Gå til innhold

Løp og kjøp D9GMH


larsg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken ville dere valgt av 667Mhz og 533Mhz ?

8199861[/snapback]

Ser mange tror 667MHz brikkene med D9 chipper er råere enn D9 533MHz brikkene, jeg for min del tror bare dette er ren overtro/tull :!:

 

Husk at 533 er CAS4 og 667 er CAS5 = ergo tør jeg vedde mye penger på at det er nøyaktig samme vare/chipper du uansett velger :whistle:

 

Men men.. 667MHz høres jo mye "tøffere" ut, ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Ser mange tror 667MHz brikkene med D9 chipper er råere enn D9 533MHz brikkene, jeg for min del tror bare dette er ren overtro/tull  :!:

 

Husk at 533 er CAS4 og 667 er CAS5 = ergo tør jeg vedde mye penger på at det er nøyaktig samme vare/chipper du uansett velger  :whistle:

8199958[/snapback]

Nå ville jeg ikke akkurat ha veddet så mye på det, men jeg har også erfart at rated klokke ikke er i nærheten av å fungere som noen garanti, enten det gjelder minne, prosessorer, skjermkort eller hva det skulle være.

 

Men om man skal sammenligne de to nevnte ratingene så vil jeg definitivt si at DDR2-667 @ CAS 5 gir den beste "garantien". CAS Read er bare en enkelt intern operasjon, og brikkenes oppgitte CAS er jo temmelig lik målt i ns. Men høyere klokkerating er også interessant i prinsippet, og kan absolutt tolkes som en "bonus" i dette tilfellet. Selv om CAS-forsinkelsen er lik mellom to brikker, kan det godt være forskjeller i f.eks. tidspresisjonen ved data capture - noe som vil betale seg i form av høyere klokkepotensiale.

 

Og basert på egen erfaring, postet i denne tråden, er det ikke noen i veien med PC-5300-utgavene - for å si det mildt ;)

Lenke til kommentar
Ser mange tror 667MHz brikkene med D9 chipper er råere enn D9 533MHz brikkene, jeg for min del tror bare dette er ren overtro/tull  :!:

 

Husk at 533 er CAS4 og 667 er CAS5 = ergo tør jeg vedde mye penger på at det er nøyaktig samme vare/chipper du uansett velger  :whistle:

8199958[/snapback]

Nå ville jeg ikke akkurat ha veddet så mye på det, men jeg har også erfart at rated klokke ikke er i nærheten av å fungere som noen garanti, enten det gjelder minne, prosessorer, skjermkort eller hva det skulle være.

 

Men om man skal sammenligne de to nevnte ratingene så vil jeg definitivt si at DDR2-667 @ CAS 5 gir den beste "garantien". CAS Read er bare en enkelt intern operasjon, og brikkenes oppgitte CAS er jo temmelig lik målt i ns. Men høyere klokkerating er også interessant i prinsippet, og kan absolutt tolkes som en "bonus" i dette tilfellet. Selv om CAS-forsinkelsen er lik mellom to brikker, kan det godt være forskjeller i f.eks. tidspresisjonen ved data capture - noe som vil betale seg i form av høyere klokkepotensiale.

 

Og basert på egen erfaring, postet i denne tråden, er det ikke noen i veien med PC-5300-utgavene - for å si det mildt ;)

8200114[/snapback]

Jeg skjønner poenget ditt og hadde jeg skulle kjøpt enda flere sett med disse seriene med "god-chipper" hadde jeg også valgt 667MHz utgaven da komplett har satt opp prisen på 533MHz versjonen, men jeg tror ikke 667 klokker bedre enn de 533 brikken for å være helt ærlig. Men 667MHz er et bedre salgsargument når jeg en gang skal selge brikkene ;)

 

Vi får se.. jeg tror ikke jeg får noe dårligere resultat med mine 533 enn andres 667 brikker og jeg er en erfaren klokker som ganske så fort ser hva sakene er god for når jeg først får tiden til klokkinga (har andre oppgaver jeg må få unna først)

 

Du vet at ingen av disse seriene er "binned"/testet for selektiv utvelgelse av de beste brikkene? :whistle: Tror poenget til mange av mine "kritikere" ryker på dette utsagnet mitt ;) Men nå skal man få seg litt søvn

 

PS! Noen som vil vedde? ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Ikke jeg ;)

Binning er dyrt, så tipper disse er rimlig like, kun flaks som bestemmer.

8200421[/snapback]

 

Ja, i utgangspunktet er det lite forskjell.

Noen av chipene brukes i dyrere brikker, som Ballistix og testes på høyere frekvenser, eller evt. lavere latencies. Da er du garantert å få gode brikker ihvertfall. Selv om du aldri har noen garanti for 1200+.

(Crucial produserer ikke brikker med 1200+ garanti ihvertfall, selv om det er fullt mulig med utvalgte D9GMH og det er D9GMH vi snakker om)

 

Mye flaksen som avgjør når du kjøper "billigbrikker" som disse.

At Quintero klarer omtrent samme frekvens som mine Ballistix sier jo litt.

Skulle gjerne testa dem sammen for å se forskjellen.

 

Men jeg tror nok de aller fleste klarer 1100-1200MHz ihvertfall med litt ekstra spenning.

Hvis man tør og har god kjøling. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Mye flaksen som avgjør når du kjøper "billigbrikker" som disse.

At Quintero klarer omtrent samme frekvens som mine Ballistix sier jo litt.

Skulle gjerne testa dem sammen for å se forskjellen.

8200499[/snapback]

Jeg har nylig skaffet meg et "skikkelig" hovedkort, og planlegger å installere Windows på den maskinen. Da blir jeg selvsagt å kjøre noen tyngre tester enn memtest86, så får vi se hvor langt de går. Om alle fire brikkene klarer 1200 @ 2.1 skal jeg være fornøyd med det. Skal jo prøve høyere spenning også, men helst ikke så veldig mye høyere...
Lenke til kommentar
Mye flaksen som avgjør når du kjøper "billigbrikker" som disse.

At Quintero klarer omtrent samme frekvens som mine Ballistix sier jo litt.

Skulle gjerne testa dem sammen for å se forskjellen.

8200499[/snapback]

Jeg har nylig skaffet meg et "skikkelig" hovedkort, og planlegger å installere Windows på den maskinen. Da blir jeg selvsagt å kjøre noen tyngre tester enn memtest86, så får vi se hvor langt de går. Om alle fire brikkene klarer 1200 @ 2.1 skal jeg være fornøyd med det. Skal jo prøve høyere spenning også, men helst ikke så veldig mye høyere...

8200555[/snapback]

 

Bra.

Jeg vil gjerne vite hva du klarer. :)

Jeg klarte ihvertfall SuperPi 1M på 1284MHz. Ikke prøvd høyere.

Men stabilitet ble ikke testa akkurat da.

 

Du har jo muliheten til å kjøpe varmespredere til brikkene.

Husker ikke prisen nå.

Lenke til kommentar
Du vet at ingen av disse seriene er "binned"/testet for selektiv utvelgelse av de beste brikkene?  :whistle: Tror poenget til mange av mine "kritikere" ryker på dette utsagnet mitt  ;) Men nå skal man få seg litt søvn

8200231[/snapback]

Hvis det ikke er noen binning med i bildet så blir jo saken en annen. Men jeg går vanligvis ut ifra at det ikke er helt tilfeldig hvordan forskjellige eksemplarer rates. Alle ferdige moduler må jo ihvertfall testes og godkjennes for gitte spesifikasjoner, men hvis ikke chipene binnes vil man nok kunne finne store variasjoner i billig-segmentet. Så du har nok rett i det du sier.
Lenke til kommentar

Svaret er ganske enkelt, de er ikke speed binned og ut ifra en viss peiling på hvor lav CAS kombinert med klokkefrekvens micron rater chippenen tror jeg helt ærlig at det ikke eksisterer noen forskjell mellom 533 og 667 brikkene, bortsett fra hvordan SPD-chippen er programert da. Men SPD chippene har jeg jo aldri brydd meg om uansett, de er kun greie å ha ved første boot og deretter pleier jeg å ignorere de fortest mulig! Crucial som eies av micron kutter svinger/ekstraarbeid med å bruke chipper de nesten ikke overhode ikke behøver å testes utover det minimale for å garantere 100% stabilitet. Selv om de kanskje burde ha "binned" flere for salg til OCZ og alle de andre, men sånt koster penger ;)

 

Vi får se, jeg skal iallefall gi sakene nok volt og alt annet for å sørge for optimale klokkeforhold til å tyne mest mulig ut av riggen min. Og jeg tar gjerne imot veddemål som nevnt tidligere ;)

 

Disse tidene minner meg mye om da BH-5 chippene "plutselig" ble satt i produksjon igjen og alle gikk "bananas". Det er snakk om folk som har litt større peiling enn gjennomsnittet og utnytter situasjonen (dvs. hamstrer). Men etter det jeg vet fra flere internasjonale forum jeg er aktiv på er det kun komplett.no som garantert nå kan levere D9GMH på disse billigbrikkene.

 

Jeg ønsker forøvrig bilder eller skriften på 667MHz brikken for å bestemme produksjonsuken til 667 og 533 minnet. Dette for å avkrefte myten om at 533 klokker bedre enn 667! :whistle:

 

Mine brikker er produsert i uke 22 i 2006 av det jeg kan forstå, når er 667 brikkene produsert?

 

Kanskje jeg er litt provokativ i mine utsagn, men så snart jeg får testet mine brikker intensivt tror jeg at jeg skal bevise alle tvilere feil :thumbup:

 

Men nå som 533 brikkene koster nesten like mye som 667 brikkene er valget forsåvidt enkelt, kjøp 667 pga av den høyere salgsverdien ved senere anledninger!

Men sånn prakatisk sett bortsett fra den hundringsen mer 667 versjonen koster tipper jeg overklokkingsresultatene til de forskjellige brikkene avhenger i like stor grad av flaks :ermm:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Mine brikker er produsert i uke 22 i 2006 av det jeg kan forstå, når er 667 brikkene produsert?

 

04/07 ifølge SPD på mine.

8200984[/snapback]

Jo, men den datoen er når SPD chippen ble programert og ikke selve minnechippene som står på brikken.

 

Hva står i linjen over D9GMH? Det er denne linjen som folteller deg den korrekte produksjonsdatoen!

PS! Nå er prisen på 533 og 667MHz brikkene den samme, så da gjør det valget ganske enkelt, gå for 667 (PC5300) versjonen! Begge settene koster 1199kr. Men det er jo som jeg har nevnt tidligere i tråden uansett "samme" brikkene ;) Så det skulle jo bare mangle at de hadde samme prisen

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Hva står i linjen over D9GMH? Det er denne linjen som folteller deg den korrekte produksjonsdatoen!

8203389[/snapback]

På selve chipen står det 7AD22 på den øverste linjen.

 

På begge klistremerkene står det 200703.

 

Alle brikkene mine har samme merking på disse punktene. Har ikke fått sjekket SPD, btw.

Lenke til kommentar
Hva står i linjen over D9GMH? Det er denne linjen som folteller deg den korrekte produksjonsdatoen!

8203389[/snapback]

På selve chipen står det 7AD22 på den øverste linjen.

 

På begge klistremerkene står det 200703.

 

Alle brikkene mine har samme merking på disse punktene. Har ikke fått sjekket SPD, btw.

8205036[/snapback]

Hmm.. tror jeg må forske litt på hvordan produksjonskoden er lagt opp, for jeg isåfall tatt feil på hvordan man leser av uken. Men mye kan tyde på at dine er produsert i 2007 en gang :hmm:

 

Forøvrig så får man faktisk 8GB (4 x 2GB) DDR2 533MHz CAS 4 for 6750Kr. nå for tiden :dribble:http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=350927 Men 2GB modulene kommer til å stupe i pris ut hele året, så kan lønne seg å vente med 8GB ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...