CyMTeC Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Når dere har klokka opp brikkene til 1000+ Hvor høy volt bruker dere? Blir de veldig varme? Har akkurat kjøpt et par, skal teste det med eVGA 680i kortet. Kommer i posten til uka Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Oldman 2,3, mine fungerte greit på 2,15. Kjørte ikke prime noe særlig da. Må sikkert opp i 2,2v+ Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Nå har jeg selv bestilt og skal en tur inn til OSLO imorgen så da stikker jeg innom sandefjord på veien å henter dem, har også bestilt en Cnet 8port switch Men om jeg åpner dem der nede før jeg drar vidre og finner ut at det ikke er noen gode briker kan jeg da "sende" dem i retur med det samme og bestille et nytt par jeg henter med det samme ? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg kjøpte 2 stk. 1024MB Crucial brikker fra komplett.no. Jeg får dette frem i CPU-Z på Part Number: 8HTF12864AY-667E1. På Manufacturer står det Micron Technology. Så hvilke brikker har jeg fått? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Bare å lese på brikkene. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Bare å lese på brikkene. 8221803[/snapback] Brikkene er enkeltsidige og det er klistremerker over alle 'chippene'. Så får ikke lest. Vil ikke røre klistremerkene. For da ryker sikkert garantien. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Vel da har du et problem ... Kjøpte du dem som enkelt sett med 1gb hver eller en pakke på 2gb ? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Vel da har du et problem ... Kjøpte du dem som enkelt sett med 1gb hver eller en pakke på 2gb ? 8221985[/snapback] Kjøpte en pakke på 2GB Men får egentlig ikke testet klokkepotensialet uansett. Siden jeg har et Asus P5N-E SLI hovedkort. Dette hovedkortet er kjent for å ha endel problemer med RAM og overklokking av RAM. Noe jeg kan bekrefte. Endret 23. mars 2007 av OcMax Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Det står fremdeles mellom PC4200-settet og PC5300-settet. Nå er de like billige, så jeg er temmelig usikker på hvilke jeg skal velge. Dere mener altså at det er samme brikker, egentlig? Har som nevnt tidligere tenkt på å overklokke C2D E6600 til 3Ghz om et år eller to, og om jeg har fårstatt overklokking rett, må jeg kjøre minnet på 333,5 Mhz. Med PC5300-brikkene går dette akkurat, uten å forandre hastighetene, men tror dere PC4200 brikkene klarer dette? Spm: - Stiller brikkenens CL seg selv inn på BIOS etter hvilke brikker man kjøper? - Kjører brikkene på det dobble av FSB'en? Bare at PCxxxx forteller hvor langt de kan gå garantert? Eller kjører de alltid på 533Mhz, 667Mhz osv... Ellers lurer jeg på om en PC4200-brikke må ha en voltøkning for å nå 333,5Mhz. Og om voltøkning (generelt også) skader systemet/gir mindre levetid. Har også lurt på hva endring av RAM-divider betyr, noe som jeg har hørt er lyrt ved klokking. Egentlig hadde en skikkelig guide for overklokking vært grei (som ikke er gammeldags). Eller om noen av dere kunne kort sagt hvordan det gjøres. Har fått med meg for det meste hvordan CPU'en skal klokkes. Men må jeg gå innpå RAM'en i BIOS og sette den til 333,5 (PC4200) om jeg skal nå 3Ghz på CPU? EDIT: Du, OcMax. Jeg blir tvunget til å kjøpe P5N-E SLi hos Komplett. Kan du utdype deg litt mere? Vil jeg nå målet mitt med PC4200-brikkene, tror du? Kan velge en annen konfigurator en DIN Side-PC'en dems, hvor jeg kan velge Asus P5B. Er dette bedre, da (husk også at jeg ikke skal klokke noe særlig mye, om det blir aktuelt). Kanskje jeg bare skal gå for de som PC5300-brikkene... Men da må noen gi meg CL4 timingsene! Og hvor disse skal settes! Er det 4-4-4-12? Og er noen sikker på at brikkene klarer CL4 problemfritt? Grunnen til at jeg ønsker mest å kjøpe PC4200, er fordi jeg ikke har lyst til å røre BIOS idet hele tatt før klokking av CPU blir aktuelt. Ergo vil PC4200 lønne seg med CL4 det/de første årene. Endret 23. mars 2007 av Tobye Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg kjøpte 2 stk. 1024MB Crucial brikker fra komplett.no. Jeg får dette frem i CPU-Z på Part Number: 8HTF12864AY-667E1. På Manufacturer står det Micron Technology.8221780[/snapback] Øverst på det venstre klistremerket står det MT16HTF12864AY-667D4 på mine. Brikkene er enkeltsidige og det er klistremerker over alle 'chippene'. Så får ikke lest. Vil ikke røre klistremerkene. For da ryker sikkert garantien.8221824[/snapback] Det står vel strengt tatt bare på det ene klistremerket? Uansett har du garantert ikke fått de "riktige" brikkene med D9GMH, i og med at brikkene dine er fysisk enkeltsidige. Jeg vil tippe at dine brikker har Micron D9GKX-chiper, uten å være sikker. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Dere mener altså at det er samme brikker, egentlig?Ingen garanti, men det er ingen tvil om at begge modellene kan være brikker som er basert på Micron D9GMH. Har som nevnt tidligere tenkt på å overklokke C2D E6600 til 3Ghz om et år eller to, og om jeg har fårstatt overklokking rett, må jeg kjøre minnet på 333,5 Mhz. Med PC5300-brikkene går dette akkurat, uten å forandre hastighetene, men tror dere PC4200 brikkene klarer dette?Vanskelig å si. Hvis chipene ikke er sorterte, som det hevdes i tråden, er det grunn til å tro at begge modellene kan være nærmest identiske (i snitt). - Stiller brikkenens CL seg selv inn på BIOS etter hvilke brikker man kjøper?Hvis CAS står på Auto i BIOS så gjør de nok det, ja. - Kjører brikkene på det dobble av FSB'en? Bare at PCxxxx forteller hvor langt de kan gå garantert? Eller kjører de alltid på 533Mhz, 667Mhz osv...Betegnelsen forteller hvor langt de er garantert å gå, ja. Men hastigheten relativt til FSB kommer an på divideren, som du nevner. Dette er et matematisk forhold mellom hastigheten på FSB og RAM. Hvis prosessoren har mer å gå på, og minnet har møtt veggen på valgt ratio, vil det oftest lønne seg å redusere divider. Da vil altså minnet klokkes ned, slik at man igjen kan begynne å øke frekvens på FSB og CPU. Ellers lurer jeg på om en PC4200-brikke må ha en voltøkning for å nå 333,5Mhz. Og om voltøkning (generelt også) skader systemet/gir mindre levetid. Har også lurt på hva endring av RAM-divider betyr, noe som jeg har hørt er lyrt ved klokking.8223716[/snapback] Vanskelig å si sikkert hvilken spenning du vil behøve - som du ser i tråden, er alle brikker forskjellige. Ved overklokking anbefaler jeg at du bruker en vifte til å kjøle dem ned. Micron-chips er kjent for å skalere bra med spenning, men jeg ville ha vært forsiktig med å bruke mer enn 2.3 - 2.4 (også med kjøling). Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 OcMax; Kjøpte du dem på komplett.no ? Tobye; Du Må nok i BIOS unasett, men SPD er det som avgjør åssen timmings og klokk du har når du starter opp maskinen uten å gjøre noen endringer og jeg vil tippe at de står på 667c5-5-5-15 på PC5300 1.8v brikkene og 553c4-4-4-12 1.8v på PC4200 brikkene. Dividier på ram eks. 1:2 står for FSB:RAM Eks. du har divi. 4:6 da og kjører 300FSB så kjører ram'n på (300/4*6) 450Mhz altså 900Mhz effektiv og PC7200 Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Bare for å pirke litt, D9GKX er highend Micron det er som regel de beste "High binned" chip de har, tror ikke de er å finne på slike billige brikker, men jeg skal ikke banne på det Isåfall har han vært meget heldig, sjangsen er D9XXX ett eller annet, muligens D9DCG som er en "light variant" av D9XXX Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 The Ghost: Ja, kjøpte dem på komplett.no. Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 fy hvor treige komplett er. Bestile RAM'en på onsdag og orderen står på ''åpen'' enda Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 fy hvor treige komplett er. Bestile RAM'en på onsdag og orderen står på ''åpen'' enda 8226290[/snapback] Oppgradering av lageret, om du bytter til hjem paa doeren eller liknende blir pakken din prioritert (de som mange andre webshops prioriterer kunder som har betalt mer for porto), min ble sendt paa dagen naar jeg byttet fra servicepakke til hjem paa doeren. Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 noen som gidder og liste opp ram med Micron D9GMH brikker, eller andre overklokking villig ram? Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 noen som gidder og liste opp ram med Micron D9GMH brikker, eller andre overklokking villig ram? 8230235[/snapback] http://ramlist.ath.cx/ddr2/ <- Her er en god liste. De beste brikkene er D9GMH og D9GKX. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Isj fikk ikke hentet dem så jeg måtte kanselere ..... Men nå har de satt dem ned med 100,- men om PC4200 er satt ned vet jeg ikke da ejg ikek har fått skjekket ... Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Okå... Letta på ene klistremerket... Var litt vanskelig å se, men tror det står: Første Linja, 7CE12 og andre linja, D9HNL. Er disse bra? Det er jo helt klart ikke D9GMH... Får egentlig ikke testet de skikkelig siden jeg kjører med Asus P5N-E SLI. Et hovedkort som har seriøse problemer med de fleste typer RAM når det gjelder overklokking. Hovedkortet liker ikke at man kjører RAM på over 2Volt. Ellers så kan jeg ikke finne D9HNL på listen som det er linket til lenger opp i tråden. Endret 26. mars 2007 av OcMax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå