OldMan Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hvorfor er ASUS P5N-E SLi et så dårlig HK, da? Har hørt at det skal være veldig overklokkingsvennlig, og en bruker på det tyske forumet greide jo 1200Mhz med PC4200-brikkene på P5N-E... 8249105[/snapback] P5N-E SLI er ikke noe dårlig kort, har 2 stk selv og de funker veldig bra. Klokker vel ørlite grann dårligere enn de beste 680i kortene, men er ikke langt unna. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Trro dere at dette støntet fra Micron/Crucial kan være fordi de "tømmer" lageret for gode DDR2 chiper og går mer over på DDR3 tanker ? Er vel ikke så lenge til DDR3 kommer vel ? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg vet ikke hva som skjedde her... Satte RAM i på nytt og byttet plass på brikkene. Samme RAM-Kanal, men byttet bare plass. Og nå kjører jeg D9HNL brikkene mine på 803MHz på CAS 5-5-5-15-2t. Før har jeg nesten ikke kunnet klokke i det hele tatt. Testet de på ca. 793MHz på CAS 5-5-5-15-1t. Og det så ut til å funke greit den korte stunden jeg kjørte de. Virker ikke som de liker noe mer enn 1.9Volt +. Iallefall ikke på dette hovedkortet. 1t virker dog mye kjappere. Om man skal tolke Everest resultater. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Naboen henta akkurat ut et sett han hadde bestilt fra komplett på torsdag. Det var PC5300 settet og han fikk D9GMH på begge brikkene sine han også Produksjonskoden var 7DD22, så tviler på at de er fri for godbrikkene Løp og kjøp som nevnt tidligere Og tror det gjelder begge versjonene også, for både 4200 + 5300 settet som ble sendt sist uke var D9GMH D9GMH er egentlig orginalt en 333MHz/666DDR del (3ns) D9GKX er en 400MHz (2,5ns) Endret 27. mars 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Trro dere at dette støntet fra Micron/Crucial kan være fordi de "tømmer" lageret for gode DDR2 chiper og går mer over på DDR3 tanker ? Er vel ikke så lenge til DDR3 kommer vel ? 8249856[/snapback] Micron selger minnechipset til produsenter av minnemoduler som f.eks Corsair, OCZ, Geil osv osv. Crucial er Micron som 'selger minne chips' til seg selv og lager ferdige minnemoduler. Derfor er det saa vanlig aa finne D9*** chipper paa disse rambrikkene. Syns faktisk det er rart at det ikke er ekslusivt Micron chipts paa Crucial modulene *shrug* Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Bare å lese på brikkene. 8221803[/snapback] Brikkene er enkeltsidige og det er klistremerker over alle 'chippene'. Så får ikke lest. Vil ikke røre klistremerkene. For da ryker sikkert garantien. 8221824[/snapback] Sikker på at du har bestilt rett sett? fatter ikke hvordan du har klart å få levert singel-side brikker? Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Bare å lese på brikkene. 8221803[/snapback] Brikkene er enkeltsidige og det er klistremerker over alle 'chippene'. Så får ikke lest. Vil ikke røre klistremerkene. For da ryker sikkert garantien. 8221824[/snapback] Sikker på at du har bestilt rett sett? fatter ikke hvordan du har klart å få levert singel-side brikker? 8249977[/snapback] Saa vidt jeg har forstaatt saa er Micron D9HNL enkeltsidige, godt mulig du har faatt disse. De klokker i saa fall ikke like godt som D9GMH, uansett hvor mye volt du gir dem Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 bestilte på torsdag jeg også, får brikkene mine i morgen. Får bare håpe at det er med D9GMH chipper:) Lenke til kommentar
