er ute etter å lære mer om linux synes jeg og kan anbefale hvertfall to bøker:

A practical guide to redhat linux

LInux administrator handbook

Har lest en del i begge disse og synes de er gode bøker, den øverste tar kun for seg redhat/fedora, men har selv brukt den boka til å sette opp servere i debian feks. bare ved litt redigering av eksempler og sånt noe. Den andre boka går mer mot alle distribusjoner eller mer generelt mot linux, tar ikke for seg en spesifikk distro, tror det er debian/redhat/slackware som er det den tar for seg.

Lenke til kommentar

The Unix programming Environment http://www.amazon.com/UNIX-Programming-Env...ie=UTF8&s=books

Vil du lære unix kan jeg anbefalle denne på det varmeste, boken er riktignok fra 1984. Men er på mange måter veldig relevant for det, og lærerik er den også.

Bruk boken sammen med et kommandovindu på ubuntuen din og du vil lære mye!

Edit:

Skal dog nevnes den ikke vil dekke noe relevant om nettverks drivere oppsett etc. Som er relevant idag. Men likefullt unix. Som stigfjel over sier må også jeg anbefalle å "bruke" det for å lære det. :)

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte kanskje å oppdatere denne tråden litt :) Jeg har kjøpt boka "Praktisk Linux". Bladde litt i den før jeg kjøpte den og syntes med en gang den virka litt dyr (følte jeg hadde kontroll på mye av det som sto der), men slo til. Etter å ha kommet over halvveis nå, føler jeg det er en god bok og selv om jeg kunne noe fra før, er det mange huller som fylles underveis. Vil anbefale boka til andre som også gjerne vil lære seg Linux :)

alaruz, takket være tipset ditt kom dette svimehodet på at han har en lignende bok liggende. Fikk den av en tidligere kollega og har lest litt i den også. Genialt men slike gode, gamle bøker :) Kommer til å bruke den (evt. forslaget ditt hvis den jeg har ikke er god nok) når jeg har fått litt mer oversikt.

Sånn generelt vil jeg si at det er lettere å både prøve seg fram og se logikken når basisen etterhvert nå faller på plass. Har også spurt meg fram litt her på forumet på enkelte ting og synes det er "deilig" når jeg skjønner ting :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...