Gå til innhold

Løp og kjøp D9GMH


larsg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvilekn dag bestilte du dine og hvilken da ble de plukket fra lager ?

8251013[/snapback]

 

 

bestilte onsdag og blei plukka på lørdags kvelden... syns litt synd på de lager folka som jobber lørdag 21:48

8251117[/snapback]

 

 

Tror ikke det er vanlig :p Jobbet nok bare litt ekstra for aa ta igjen det tapte, laa jo mange dager etter med ordrene i hele forrige uke pga ombyggingen :D

Lenke til kommentar

 

Saa vidt jeg har forstaatt sa er D9GMH produsert med 90nm produksjonsteknikk, mens D9HNL produsert med 72nm produksjonsteknikk. Dette kan vel indikere mulighet for hoeyere tetthet, D9GMH har 512mbit og er tosidig, D9HNL har kanskje 1gbit i tetthet og vil derfor ha mulighet til aa vaere ensidig paa 1gb modulene (med samme antall brikker). Alle 1gb D9HNL brikker jeg har hoert om (riktignok bare 4 :p) har vaert ensidige. Om du mente at dette ikke var et bevis paa at det var en D9HNL han hadde, saa er nok det sant, finnes helt sikkert andre typer som er ensidige og, men paa disse modulene fra Crucial er det det eneste chipsettet jeg har hoert om som har endt med ensidige moduler!

 

edit: Setter pris paa om du tar meg i skole btw ;)

8250674[/snapback]

 

Jeg fikk mitt sett i posten i dag, det er ensidig. Men jeg må bryte garantien for å sjekke brikkesett på det. ..lurer på om jeg skal teste det litt først, i tilfelle noe ikke fungerer som det skal først...

Skal komme tilbake til chips type seinere.

8250996[/snapback]

Bare å lette bittelitt på det klistremerket som ikke står en garantiadvarsel på. Bare akkurat slik at du ser den ene chippen. Så klistrer du det bare på plass igjen. Du har sikkert fått samme som meg - D9HNL

 

Som noen sier her, så er forskjellene i ytelse på forskjellige minnehastigheter så små at det ikke er noen katastrofe om man ikke får D9GMH brikker.

 

Det er faktisk slik at det kan lønne seg å kjøre litt lavere hastigheter med Command Rate 1t istedet for høyere hastigheter med 2t. Har testet litt på dette men ikke kommet fram til noen endelig konklusjon enda. Men jeg vil heller kjøre mine på f.eks 750MHz CAS 5-4-4-12-1t istedet for 800MHz CAS 5-5-5-12-2t. For det er en mulighet for at jeg kan bli stabil på førstnevnte. Og da vil jeg få bedre ytelse enn sistnevnte.

 

Tøvete å sende brikkene tilbake om man får D9HNL isdtedet for D9GMH. D9HNL er helt OK brikker. Og man kan som sagt kjøre 5-4-4-12-1t om man kjører litt under 800MHz. Dog er det avhengig av hvilke hovedkort man har.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
darn, med min flaks får jeg garantert IKKE D9GMH, siden både OcMax og CyMTeC fikk D9HNL. :((

8251272[/snapback]

 

 

Komplett har 100+ brikker paa lager, tviler paa at de har sortert noe saerlig i forhold til naar de ble produsert. Tviler ogsaa paa at de har faatt inn noen ny brikker siden denne traaden startet for en ukes tid siden, har staatt paa 100+ saa vidt jeg kan huske hele tiden :p Tror ikke vi har hatt saa stor innflytelse paa lagerbeholdningen at de har maattet fylle paa utover de 100+ enhetene de hadde naar vi startet diskusjonen. Prisen skulle jo ogsaa indikere at de er interessert i aa selge unna ihvertfall deler av lagerbeholdningen, er jo kongebrikker til den prisen!

 

Har ikke gitt opp haap enda med tanke paa brikkene mine som ble plukket i morges, skal si ifra hva jeg faar, de kommer om 9 timer elns. Ekpress over natten ftw!

Lenke til kommentar

MrGrandmother:

 

Valgte du

Ekspress (utenfor Postens kjerneområde) 171.25 inkl. mva.

eller

Hjem på kvelden 122.5 inkl. mva. 168.75 inkl. mva.

