Gå til innhold

Løp og kjøp D9GMH


larsg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må forresten melde om en liten nedtur, folkens :whistle:

 

Jeg har nylig installert Windows, og kan med rimelig stor sikkerhet slå fast at Memtest86 har rapportert feil klokkefrekvens. Så det var nok ikke DDR2-1200+ jeg kjørte på. Divideren har vært 5 istedenfor 4 som jeg trodde. Nå  har jeg prøvd å skru vCore mye høyere, øke multi fra 9 til 10 for å få høyere CPU-frekvens (siden divideren uansett ikke påvirkes av den multiplikator-endringen). Hovedkortet stopper fortsatt på cirka 270 HTT.

 

Angående mitt nye hovedkort, har jeg ikke testet med det enda, og det kan ta lengre tid enn planlagt. Men det er en lang OT-historie...

8251932[/snapback]

...fortsettelsen er her...

 

Har omsider skrapet sammen et *skikkelig* system, etter å først ha solgt unna den første AM2-maskinen jeg hadde. Nåværende komponenter inkluderer X2 5600+ og ASUS CROSSHAIR (ja, de skriver det med store bokstaver, og ikke uten grunn ;) ).

 

Problemet med mine første testinger, som nok bidro til endel av "hypen" rundt disse brikkene, var at memtest viste feil frekvens. Jeg hadde det også for meg at divideren på AM2 kan gå helt ned til 4, mens den i realiteten ikke går under 5.

 

 

Men utrolig nok ser det nå ut til at "1200-bøffen" skal gå troll i ord :dribble:

Nå kjører jeg på 300 HTT * 10, og DDR800-ratioen skal da gi en divider på 5. Altså 600 MHz. I skrivende stund passerer de to beste brikkene memtest nr 5 uten problemer, på 5-5-5-12 @ 2.1 volt, uten å øke drive strength. Noen av sub-timingene er også rimelig stramme, mer eksakt tRRD 2, tWTR 3, tRTP 2, osv. Merk også at jeg bare er i startgropa, og at det fortsatt kan komme frem overraskelser, for dette hovedkortet har tweaker-muligheter som kan skremme vettet av en ingeniør.

 

Jeg testet brikkene hver for seg på 2.05 volt og samme innstillinger, og de to dårligste fikk 10 feil etter to kjøringer av test 5, mens en fikk to feil, og den beste null feil. Å kjøre to brikker sammen krever bare litt høyere spenning, og høyere Max Async Latency. Når jeg bruker alle brikkene sammen, øker jeg drive strength på addresse/kommando-signalene med 25 %. Alle brikkene fikk null feil etter 13 timer i memtest (hele runden) @ 530 MHz @ 2.05v, og har nok potensiale til betydelig mer. Foreløpig individuell testing tyder tross alt at det ikke er særlig stor forskjell mellom brikkene, og jeg har fremdeles ikke eksperimentert med slot-valg, som jo har litt betydning.

Lenke til kommentar
Det er satt en grense på spenning til 2,2V på Ballistix.

Når det gjelder temperatur, har vel Micron oppgitt at de skal kunne operere opptil 85 C på normal hastighet. Maks temperatur 95C, med redusert hastighet.

Dette gjelder ikke overklokket/"overvoltet".

 

Jo høyere spenning man bruker, jo lavere temperatur må man ha for å unngå å redusere levetiden på brikkene alt for mye pga. elektromigrasjon.

 

Crucial anbefaler aktiv kjøling ved 2,2V.

Med aktiv kjøling skal brikkene kunne kjøres 24/7 på den spenningen.

8642902[/snapback]

 

Jeg har aktiv kjøling og kjører 2.25 volt. Vil det redusere levetiden noe særlig? Lurer på det fordi de kommer aldri over 40-50 grader når viften blåser på brikkene (De kjennes lunkne når jeg tar på dem etter 30 minutters memtest/orthos blend)

Lenke til kommentar
Det er satt en grense på spenning til 2,2V på Ballistix.

Når det gjelder temperatur, har vel Micron oppgitt at de skal kunne operere opptil 85 C på normal hastighet. Maks temperatur 95C, med redusert hastighet.