CyMTeC Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Saa vidt jeg har forstaatt saa er Micron D9HNL enkeltsidige, godt mulig du har faatt disse. De klokker i saa fall ikke like godt som D9GMH, uansett hvor mye volt du gir dem 8250059[/snapback] Så D9GMH brikkene er tosidige? Er det noen program som kan lese av hvilken chip som sitter på? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Saa vidt jeg har forstaatt saa er Micron D9HNL enkeltsidige, godt mulig du har faatt disse. De klokker i saa fall ikke like godt som D9GMH, uansett hvor mye volt du gir dem 8250059[/snapback] Så D9GMH brikkene er tosidige? Er det noen program som kan lese av hvilken chip som sitter på? 8250327[/snapback] Nope, desverre finne går det ikke ann å bruke progranvare for å se hvordan chipper som står på brikkene dine, programvare som cpu-z, everrest o.l. leser kun av spd chippen som bestemnmer cas + ras + MHz osv.. Man må fysisk lese av på chippene for å bestemme hvem som har produsert de + serie (f.eks. D9xxx) Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 bestilte på torsdag jeg også, får brikkene mine i morgen. Får bare håpe at det er med D9GMH chipper:) 8250166[/snapback] Gratulerer! Du fikk D9GMH Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Saa vidt jeg har forstaatt saa er Micron D9HNL enkeltsidige, godt mulig du har faatt disse. De klokker i saa fall ikke like godt som D9GMH, uansett hvor mye volt du gir dem 8250059[/snapback] Det er selvfølgelig ikke noen slik sammenheng. Jeg vil tro at alle chipene produseres i forskjellige I/O-bredder, ergo kan det variere hvor mange cniper som må til for å danne en side, evt chip select-rank, slik kontrolleren ser det. Jeg vet at ihvertfall flere av Micron-chipene produseres i x4, x8 og x16-varianter (forskjellige kolonne-bredder), hvor det vanligste er x8. Da kreves det åtte chiper for å danne en enkeltsidig modul. Vanlig UDIMM har enten en eller to sider, og dette behøver ikke ha noen sammenheng med hvor mange fysiske sider av printkortet som er i bruk. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Trro dere at dette støntet fra Micron/Crucial kan være fordi de "tømmer" lageret for gode DDR2 chiper og går mer over på DDR3 tanker ? Er vel ikke så lenge til DDR3 kommer vel ? 8249856[/snapback] Jeg tror den teorien ikke stemmer. Grunnen til at vi finner masse D9GMH på billigbrikkene er at etterspørselen etter RAM ikke ble så stor som produsentene trodde da Win Vista ikke har tatt av enda. Dette er også grunnen til at vi nå kan kjøpe minne til under halv pris av det vi måtte like før Vista var lansert. En annen ting er at vi i fjor høst hadde mangel på DDR2 var ombyggyng av fabrikkene til de store produsentene, men nå som "krympeprosessen" (80nm til 60nm) er på plass, vil vi se ytterligere prisdropp da særlig på 4GB settene (2 x 2GB). Prisene kan ta seg opp mot sommeren igjen når Vista har etablert seg i markedet, men jeg tror ikke man skal stresse, for prisene skal enda lengere ned før dette eventuelt skjer. DDR3 er ikke grunnen, da infrastrukturen (CPU og chipsett) ikke vil være på plass før om en god stund. Intel kommer med nye chipsett senere i år ja, men AMD som har minnekontrolleren plassert på selve CPU`en vil ikke gå over til DDR3 før langt ute i 2008. DDR3 vil i begynnelsen ikke gi noen betydelig ytelsesforskjell til å begynne med, slik som mange tror. DDR1 var kjappere enn DDR2 før produksjonsteknikken ble forbedret og vi fikk lavere tilgangstider (CAS). Det samme vil være tillfellet mellom DDR2 og 3 Endret 27. mars 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Mine D9HNL brikker er enkeltsidige. Rart at jeg fikk disse brikkene istedet for D9GMH. Ja, ja. Klokker da brukbart. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Mine D9HNL brikker er enkeltsidige. Rart at jeg fikk disse brikkene istedet for D9GMH. Ja, ja. Klokker da brukbart. 