 

Jeg tok nemlig hjem på kvelden og har ennå ikke fått dem enda jeg bestilte kl 11 på mandag ....

 

Edit: Uflaks og uflaks du ArcticOC

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Saa vidt jeg har forstaatt saa er Micron D9HNL enkeltsidige, godt mulig du har faatt disse. De klokker i saa fall ikke like godt som D9GMH, uansett hvor mye volt du gir dem :(

8250059[/snapback]

Det er selvfølgelig ikke noen slik sammenheng. Jeg vil tro at alle chipene produseres i forskjellige I/O-bredder, ergo kan det variere hvor mange cniper som må til for å danne en side, evt chip select-rank, slik kontrolleren ser det. Jeg vet at ihvertfall flere av Micron-chipene produseres i x4, x8 og x16-varianter (forskjellige kolonne-bredder), hvor det vanligste er x8. Da kreves det åtte chiper for å danne en enkeltsidig modul. Vanlig UDIMM har enten en eller to sider, og dette behøver ikke ha noen sammenheng med hvor mange fysiske sider av printkortet som er i bruk.

8250431[/snapback]

Saa vidt jeg har forstaatt sa er D9GMH produsert med 90nm produksjonsteknikk, mens D9HNL produsert med 72nm produksjonsteknikk. Dette kan vel indikere mulighet for hoeyere tetthet, D9GMH har 512mbit og er tosidig, D9HNL har kanskje 1gbit i tetthet og vil derfor ha mulighet til aa vaere ensidig paa 1gb modulene (med samme antall brikker). Alle 1gb D9HNL brikker jeg har hoert om (riktignok bare 4 :p) har vaert ensidige. Om du mente at dette ikke var et bevis paa at det var en D9HNL han hadde, saa er nok det sant, finnes helt sikkert andre typer som er ensidige og, men paa disse modulene fra Crucial er det det eneste chipsettet jeg har hoert om som har endt med ensidige moduler!

 

edit: Setter pris paa om du tar meg i skole btw ;)

8250674[/snapback]

Ok, vi har nok pratet litt forbi hverandre. Jeg tolket deg slik at alle moduler som hadde HNL måtte være enkeltsidige. Poenget mitt var altså at man godt kunne lage moduler med 16 HNL-chiper, dog ikke uten å doble kapasiteten til 2GB pr modul...

 

Altså: Hvis vi sammenligner en fysisk enkeltsidig og en fysisk dobbeltsidig brikke med *samme kapasitet*, så vil selvsagt chipene som er brukt i den enkeltsidige modulen ha dobbel density. Altså har GMH 64MB chip-kapasitet, mens HNL har 128MB.

Lenke til kommentar
Grunnen til at D9HNL funker såpass bra på Command Rate 1t er nok sikkert fordi det er enkeltsidige brikker.

8251416[/snapback]

Ja, at kontrolleren bare må generere adressesignaler til halvparten så mange chiper vil klart redusere dens kapasitive last. Hvis HNL er laget på en mindre prosess så kan også det bidra i positiv retning. Men 2T gir sjelden noe stort ytelsestap når det gjelder DDR2, og ofte vil det lønne seg å bruke 2T fordi man kan overklokke lengre.

 

 

Må forresten melde om en liten nedtur, folkens :whistle:

 

Jeg har nylig installert Windows, og kan med rimelig stor sikkerhet slå fast at Memtest86 har rapportert feil klokkefrekvens. Så det var nok ikke DDR2-1200+ jeg kjørte på. Divideren har vært 5 istedenfor 4 som jeg trodde. Nå har jeg prøvd å skru vCore mye høyere, øke multi fra 9 til 10 for å få høyere CPU-frekvens (siden divideren uansett ikke påvirkes av den multiplikator-endringen). Hovedkortet stopper fortsatt på cirka 270 HTT.

 

Angående mitt nye hovedkort, har jeg ikke testet med det enda, og det kan ta lengre tid enn planlagt. Men det er en lang OT-historie...

 

Jeg har forøvrig klokket til knappe DDR2-1100, og redusert timingene til 4-4-4-12, og det virket stabilt (i den grad det lar seg gjøre å finne feilkildene når hovedkortet er så på grensen).

 

Nå flashet jeg nettopp inn en ny BIOS, og da ble alt mye verre dog. Med den gamle var faktisk hver eneste MB synlig og tilgjengelig i WinXP SP1 :hmm: Jeg kjørte til og med to instanser av Prime, som konsumerte cirka 3,2 GB tilsammen, noe som plutselig ikke gikk med den nye BIOSen. De automatiske justeringene virket også en smule merkelige. Blir nok å flashe tilbake når jeg gidder.

Lenke til kommentar

Nå har jeg holdt på over en uke og eksperimentert med det nye Core2 Duo systemet mitt.

 

Jeg slår meg nå til ro på

 

Oppsett:

Asus P5N-E SLI

E4300: [email protected], 1.525Volt + 0.1v (Gir ca. 1.54 Volt på full last med Orthos).

RAM (Crucial PC5300 1024MBx2) Unlinked modus: 800MHz CAS 5-5-5-12-2t

 

Har lagt merke til en annen ting, og det er at fra 3.2GHz og opp på Core2 Duo så er det svært lite å hente i 3DMark06. Selv når man kjører med et 8800GTX overklokket. Så det kan hende jeg legger meg på litt over 3.2GHz for å få Volt litt ned på CPU. Trenger da ca. 1.45Volt + 0.1v. Noen som gir ca. 1.47 Volt under full last med Orthos.

 

Edit: Til de som har Asus P5N-E SLI - Jeg fikk ganske mye høyere score i minne-lese testen i Everest ved å gå fra 0401 biosen til 0505 biosen. Kunne da klokke minnet litt lengre på strammere timings med 0401 biosen. Naturlig nok.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
MrGrandmother:

 

Valgte du

Ekspress (utenfor Postens kjerneområde) 171.25 inkl. mva.

eller

Hjem på kvelden 122.5 inkl. mva. 168.75 inkl. mva.

 

Jeg tok nemlig hjem på kvelden og har ennå ikke fått dem enda jeg bestilte kl 11 på mandag ....

 

Edit: Uflaks og uflaks du ArcticOC

8251514[/snapback]

 

Valgte Ekspress (utenfor Postens kjerneområde) ja. Om jeg ikke tar helt feil dukker de opp paa doeren tidlig i dag :)

Lenke til kommentar

Fikk 4 D9HNL brikker i morges. Sitter paa sengekanten og griner med haglemunningen i kjeften atm. Faen.

 

Skal se hvor langt jeg klarer aa faa dem med Evga 680i og E6600. Ser ut som de klarte tighte timings utfra hva andre har faatt til, er tross alt det som betyr noe med c2d. Lite vits aa kjoere rammen mye raskere enn fsb.

Endret av MrGrandmother
Lenke til kommentar
Fikk 4 D9HNL brikker i morges. Sitter paa sengekanten og griner med haglemunningen i kjeften atm. Faen.

 

Skal se hvor langt jeg klarer aa faa dem med Evga 680i og E6600. Ser ut som de klarte tighte timings utfra hva andre har faatt til, er tross alt det som betyr noe med c2d. Lite vits aa kjoere rammen mye raskere enn fsb.

8254976[/snapback]

 

 

Har sjekka brikkene mine også, er D9HNL :(

 

Sitter med også med et evga 680i kort og en E6300 så lenge.. Ser fram til å finne ut hvor langt jeg kommer..

 

hvordan kjører du cpu:ram?

Lenke til kommentar
hvordan kjører du cpu:ram?

Tipper han kjører unliked det skal jeg også og på 680i kort der su ut som om man kommer lenger på unlinked !

 

Arghhh Komplett har gjort en feil ..

Står at det er hjem på døren pakke og jeg har heller ikke fått den idag så da blir det nok imorgen og man skal jo ikke ha en pakke man bestiller på mandag kl 11 om morgnen med hjem på kvelden forsendelse onsdagen etter den skal da komme på mandag evnt. på tirsdag om komplett er tilig nok ute og de sendte fra seg pakken på mandag :hrm: Er litt sånn små iritert her nå :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...