Dette gjelder ikke overklokket/"overvoltet".

 

Jo høyere spenning man bruker, jo lavere temperatur må man ha for å unngå å redusere levetiden på brikkene alt for mye pga. elektromigrasjon.

 

Crucial anbefaler aktiv kjøling ved 2,2V.

Med aktiv kjøling skal brikkene kunne kjøres 24/7 på den spenningen.

8642902[/snapback]

 

Jeg har aktiv kjøling og kjører 2.25 volt. Vil det redusere levetiden noe særlig? Lurer på det fordi de kommer aldri over 40-50 grader når viften blåser på brikkene (De kjennes lunkne når jeg tar på dem etter 30 minutters memtest/orthos blend)

8645869[/snapback]

 

Eg kjører jo mine brikker på alt muligeg av spenning. Bruka av og til 2,4V... Men akkurat nå så trur eg at den står på 2,2V

Lenke til kommentar

Ikke kjør på 2.25v på 680i

 

Dem kan holde lenge på det.

 

Her er grunnen til at jeg er usikker.

Har hatt 680i siden oct 2006 hadde da corsair 8500 2.25v 1150mzh.

Dem hold til april 2007.

Jeg hadde egen kjøling til minne.

 

Så som du vet kjører jeg nå D9 4gb.

Bruker kun høyere volt til benchmark.

 

Kjører nå på eksakt 2.1v(2.075)i bios

Dem går jo greit på det 1066mzh [email protected](4GB)

Det er vel greit det.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Ikke kjør på 2.25v på 680i

 

Dem kan holde lenge på det.

 

Her er grunnen til at jeg er usikker.

Har hatt 680i siden oct 2600 hadde da corsair 8500 2.25v 1150mzh.

Dem hold til april 2007.

Jeg hadde egen kjøling til minne.

 

Så som du vet kjører jeg nå D9 4gb.

Bruker kun høyere volt til benchmark.

 

Kjører nå på eksakt 2.1v(2.075)i bios

Dem går jo greit på det 1066mzh [email protected](4GB)

Det er vel greit det.

8648568[/snapback]

 

Jeg tror ikke mitt Asus P5N-E SLI er i stand til å kjøre slik timinger/Volt som du gjør. Jeg trenger over 2.2 Volt for 1000MHz+ på 4-4-4-12-2t. Så jeg tror bare jeg skal roe meg ned litt.

 

Kjører CPU på standard nå for å utelukke den og kjører 1:1 på RAM. Altså 1066MHz 4-4-4-12-2t. Måtte kjøre 2.353 Volt får å få Orthos til å gå her. Bare håper 650i ikke har samme problemet som 680i med hensyn til høy Volt på RAM og kort levetid.

 

Brikkene virker bemerkelsesverdig stabile på overnevnte settinger. 15 min i Orthos til nå... Lurer på om Det at man kjører 1:1 CPU/RAM har noe å si på 650i...? Har jo hørt det er en fordel på Intel brikkesett, men...

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Crucial DDR2-533 fra Komplett. Jeg fikk D9HNL brikker, og kjører disse på DDR2-900 på standard (auto) spenning.

8645917[/snapback]

 

Er det maks på std spenning?

8648048[/snapback]

 

Vet ikke ennå. Når jeg først fikk pcen så satte jeg minnespenningen til 2 volt. Da kunne jeg kjøre på 450MHz. På 455MHz fikk jeg feil i Orthos. Jeg satte til slutt spenningen ned på auto, og den gikk fortsatt på 450MHz. Jeg har ikke testet høyere enn 450MHz på standard spenning ennå. Det er mulig at brikkene klokker bedre på lave spenninger, men det er også mulig at CPU er flaskehalsen. Skal eksperimentere litt mer når jeg føler for det. Akkurat nå er jeg fornøyd med 7X450MHz.

Endret av errgo
Lenke til kommentar

Tester nå med CPU på 3.4GHz og RAM på Unlinked. Nærmeste ble da 1060MHz. Timinger fortsatt 4-4-4-12-2t og 2.353 Volt. Ser ut som de trenger såpass med Volt på dette hovedkortet iallefall. Og det betyr vel igjen at det ikke oppfører seg slik som 680i som ikke liker så mye Volt.

