Onkel Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Etter å ha framkalt den første testfilmen fra det antikvariske mellomformatskameraet mitt, har jeg noen konklusjoner: - Kameraet fungerer glimrende. Når jeg treffer. - Jeg treffer ikke fordi jeg har problemer med å finne rett avstand for å fokusere. - Jeg må altså bruke et ganske høyt blendertall nesten bestandig. - Og det krever en ganske lysfølsom film. Men da blir spørsmålet: på 135-film ser man effektene av høy ISO ganske fort. Selv på 400 begynner kornene å bli veldig synlige, og detaljene forsvinner. Men mellomformat har mer å gå på. Når begynner ISO å spise detaljer på mellomformat? Er det best å gå for ISO 3200? Eller å bruke feks ISO 800 eksponert som 3200, og presse den to stopp i framkallinga? 400 og tre stopp kanskje? Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Etter å ha framkalt den første testfilmen fra det antikvariske mellomformatskameraet mitt 7999058[/snapback] Hvilket kamera er det? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Inntrykket mitt er at det ikke er så mange her som har erfaring med mellomformat. Det rette stedet å spørre er nok foto.no som har mange med lang erfaring fra mellomformat. Jeg har brukt det noe, men det er så lenge siden at jeg ikke tør å si noe. Har også brukt målsøkere og synes ikke det var så vanskelig med fokus så lenge du ikke tar nærbilder. I værste fall er det mulig å bruke et målebånd........... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Det er som oftest ikke å anbefale å presse film mer enn et trinn eller to. Uansett, dersom du bruker svart-hvitt vil jeg anbefale Fuji Acros 100. Den er faktisk skarpere enn gamle Agfa APX 25 og har en enorm toleranse for lange eksponeringer som vanligvis ville gitt resiprositetsfeil. ved eksponeringer over 30 sek, der f.eks Ilford FP4 vill trengt fire trinn kompensasjon, trenger Acros 100 kun et halvt trinn, dvs 8 minutter mot 45 sekunder. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Ser ikke noen grunn til å tro annet enn at det er dette kameraet du bruker ennå, og da kan jeg forstå utfordringen med å treffe fokus. Har det DOF-markeringer på fokusskalaen slik at du kan prøve å stille det til hyperfokal avstand? Forrige mellomformatkamera jeg prøvde var et Moskva 5 belgkamera med rammesøker, og vårens nye (mens jeg venter på at Leicaen blir reparert, smurt og justert i USA) prosjekt er en Ricohflex TLR. Leicaen har jeg ofte skutt fra hofta med 35mm og 50mm-objektivene og hyperfokus, men dette en større utfordring med såpass lite dybdeskarphet. Jeg ser klart fordelen med å ha et godt fokusmiddel når brennvidden ligger på 80-105 et sted! Jeg vet imidlertid at jeg har sett (og laget selv) en printbar avstandsmåler/rangefinder i visittkortstørrelse (der du bruker dine egne øyne til å triangulere avstanden). Den var på ingen måte perfekt, men ga gode resultater med litt trening. Jeg skal lete litt etter den nå! EDIT: Her er en variant: http://www.dofmaster.com/rangefinder.html Ellers ville jeg ha prøvd en rull eller to med raskere film for å se hvordan du liker resultatet. Jeg har hatt gode erfaringer med Delta 3200 og presset TMAX400 i 35mm-format, men det er i aller høyeste grad en smakssak. Mvh Kjetil Endret 22. februar 2007 av rotekaizer Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Kattekwinnen: Det er som rotekaizer peker til, et Certo Dolly Super-Sport Compur-Rapid fra 30-tallet en gang. Med 75 mm (det står 7,5 cm) Xenor linse. At det har "sport" og "rapid" i navnet og jeg likevel bruker nesten et halvt minutt på å gjøre det klar for hvert bilde, det sier en del om hva folk var vant med på den tida! Eventuelt at jeg trenger trening. Aetius: to trinn, takk for tipset. Fuji Acros 100, er da både 135-film og 100 ISO? Det blir dessverre ikke riktig for meg, trenger 120-film og tusenvis av ISO. Hva det nå egentlig er den enheten teller... Rotekaizer/Kjetil: Ingen DOF-markeringer på linsa, men en kredittkortstørrelse-tabell over DOF på baksiden av kameraet, som er så slitt at det nesten ikke er leselig. TAKK for det hjelpemiddelet (så utrolig logisk! Doh!)! Har lett etter noe sånt. Hva er hyperfokus eller hyperfokal avstand? Endret 23. februar 2007 av Onkel Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Fuji Acros 100 finnes også som 120-film. I Asia også som 4x5 bladfilm, men ikke her vestpå. OK, hvis det er ISO du trenger, så ville jeg satset på Fuji 1600 og evt presset den et hakk eller to. Ilford delta 3200 er egentlig en 1600 film som er beregnet for pressing, og er nok det beste du har tilgjengelig innen svarthvitt film hvis du skal opp i høye ISO-verdier. Kodak 3200 vil jeg ikke anbefale med mindre du er ute etter store korn. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hyperfokalavstanden er, enkelt fortalt, den avstanden du fokuserer på for å ha størst mulig område mellom kamera og horisont i fokus. I praksis fungerer det slik: Jeg skal ta et bilde av horisonten og verden mellom den og meg. Jeg bruker blender 22 og fokuserer på uendelig. I følge skalaen på objektivet vil jeg da ha såpass med dybdeskarphet at området mellom ca tre meter og horisonten vil være i fokus. Siden dybdeskarphet strekker setg ca en tredjedel foran kameraet og to tredjedeler bak, har jeg da et område med tilgjengelig skarphet også "bak" uendelig. Jeg skifter da fokuseringen slik at uendelig fremdeles er innenfor dybdeskarphetssonen, men selve fokuspunktet er nærmere kamera enn uendelig. Da vil jeg ha en skarp sone fra ca en meter til uendelig, selv om jeg ikke har fokusert på uendelig. Dette kalles hyperfokal fokusering. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Sjekket, og jeg har faktisk en Ilford Delta 3200. Takk for god forklaring. Har pleid å gjøre det på det gamle kameraet, visste bare ikke sjargongen. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hverken Fuji Neopan 1600 eller Kodak T-Max 3200 finnes i 120-film... Neopan 400, Ilford HP5+ og Kodak Tri-X lar seg alle presse et par hakk med godt resultat, men du vil uansett miste skyggedetaljer i forhold til normal eksponert film. Delta 3200 er grei på EI 1600, men bør fremkalles lenger enn anbefalt hvis du tar bilder i "normalt" lys, siden Delta 3200 fremkalt normalt gir temmelig lav kontrast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå