Gå til innhold

Løp og kjøp D9GMH

larsg

Anbefalte innlegg

Lurer på om det kanskje er samme brikkene som sitter i ukens tilbud til 1079kr?Lenke

8028308[/snapback]

Det er brukt en del Micron i PC2-4200-brikkene.

Litt dårligere enn i PC2-5300.

Ikke klart å finne ut hvilke som brukes i dag i 1GB brikkene.

Men de står lista opp overalt med Micron.

Regner med at de ikke klokker like bra, men sikkert ikke dårlige.

Noen får kjøpe et par brikker og sjekke. :)

Det kan jo være at Crucial sitter på en masse gode Micron-chips de ikke klarer bli kvitt. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo ikke så veldig seriøst ment da. :)

Kjenner til koblingen mellom Micron-Crucial.

De chipene som tidligere har vært brukt på PC2-4200 har ikke vært av de mest etterspurte. Bortsett fra et par unntak.

Tror ikke det skal være noe problem å bli kvitt dem, men de får vel ikke høy nok pris for de "dårligste" chipene.

Uansett skal jeg vedde på at de klarer ganske høy frekvens.

Sikkert ikke på samme nivå som D9GMH.

(Men kan ikke garantere at de ikke bruker disse i dag, fant ikke oppdatert info om disse brikkene)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Takk til trådstarter!

Jeg kjøpte fire brikker, alle hadde D9GMH. Uten særlig innkjøring og eksperimentering er de memtest-stabile på 5-5-5-12 @ DDR2-1000+ @ 2.1 volt. Og dette er altså med alle brikkene på en gang, på et micro-ATX-kort, og et system som generelt er lite tilrettelagt for overklokking. Jeg har ikke engang prøvd å bytte om på brikkenes plassering eller å oppdatere BIOS. På et bedre system, med høyere spenning, optimale slot-valg, og mer innkjøring tror jeg disse vil gå temmelig langt.

Edit: Nå passerer det loops i memtest nr 5 på DDR2-1204 på 2.14 volt, med samme timings, fremdeles fire brikker. Dette skjønner jeg stadig mindre av. Hovedkortet ser dog ut til å stoppe på litt over 265 HTT, og siden divideren ikke går lavere enn 4, spørs det om jeg får særlig mer ut av minnet i denne omgang. Men fy flate for et kjøp!! :dribble:

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Takk til trådstarter!

Jeg kjøpte fire brikker, alle hadde D9GMH. Uten særlig innkjøring og eksperimentering er de memtest-stabile på 5-5-5-12 @ DDR2-1000+ @ 2.1 volt. Og dette er altså med alle brikkene på en gang, på et micro-ATX-kort, og et system som generelt er lite tilrettelagt for overklokking. Jeg har ikke engang prøvd å bytte om på brikkenes plassering eller å oppdatere BIOS. På et bedre system, med høyere spenning, optimale slot-valg, og mer innkjøring tror jeg disse vil gå temmelig langt.

Edit: Nå passerer det loops i memtest nr 5 på DDR2-1204 på 2.14 volt, med samme timings, fremdeles fire brikker. Dette skjønner jeg stadig mindre av. Hovedkortet ser dog ut til å stoppe på litt over 265 HTT, og siden divideren ikke går lavere enn 4, spørs det om jeg får særlig mer ut av minnet i denne omgang. Men fy flate for et kjøp!!  :dribble:

8065494[/snapback]

Bare et par spørsmål.

Har du ekstra kjøling på brikkene?

Hvis du klarer 1204 på 2,14V og ikke 2,4? er det jo ekstremt gode brikker du har fått. :)

Lenke til kommentar
Har du ekstra kjøling på brikkene?

Hvis du klarer 1204 på 2,14V og ikke 2,4? er det jo ekstremt gode brikker du har fått. :)

8068645[/snapback]

Jeg bruker en 92 mm vifte på moderat turtall. Hovedkortet ligger bare på et bord, med viften stående provisorisk på skrå inntil CPU-kjøleren.

Jepp, med fire brikker montert, på 2.14 volt og 1204 @ 5-5-5-12, tRRD 2, tWR 5 får jeg rett og slett ikke til å fremprovosere feil i memtest, så langt hovedkortet rekker. Hverken når hele testen står over natta, eller når jeg kjører loops av nr 5... Jeg tør nesten ikke tenke på hva disse brikkene kan nå under optimale forhold :ohmy:

I skrivende stund kjører jeg test 5 med samme settings, bare med 2.09 v, og de første rundene passerte uten feil...

Lenke til kommentar
Åssen ser man hvilke chip de har ?

regner emd at man kan se det på selve brikken, men på en brikke med kjøler på da ?

8069573[/snapback]

Hvis du har Crucial minnebrikker, bruker de Micron i nesten alt, av naturlige årsaker. :)

Evt. sjekk denne lista:

http://ramlist.ath.cx/ddr2/

Hvis de ikke står der, får du bare spørre mer konkret om de brikkene du har eller skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Tenkte mer sånn tilfeldig om det eks. er et program som man kan se det på eller noe sånt ;)

Er ikke noen spes. brikker jeg lurer på :cool:

8070811[/snapback]

CPU-Z kan vel fortelle deg om det er micron.

Men hvis du skal ha mer nøyaktig informasjon blir det vel verre.

EDIT:

Uansett er det jo bare å prøve å klokke dem opp litt og se.

Micron D9GKX og D9GMH skal ihvertfall kunne klokkes godt over 1GHz og ofte over 1200MHz også. Kommer litt an på hovedkort og volt. Og selvfølgelig hvem som klokker. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Nå har brikkene gjennomført fire runder memtest på 1204 @ 5-5-5 på 2.09 v - og det er kommet 1 feil. Memtest 86 er ikke blant de mest krevende testene, men med litt eksperimentering bør de nok bli helt stabile på 1200-1300 og maks 2.2 v.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Hm, lurer på om disse ville kjørt bra sammen med mine 10th anniversary brikker. Noen som har noen erfaringer med dette?

8066249[/snapback]

Jeg har ingen erfaring nei, men ser ingen grunn til at det skal fungere dårlig. Brikkene har jo samme chiper, om enn av forskjellig sortering. Men du vil selvsagt ikke få utnyttet de beste brikkene fullt ut, så hvis jeg skulle gå for 4 GB totalt ville jeg nok ha bestilt fire billig-brikker og heller forsøkt å selge Anniversary-paret. De brikkene bør du kunne få brukbar pris for.
Lenke til kommentar

Crucial Ballistix 5300 CL3 er ihvertfall nesten like gode som tenth anniversary.

Dyrere enn disse billigbrikkene da, men mer utvalgte chips.

Og bedre kjøling. (Men det fikser man jo lett selv.)

Ballistix 6400 CL4 er omtrent samme pris og sikkert like gode som 5300 CL3.

Alle bruker samme chips som tenth anniversary, bare sorteringen som er forskjellig som Quintero sier.

Forskjellen ligger i at ballistix er testet og garantert for disse timingene.

Disse er jo bare garantert for 667MHz og CL5, men det er jo en kraftig undervurdering da. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...