 

Hvis dette blir stabilt blir det en meget pen 24/7 setting. Siden CPU bare trenger rundt 1.4 Volt på denne hastigheten. Og RAM er jeg ikke bekymret for. Har bra kabinettkjøling og har jo som sagt ikke 680i hovedkort men 650i.

 

Edit: Fikk faktisk frys i Windows etter en stund med Orthos. Prøver nå med 2.424 Volt på overnevnte settinger og krysser fingrene...

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Tester nå med CPU på 3.4GHz og RAM på Unlinked. Nærmeste ble da 1060MHz. Timinger fortsatt 4-4-4-12-2t og 2.353 Volt. Ser ut som de trenger såpass med Volt på dette hovedkortet iallefall. Og det betyr vel igjen at det ikke oppfører seg slik som 680i som ikke liker så mye Volt.

 

Hvis dette blir stabilt blir det en meget pen 24/7 setting. Siden CPU bare trenger rundt 1.4 Volt på denne hastigheten. Og RAM er jeg ikke bekymret for. Har bra kabinettkjøling og har jo som sagt ikke 680i hovedkort men 650i.

 

Edit: Fikk faktisk frys i Windows etter en stund med Orthos. Prøver nå med 2.424 Volt på overnevnte settinger og krysser fingrene...

8649124[/snapback]

 

Vel. 680i og 650i dreper jo minnebrikker på under en måned på slik volt. Prøv 1000 Mhz 4-4-4-12. Det er stabilt her på 2.15 volt, og den optimale settingen for meg.

Lenke til kommentar
Tester nå med CPU på 3.4GHz og RAM på Unlinked. Nærmeste ble da 1060MHz. Timinger fortsatt 4-4-4-12-2t og 2.353 Volt. Ser ut som de trenger såpass med Volt på dette hovedkortet iallefall. Og det betyr vel igjen at det ikke oppfører seg slik som 680i som ikke liker så mye Volt.

 

Hvis dette blir stabilt blir det en meget pen 24/7 setting. Siden CPU bare trenger rundt 1.4 Volt på denne hastigheten. Og RAM er jeg ikke bekymret for. Har bra kabinettkjøling og har jo som sagt ikke 680i hovedkort men 650i.

 

Edit: Fikk faktisk frys i Windows etter en stund med Orthos. Prøver nå med 2.424 Volt på overnevnte settinger og krysser fingrene...

8649124[/snapback]

 

Vel. 680i og 650i dreper jo minnebrikker på under en måned på slik volt. Prøv 1000 Mhz 4-4-4-12. Det er stabilt her på 2.15 volt, og den optimale settingen for meg.

8649616[/snapback]

Sikker på at det gjelder 650i også? Har kun hørt dette om 680i. Og jeg tror ikke jeg får til sånne frekvenser med så lav Volt. Men mulig jeg har vært uheldig med brikkene da. Kjøpte 2 stk i løsvekt (Ikke som par). Crucial Ballistix PC5300. Men det sies, som jeg har sagt før at Asus P5N-E SLI har problemer med RAM på 1000MHz+.

Lenke til kommentar

Kjører CPU på 3.4GHz nå og RAM unlinked. Nærmeste jeg kommer 1000MHz på RAM nå er ca. 1008MHz. Timinger er 4-4-4-12-2t. Når jeg valgte 2.085 Volt så hadde jeg problemer med å komme inn i bios. Måtte la maskinen avkjøle seg for å få akkurat lang nok tid til å endre Volt og lagre igjen.

