Haugalandet Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hei! Lurer på om det er mulig å dele min Maxtor bærbar harddisk mellom flere PCer samtidig. Det er en USB 2 utgang og 2 stk Firewire utganger på den . Skulle gjerne gjort dette, men tør ikke plugge til flere PCer samtidig, pga redd for å ødlegge HDen.... Har hatt dårlig erfaring med eksterne HDer fra tidligere, uten at jeg har gjort noe galt. Blant annet røk et kontrollerkort en gang. Takker for svar Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Du vil ikke kunne skrive og lese til harddisken din samtidig av åpenbare grunner, men det skal ikke være noe problem å ha den tilkoblet flere maskiner samtidig. Mens jeg skriver dette har jeg to eksterne disker tilkoblet både den stasjonære og laptopen samtidig. Når jeg skal bruke en disk på den stasjonære, napper jeg ut USB-kabelen til den aktuelle disken (har bare USB til laptop og FW til stasjonær), og plugger den i igjen når den skal brukes på laptopen. Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Takk for rask svar. Jeg har også koblet til 2 kabler, men kun en om gangen. F.eks kobler jeg ut FW til den stasjonære når jeg bruker USB på laptopen. Men hvorfor kan ikke begge være i bruk samtidig? Interne HDer jobber ofte med forskjellige oppgaver/program fra samme HD. Bør ikke dette gå på den eksterne også?. F.sks høre på musikk til begge PCene samtidig. (ikke at akkurat dette var et aktuelt problem , Bare noe jeg kom på i farten) Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Grunnen til at ikke begge maskinene kan være tilkoblet samtidig er jo at de kunne sette i gang lese/skrive-prosesser på disken din, samtidig. Da ville du ha fått et problem, og sikkert korrupt filsystem ganske kjapt. Det er litt forskjell på at én maskin jobber med forskjellige prosesser fra én disk, enn at to maskiner skal slåss om å bruke én disk. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 om alle pcene er på nett kan du dele disken gjenom den pcen den er kobla på, går ikke like fort som med firewire eller usb men funker fett. har selv min maxtor eksterne kobla på stasjonære pcen min og om jeg vil høre på musikk i stufa f.eks. så tar jeg laptopen og spiller av filene over nett. det går ikke i samme hastighet som usb men 54mbit i sekundet er mere enn nok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå