Gå til innhold

Løp og kjøp D9GMH


larsg

Anbefalte innlegg

Cymtec kjør alltid memtest et par runder,

så unngår du det.

En grei regel start aldrig windows viss det er feil i memtest.

 

Kjøpte 4gb Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4

Testet på p5n32-e-sli

 

Kort fortalt max 4.4.4.12 1000mzh 2.25v

5.5.5.15 max 1200mzh 2.25v

Detter er max hva jeg får ut av dem.

Det er jo bra.

Skal teste 4gb senere.

8449701[/snapback]

 

Hadde gjort det på stock.

også stilte jeg opp litt på volten siden de ikke gikk høyere på 1.8. Da jeg reboota scrambla hele c disken seg.

 

Ser ikke helt åssen jeg kunne ha ungått det, bortsett fra å ikke stille volten opp.

 

edit: åssen memtest tenker du på??

8449787[/snapback]

Hvilke hastighet/Timinger kjørte du D9HNL brikkene dine på? Og kjører du Command Rate 2t? Og hvilke hovedkort har du?

8449845[/snapback]

 

Kjørte 720Mhz 5-6-6-16-1T

Har eVGA 680i hovedkort

 

 

Er det et spesielt program du bruker til å kjøre memtest eller ligger det i bios?

8449964[/snapback]

Du bør kjøre 2t. Og du bør øke Chipset Volt. nForce 650i liker iallefall å ha chipset Volt på 1.5+ Volt når man klokker RAM. Tror det samme gjelder 680i. Altså 2t på RAM og 1.5 Volt + på Chipset. Prøv det. Du skal fint kunne kjøre 800MHz på 5-4-4-12-2t. Hvis ikke så skal iallefall 5-5-5-12-2t gå.

8449986[/snapback]

 

 

Ok.

Men hva slags memtest kjører du før du booter windows når du klokker ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, bestilte 4 av disse

 

Crucial DDR2 BallistiX PC5300 1024M CL3 Unbuffered,2.1V,128Megx64,240pin,667mhz

 

fra komplett nå. Er jo ifølge ramlisten ikke garantert D9GMH, men bra timings på de uansett. Skal gi en liten update når jeg har mottatt brikkene og fått tynet de.

8450076[/snapback]

 

D9DQT som står på lista brukes ikke lenger.

Ballistix-serien bruker D9GMH i dag.

Ikke helt 100% sikker på PC-8500, men det er enten D9GMH eller D9GKX

Lenke til kommentar

Sorry ocmax det bilr feil og gi råd

at man skal bruke Orthos for og teste minne.

 

Feil ved minnet kan ødlegge filer.

En start av windows kan være nok

Og du har mye problemer.

 

Du bør lese test rutinene til eva2000

En av de best på og teste minne.

Har en artikkel om det på XS

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Sorry ocmax det bilr feil og gi råd

at man skal bruke Orthos for og teste minne.

 

Feil ved minnet kan ødlegge filer.

En start av windows kan være nok

Og du har mye problemer.

 

Du bør lese test rutinene til eva2000

En av de best på og teste minne.

Har en artikkel om det på XS

8450629[/snapback]

Akkurat det har du forsåvidt rett i. Om man ikke klokker minnet i små steg. Da vil man sannsynligvis få en error før hele Windows korrupteres. Men som sagt, Orthos eller Prime reagerer lenge før memtest86. Men igjen, du har rett i at man kanskje ikke bør starte Windows med plutselig høy klokk på minnet.

 

Selv har jeg knapt vært borti korruptering av filer de siste årene grunnet klokking. Og har da prøvd det meste. Men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Heh, har overklokket en del selv her og har aldri vært borti korrumpering som ikke kan fikses med enten en system restore eller rett og slett en reparering av boot filene.

 

Personlig så bruker jeg å boote sånn at jeg kan teste om det er stabilt nok eller ikke.

8450815[/snapback]

Jeg også. Liker ikke å bruke så lang tid på alt. Er litt utålmodig. Og får man bootet Windows så setter man bare igang Orthos. Får man ikke bootet så endrer man bare innstillinger og prøver på nytt. Men skjer nesten aldri at filer blir korrputert. Og som du sier, om uhellet skulle være ute er det ofte enkelt å fikse det. Og i alle tilfeller har man jo backup av viktige filer. Er man redd for ting så har man backup.

 

Edit: Har vært borti at memtest86 viser RAM som helt stabil på en viss hastighet mens f.eks Prime95 sier noe annet etter ganske kort tid. Så synes ikke memtest er noen skikkelig test egentlig.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

He he... ja jeg har vel brukt alle snarveier finnes og noen til.

 

Når man skal gi råd,

så bør det som annses for og være riktig komme først

og snarveier som side råd.

 

Uff høres alt for voksen ut.

Spill en halv time i wow,så sier vi det er greit.

 

Nok om det er veldig bra førnøyd med minnet mitt(BallistiX PC6400 2048MB CL4)

Kjørt en stund på 5.5.5.15 2.13v 1066mzh

og det går så det suser.

680i kjører som kjent bra på lav volt,

men på kun 2.3-2.4v så begynner det og bli ustabilt(uansett mzh)

Har nok en følese at 680i overvolter noe til minnet.

Noe rart er det.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
He he... ja jeg har vel brukt alle snarveier finnes og noen til.

 

Når man skal gi råd,

så bør det som annses for og være riktig komme først

og snarveier som side råd.

 

Uff høres alt for voksen ut.

Spill en halv time i wow,så sier vi det er greit.

 

Nok om det er veldig bra førnøyd med minnet mitt(BallistiX PC6400 2048MB CL4)

Kjørt en stund på  5.5.5.15 2.13v 1066mzh

og det går så det suser.

680i kjører som kjent bra på lav volt,

men på kun 2.3-2.4v så begynner det og bli ustabilt(uansett mzh)

Har nok en følese at 680i overvolter noe til minnet.

Noe rart er det.

8452549[/snapback]

Ja, du har nok rett i det. Skal skjerpe meg :p

 

Jeg har jo ett Asus P5N-E SLI basert på nVidia 650i brikkesettet. Og ja, har hørt om det der med at RAM på 680i trenger mindre Volt til RAM. Lurer på om det samme gjelder mitt? Men uansett så får jeg ikke testet det siden jeg har D9HNL RAM. Dette minnet liker i utgangspunktet ikke noe særlig over standard Volt på noen hovedkort.

Lenke til kommentar
D9DQT som står på lista brukes ikke lenger.

Ballistix-serien bruker D9GMH i dag.

Ikke helt 100% sikker på PC-8500, men det er enten D9GMH eller D9GKX

8450533[/snapback]

 

:w00t:

8451072[/snapback]

 

Ballistix PC-8500 bruker utelukkende D9GMH, bare så det er sagt!

8453867[/snapback]

 

Jeg var nesten helt sikker på det.

Men fant ingen bekreftet informasjon.

Kanskje ikke så rart i og med at det er et nytt produkt. :)

 

Chipene er ikke merket D9GMH på bilde jeg har sett.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Sprengte en av mine D9GMH brikker i gaar. Har ingen anelse hva som skjedde, holdt paa aa se paa film da skjermen begynte aa flikke over til svart for saa aa komme tilbake igjen til filmen. Skjermkortdriveren hadde skapt et problem og maatte restartes. Installerte noen gamle sett drivere som jeg visste var stabile, men det fikset ikke problemet. Vel, driverne lastes inn i ram saa kanskje det var rambrikken tenkte jeg. 2 sec etter gikk alt til helvete :D Klarte ikke komme meg inn i bios engang etter boot, tekstoppramsingen stoppet foer den kom ned til 'press del for setup or esc for boot options etc'. Tok ut alle brikkene unntatt en og satte dem inn igjen en etter en til problemet kom tilbake. Saa satte jeg bare den brikken inn og problemet kom tilbake. Aapenbart at brikken er fucka, men jeg kan ikke tenke meg hva som har skjedd heh. Har hoert at Evga 680i muligens overvolter rammen, men jeg hadde min paa 2.3V bare. Med tanke paa at folk voltmodder for aa komme seg over 3V med D9GMH saa maa jo dette vaere ganske heftig overvolting!

 

Deler av filsystemet ble ogsaa korrupt, men det lot seg ordne uten for mye fuss. Glad jeg fant ut at det maatte vaere ram-en raskt.

 

Vedder paa at komplett sender meg en D9HNL brikke tilbake etter RMA og saa er jeg like langt :(

 

ps. er totalt avhengig av 4gb ram nu :D Addictive som faen. Merker ogsaa at Vista lett bruker 1.5gb bare paa aa boote heh (drittOS :p)

Lenke til kommentar
Mange hovedkort som gir for høye spenninger.

Men EVGA's 680i er kjent for å ta livet av rambrikker.

 

En annen årsak kan være ustabile spenninger og "Drive Strength".

 

Les mer her. Micron D9 and high voltage

8457959[/snapback]

 

Jau, foerste jeg tenkte paa var at electromigration hadde tatt knekken paa brikkene, men alle de andre fungerer fortsatt fint paa 1.8V, om jeg bare klokker dem ned igjen ;)

 

Kan jo hende denne ene brikken var spesielt foelsom, uansett foeler ikke at jeg er ansvarlig, har ikke kjoert dem noe hardere enn 825mhz@4-4-4-12 og det burde de klare glatt ;)

Lenke til kommentar
Sprengte en av mine D9GMH brikker i gaar.

 

Vedder paa at komplett sender meg en D9HNL brikke tilbake etter RMA og saa er jeg like langt :(

 

ps. er totalt avhengig av 4gb ram nu :D Addictive som faen. Merker ogsaa at Vista lett bruker 1.5gb bare paa aa boote heh (drittOS :p)

8457506[/snapback]

Kan vel nesten garantere at du får D9HNL brikker ja, ser de fleste jeg vet om har fått disse fra komplett/pcutstyr i det siste.

 

Unntaket kan kanskje være om man bestiller PC4200 versjonen, tipper det er størst sjans der for GMH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...