8250467[/snapback] D9HNL brikker Ikke katta i sekken uansett.. Men ikke ta minnebåndbredde så alt for alvorlig, +/- 100MHz på samme timings, resulterer jo ikke til annet en grovt sett 1% av den totale ytelsen i et system. Det er derfor ganske idiotisk å kjøpe sånn "super"brikker til 3-4 tusen. Endret 27. mars 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Den linka jeg til litt tiligere i postene Edit: noen andre som bestilte på mandag og/eller ble pluket fra lager på mandag ? Endret 27. mars 2007 av The Ghost Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Saa vidt jeg har forstaatt saa er Micron D9HNL enkeltsidige, godt mulig du har faatt disse. De klokker i saa fall ikke like godt som D9GMH, uansett hvor mye volt du gir dem 8250059[/snapback] Det er selvfølgelig ikke noen slik sammenheng. Jeg vil tro at alle chipene produseres i forskjellige I/O-bredder, ergo kan det variere hvor mange cniper som må til for å danne en side, evt chip select-rank, slik kontrolleren ser det. Jeg vet at ihvertfall flere av Micron-chipene produseres i x4, x8 og x16-varianter (forskjellige kolonne-bredder), hvor det vanligste er x8. Da kreves det åtte chiper for å danne en enkeltsidig modul. Vanlig UDIMM har enten en eller to sider, og dette behøver ikke ha noen sammenheng med hvor mange fysiske sider av printkortet som er i bruk. 8250431[/snapback] Saa vidt jeg har forstaatt sa er D9GMH produsert med 90nm produksjonsteknikk, mens D9HNL produsert med 72nm produksjonsteknikk. Dette kan vel indikere mulighet for hoeyere tetthet, D9GMH har 512mbit og er tosidig, D9HNL har kanskje 1gbit i tetthet og vil derfor ha mulighet til aa vaere ensidig paa 1gb modulene (med samme antall brikker). Alle 1gb D9HNL brikker jeg har hoert om (riktignok bare 4 ) har vaert ensidige. Om du mente at dette ikke var et bevis paa at det var en D9HNL han hadde, saa er nok det sant, finnes helt sikkert andre typer som er ensidige og, men paa disse modulene fra Crucial er det det eneste chipsettet jeg har hoert om som har endt med ensidige moduler! edit: Setter pris paa om du tar meg i skole btw Endret 27. mars 2007 av MrGrandmother Lenke til kommentar
CyMTeC Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Saa vidt jeg har forstaatt sa er D9GMH produsert med 90nm produksjonsteknikk, mens D9HNL produsert med 72nm produksjonsteknikk. Dette kan vel indikere mulighet for hoeyere tetthet, D9GMH har 512mbit og er tosidig, D9HNL har kanskje 1gbit i tetthet og vil derfor ha mulighet til aa vaere ensidig paa 1gb modulene (med samme antall brikker). Alle 1gb D9HNL brikker jeg har hoert om (riktignok bare 4 ) har vaert ensidige. Om du mente at dette ikke var et bevis paa at det var en D9HNL han hadde, saa er nok det sant, finnes helt sikkert andre typer som er ensidige og, men paa disse modulene fra Crucial er det det eneste chipsettet jeg har hoert om som har endt med ensidige moduler! edit: Setter pris paa om du tar meg i skole btw 8250674[/snapback] Jeg fikk mitt sett i posten i dag, det er ensidig. Men jeg må bryte garantien for å sjekke brikkesett på det. ..lurer på om jeg skal teste det litt først, i tilfelle noe ikke fungerer som det skal først... Skal komme tilbake til chips type seinere. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 hvilekn dag bestilte du dine og hvilken da ble de plukket fra lager ? Lenke til kommentar
CyMTeC Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 hvilekn dag bestilte du dine og hvilken da ble de plukket fra lager ? 8251013[/snapback] bestilte onsdag og blei plukka på lørdags kvelden... syns litt synd på de lager folka som jobber lørdag 21:48 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå