Gå til innhold

Løp og kjøp D9GMH


larsg

Anbefalte innlegg

Absolutt ikke sikkert i det hele tatt lenger. Var nok overproduksjon som gjorde at disse bedre brikkene havnet paa billigsett. I traaden det linkes til paa et utenlandsk forum litt bakover her spekuleres det i at Micron har gaatt helt bort fra D9GMH paa disse billigbrikkene av nyere dato. Om du kan faa dem til aa sjekke / sjekke selv i butikken er det jo sikkert hva du faar, hvis ikke ser det ut som at oddsen synker for aa faa GMH brikker, noe vi har erfart i denne traaden og :p I starten fikk jo alle D9GMH, mot slutten var det lotto.

 

Paa den andre siden koster bare brikkene 899,- hos komplett i disse dager, og er kanskje verdt sjangsen + rma om du er litt sleip ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter endel Tweaking og testing så har jeg fått mine 2X1GB Crucial med D9HNL brikker til 817MHz CAS 5-4-3-7-2t. Legg merke til Trp på 3 :) Kunsten med P5N-E SLI er å kjøre høy nok Northbridge Volt. Man trenger rundt 1.5 Volt på Northbridge for å klokke med brukbare timinger på minne. Standard på disse er jo 667MHz CAS 5-5-5-15-2t. Så jeg er rimelig fornøyd. Nye bioser til hovedkortet kan kanskje gjøre at jeg kommer over den 820MHz grensa jeg har nå. Den booter ikke på noe særlig over 820MHz på minne. Uansett timinger. Merkelig og ganske sikkert hovedkort relatert, ettersom jeg har sett andre få disse brikkene til nesten 1000MHz.

 

Edit: Eehh.. den var ikke Orthos stabil nå. Usikker på om det er Trp 3 som gjør det eller andre timinger jeg har tweaket.

 

Edit2: Joda, den kjører Trp 3 her. Satte sekundære timinger som jeg hadde tweaket til maks på Auto. Og da går det helt fint på Trp 3. Ikke ille dette minnet :p

 

For andre som har akkurat dette minnet (D9HNL) på Asus P5N-E SLI så kjører jeg med 0505 biosen, bruker de 2 sorte slottene, Chipset Volt på 1.5 Volt og RAM på 1.9 Volt. Kjører unlinked med RAM på 817MHz

 

Følgende timinger i samme rekkefølge som i bios:

5-4-3-7-2t-1-16-1-8-1-1-40-1ns. Dette er omtrent så lavt jeg får timinger. Har testet hver enkelt. Mer er det ikke å hente.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Har bestillt fra komplett nå, og håper på det beste. Hvis jeg ikke får D9GMH så sender jeg dem bare tilbake. Koster jo meg maks ca. 200 kr hvis jeg feiler, og hvis jeg får noen gode brikker, så sitter jeg der med 2Gb 1100 Mhz+ for 899 ;)

 

Selv syntes jeg det er verdt risikoen å prøve, og Komplett har jo hatt 100+ på lager i lang tid nå, og prisen har falt, noe som tyder på at de for det første ikke selger så veldig bra, til tross for den gode prosen og at de er generellt gode brikker, om de overklokker eller ikke (899 for 2 Gb kan ikke klages på :D ) og at de har vært på lager en stund, som øker muligheten for D9GMH ytterlige.

 

Jeg skal ikke bli for sikker på at jeg får D9GMH, men sjansen er der fortsatt ;)

 

PS: Kommer med konkret svar på hva jeg fikk rett over helgen. Tipper de kommer på Mandag eller Tirsdag. Hvordan sjekker jeg om det er D9GMH forresten?

 

EDIT:

 

:ermm: hva slags brikker er det snakk om?

kan noen skrive kort?

nyskjerrig... :!:

8373483[/snapback]

 

Det er disse det er snakk om ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Har bestillt fra komplett nå, og håper på det beste. Hvis jeg ikke får D9GMH så sender jeg dem bare tilbake. Koster jo meg maks ca. 200 kr hvis jeg feiler, og hvis jeg får noen gode brikker, så sitter jeg der med 2Gb 1100 Mhz+ for 899 ;)

 

Selv syntes jeg det er verdt risikoen å prøve, og Komplett har jo hatt 100+ på lager i lang tid nå, og prisen har falt, noe som tyder på at de for det første ikke selger så veldig bra, til tross for den gode prosen og at de er generellt gode brikker, om de overklokker eller ikke (899 for 2 Gb kan ikke klages på :D ) og at de har vært på lager en stund, som øker muligheten for D9GMH ytterlige.

 

Jeg skal ikke bli for sikker på at jeg får D9GMH, men sjansen er der fortsatt ;)

 

PS: Kommer med konkret svar på hva jeg fikk rett over helgen. Tipper de kommer på Mandag eller Tirsdag. Hvordan sjekker jeg om det er D9GMH forresten?

 

EDIT:

 

:ermm: hva slags brikker er det snakk om?

kan noen skrive kort?

nyskjerrig... :!:

8373483[/snapback]

 

Det er disse det er snakk om ;)

8375142[/snapback]

 

Du leser paa selve minnebrikkene om det er D9GMH, de smaa sorte firkantene paa rammodulen :p

Lenke til kommentar

Veldig fristet til og kjøpe disse 4gb opsett.

eller Ballistix PC5300 CL3.

 

Hmm valget kvaler.

 

Litt info om 680i,kunaak tanker og test av D9GMH.

Fint og vite for dem med 680i.

 

quote:

TRFC and D9.

 

D9GMH in my opinion is best overall all around ram I know of.

its highly resilliant to huge voltages, will do rather high MHz on the RD600, 680i, and the 965 chipsets, which I can confirm cause I have all these boards here, and have tried.

its great for low latencies, and just has a great range of latency and MHz to it. I've used about 5 sets of different D9 so far, and I've always been impressed with the variety of OCs one can get from it.

 

well, the D9GMH, seems to actually alittle unusual on the 680i chipset... and I cant say I know why... cause it doesnt do this on the RD600 or 965 chipsets.

 

it doesnt like high voltages... nor does it need it.

thats where it gets truely strange...

 

see, D9GMH, on the 965 chipset, will typically need about 2.5 volts or more to get 1200 mhz... and that unstable usually, or short term stability.

 

and it will need nearly 3 volts in most cases to do things like cas 3 at 1000 mhz.

 

but all that goes out the window on the 680i.

 

680i, I can get 1250 mhz at 2.25 volts easily stable enough for benchmarks and such.

1200 mhz at 2.25 volts very solid, for day to day use.

thats incredible...

 

but heres where it gets weird even again.

normal D9GMH seems to need about 3 volts usually to get cas 3 at 1 Ghz.

atleast on the 965 chipset.... but on the 680i... only 2.5 volts or close.

 

but theres a problem...

D9GMH, atleast in the 3 sets I still currently have, in this board, simply dont like voltages above 2.4 volts.

 

thats truely strange for a set of ram, I myself have taken to well above 3.4 volts and know has a huge resilliance to high voltages.

 

so D9GMH just seems to act very strange on this board...

it doesnt need much voltage, and doesnt seem to need it.

works great at 1T, but just plain old wont boot if I try 2.8 volts on it with this board.

 

so basically...

 

with how just about every company out right now uses some form of D9, especially D9GMH, chances are high if you have quality ram, you might have some luck with this tip...

 

if your having troubles with your D9 and your trying to get it stable by adding voltage...

 

do the opposite, and keep the same speed... just lower the voltage.

believe me.... if I thought I could do 1250 mhz easily at 2.3 volts on my P5B deluxe, I'd think I was dreaming.

when I first started trying the 680i, I did exactly what I always did on the 965... cant get it stable... add more voltage.

but with the 680i do the opposite...

cant get your ram stable?

go lower...

it sounds weird, but I have 3 sets of ram here, that all do the same thing...

less voltage - gets me better stability.

 

 

ok, I didnt forget the TRFC.

 

the TRFC on the 965 chipset, is limited to about 42 tops... which people like to say is slow.

so the tendency is to try to get lower, at 35, then 30 and so on...

but honestly, TRFC really isnt a ram setting thats ever gained me much in any benchmark or game, its more a psychological number...

42 just sounds really really high, and as overclockers, we dont like things that sound slow, haha...

 

but on 680i.... if 42 sounds slow to you, wait till you see TRFC of 100+... cause its there and you can use it...

 

now, coming from the 965 chipset, my natural tendency is to wanna take the TRFC to 42 or less... just like my P5B deluxe.

while this will work... your gonna find out something real quick...

 

you will get alot more "freezes" by manually setting the TRFC, then if you just let it be at Auto.

 

Auto TRFC tends to set the TRFC at 66 if your using 1200+ mhz on the ram.

 

stability is alot easier to maintain, at any ram speed, if you let the board figure then TRFC instead of trying to manually force it to a setting you want.

 

remember...

sure, it gives you bragging rights if you think TRFC of 20 or lower is great for some benchmark, and you can get it there, and others cant... but if your at all like me... you gotta live with these settings everyday all day.

theres more to overclocking, then just benchmark speeds, and if your just increasing your boards frequency of freezes, cause you think TRFC of 66 or whatever is too high for you to cope with...

then you might as well get use to random freezes and crashes.

 

otherwise, for the rest of us, that dont really want to deal with the psychology of numbers, and bragging, and just want stability...

 

its just best to leave TRFC alone on these boards.

 

for me, any TRFC setting I set manually, just results in occassional freezing.... when it be 3 hours from now, or 3 minutes, wont matter, cause it always happens.

 

but leave the TRFC at Auto... and you can run all day, with little to no chances of freezes... assuming of course, that your actually running a stable overclock.

__________________

Xp1700,2.6C,2.8C,2.8E,3.0C,

Prescott 505,

FX51,3700.

 

supernuclearpowerdholographicimagingsystema649900q uadquadcoreatsixteenterrahertzwitha1billionwattpsu andthreeshousandinch16x800inch3dvectorscreenalltof indmorepicsofangelinajolie.

 

37K on 2003,16K on 2005,8K on PCMark2005

My Photos

Lenke til kommentar

Takker for den "testen" der SNIPPSAT :p

 

Håper nå bar weinderlig at mine brikker blir D9GMH. Hvis ikke kommer jeg nok til å returnere dem. Hvis de jeg får er D9GMH håper jeg at de klokker langt på lav volt, slik han beskriver :p (har 680i kort) for jeg har ikke aktiv kjøling til minnet atm og de brikkene har jo ingen form for kjøleribber e.l.

 

Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Ja viss det er D9GMH christopher909.

 

Håper da du kan teste litt og poste noen resultater med 680i.

8376193[/snapback]

 

Det skal jeg ;)

 

Men som sagt, alt avhwenger av om det er D9GMH da :D Tror jeg uansett vil teste hva dem klarer, selv om jeg ikke er noen veldig god minneoverklokker så skal jeg få til noe ;)

 

(prøve og feile-metoden holder lenge til det meste :D)

Lenke til kommentar

Nå har forresten prisene steget litt (I hvertfall på komplett)

 

Mine brikker er i alle fall på vei ;) Ligger på omlastningssentralen her i Bergen nå, dvs. at jeg har dem i morgen tidlig, men pga. skole vil jeg teste dem i morgen etterminddag/kveld, og kanskje litt mer gjennomgående testing i helgen hvis det er D9GMH :)

Lenke til kommentar

Angående prisendringer.

Det er ikke lenge siden brikkene kostet > 2000,- :)

 

Ballistix

 

Med den prisen der, ville jeg nok gått for Ballistix uansett, med mindre jeg skulle finne tilsvarende gode brikker til lavpris.

 

EDIT:

D9GMH i begge tilfeller, med flaks, men i Ballistix er det 100% sikkert.

Og utvalgte chips.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Oi, dæven. De Ballisitx brikkene har jammen gått ned i pris. Nå kan jeg angre på at jeg kjøpte ''value'' og fikk D9HNL... lol

8408969[/snapback]

 

Minneprisene er i fritt fall :D

 

Betalte det der for mine value brikker for 3 uker siden heh

 

Lurer litt paa hvor mye forskjell en heatspreader gjoer though, naar varmekapasiteten til metallet er 'oppbrukt' blir vil brikkene like varme? Er jo ikke noe stoerre overflate areal paa selve heatspreaderen i forhold til brikkene for aa faa varmen bort heh.

Lenke til kommentar
Oi, dæven. De Ballisitx brikkene har jammen gått ned i pris. Nå kan jeg angre på at jeg kjøpte ''value'' og fikk D9HNL... lol

8408969[/snapback]

 

Minneprisene er i fritt fall :D

 

Betalte det der for mine value brikker for 3 uker siden heh

 

Lurer litt paa hvor mye forskjell en heatspreader gjoer though, naar varmekapasiteten til metallet er 'oppbrukt' blir vil brikkene like varme? Er jo ikke noe stoerre overflate areal paa selve heatspreaderen i forhold til brikkene for aa faa varmen bort heh.

8409232[/snapback]

 

Den kommer vel til et punkt der varmen er såpass mye høyere enn lufttemperaturen, så den kjøler like mye ned som den varmes opp. Heatspreaderen sprer varmen utover større areal og massen til metallet gjør at den er kaldere og bruker lengre tid på å bli varm.

 

 

EDIT: Beklager for dobbeltpost :blush:

 

EDIT2: Fikk brikkene i dag, men det var D9NHL, så skal sende de på angrefrist i dag :(

 

Tror jeg selger et av mine 2 Gb OCZ par, og så kjøper jeg meg et par med Ballistix med tiden :)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Er nok slutt på de gyldne tider ja.

Fikk 4 D9NHL i går , greie brikker , men ikke noe å løpe og kjøpe.

 

Absolutt ikke sikkert i det hele tatt lenger. Var nok overproduksjon som gjorde at disse bedre brikkene havnet paa billigsett. I traaden det linkes til paa et utenlandsk forum litt bakover her spekuleres det i at Micron har gaatt helt bort fra D9GMH paa disse billigbrikkene av nyere dato. Om du kan faa dem til aa sjekke / sjekke selv i butikken er det jo sikkert hva du faar, hvis ikke ser det ut som at oddsen synker for aa faa GMH brikker, noe vi har erfart i denne traaden og :p I starten fikk jo alle D9GMH, mot slutten var det lotto.

 

Paa den andre siden koster bare brikkene 899,- hos komplett i disse dager, og er kanskje verdt sjangsen + rma om du er litt sleip ;)

8367805[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...