 

Nå prøver jeg 2.178 Volt som er neste trinn i bios på mitt hovedkort. Her kjører Orthos, men spørs hvor lenge. Håper på det beste.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har funnet ett av problemene jeg hadde relatert til RAM på 1000MHz+ her. Nå kjører jeg Orthos på 1200MHz. Jeg fikk ikke engang bootet Windows på denne hastigheten i går. Det jeg har gjort er å kjøre Northbridge Volt opp til 1.748 Volt på hovedkortet mitt. Kjørte den på 1.5xx ett eller annet tidligere. Dette måtte man ha for å være stabil på rundt 800MHz med RAM. Så det er tydelig at Northbridge trenger mye Volt. Iallefall på dette hovedkortet. Lett å glemme at minnekontrolleren faktisk ligger i Northbridge når man er vant med A64 fra før av :)

Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg har funnet ett av problemene jeg hadde relatert til RAM på 1000MHz+ her. Nå kjører jeg Orthos på 1200MHz. Jeg fikk ikke engang bootet Windows på denne hastigheten i går. Det jeg har gjort er å kjøre Northbridge Volt opp til 1.748 Volt på hovedkortet mitt. Kjørte den på 1.5xx ett eller annet tidligere. Dette måtte man ha for å være stabil på rundt 800MHz med RAM. Så det er tydelig at Northbridge trenger mye Volt. Iallefall på dette hovedkortet. Lett å glemme at minnekontrolleren faktisk ligger i Northbridge når man er vant med A64 fra før av :)

8654880[/snapback]

 

Jeg ville kjørt Memtest fra windows. Den finner mange feil som ikke Orthos merker. Selv får jeg feil på mine brikker på 1200 Mhz selv på 2.35 volt, men jeg har kjrt Orthos på 1200 Mhz i over 6 timer uten feil før jeg avbrøt den selv. Orthos er ikke så bra å benche minne på.

Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg har funnet ett av problemene jeg hadde relatert til RAM på 1000MHz+ her. Nå kjører jeg Orthos på 1200MHz. Jeg fikk ikke engang bootet Windows på denne hastigheten i går. Det jeg har gjort er å kjøre Northbridge Volt opp til 1.748 Volt på hovedkortet mitt. Kjørte den på 1.5xx ett eller annet tidligere. Dette måtte man ha for å være stabil på rundt 800MHz med RAM. Så det er tydelig at Northbridge trenger mye Volt. Iallefall på dette hovedkortet. Lett å glemme at minnekontrolleren faktisk ligger i Northbridge når man er vant med A64 fra før av :)

8654880[/snapback]

 

Jeg ville kjørt Memtest fra windows. Den finner mange feil som ikke Orthos merker. Selv får jeg feil på mine brikker på 1200 Mhz selv på 2.35 volt, men jeg har kjrt Orthos på 1200 Mhz i over 6 timer uten feil før jeg avbrøt den selv. Orthos er ikke så bra å benche minne på.

8654993[/snapback]

 

Prøver memtest for Windows nå. Synes jeg så tidligere i tråden at du kjørte 2 vinduer med memtest?

Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg har funnet ett av problemene jeg hadde relatert til RAM på 1000MHz+ her. Nå kjører jeg Orthos på 1200MHz. Jeg fikk ikke engang bootet Windows på denne hastigheten i går. Det jeg har gjort er å kjøre Northbridge Volt opp til 1.748 Volt på hovedkortet mitt. Kjørte den på 1.5xx ett eller annet tidligere. Dette måtte man ha for å være stabil på rundt 800MHz med RAM. Så det er tydelig at Northbridge trenger mye Volt. Iallefall på dette hovedkortet. Lett å glemme at minnekontrolleren faktisk ligger i Northbridge når man er vant med A64 fra før av :)

8654880[/snapback]

 

Jeg ville kjørt Memtest fra windows. Den finner mange feil som ikke Orthos merker. Selv får jeg feil på mine brikker på 1200 Mhz selv på 2.35 volt, men jeg har kjrt Orthos på 1200 Mhz i over 6 timer uten feil før jeg avbrøt den selv. Orthos er ikke så bra å benche minne på.

8654993[/snapback]

 

Prøver memtest for Windows nå. Synes jeg så tidligere i tråden at du kjørte 2 vinduer med memtest?

8655065[/snapback]

 

Ja, det stemmer. For å stressteste hele minnet og ikke bare en del av det. Først starter du en på ca. 800-900 Mb, og når den har startet, starter du den andre med "All free memory"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...