Gå til innhold

IBM skal hjelpe spillutviklere å utnytte PS3s Cell


Jon_

Anbefalte innlegg

IBM's line: the average PS3 uses only 10% of its brain

 

Game developers are now looking to IBM for help programming the new console, with a team from Vivendi Universal's gaming division set to hook up with IBM for a "developer jam session" that will teach the participating developers how to make better use of Cell's resources.

 

http://arstechnica.com/news.ars/post/20070221-8896.html

 

Det ligger altså an til at det kan skje store framskritt i det som lages på PS3!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, når jeg leste denne artikkelen om igjen var den kanskje ikke så fordelaktig likevel.

8003212[/snapback]

Ja det er vel noe av det samme som mange andre har snakket om tidligere.

 

Cell er ett monster når den brukes på en spesiell måte. Men det er ikke spill den er best egnet til i utgangspunktet.

 

Det blir veldig spennende å se hvor mye spillutviklere klarer å tyne ut av den chipen.

 

Time vill sjåv

 

Forøvrig interessant å lese dette avsnittet:

Tapping the full potential

 

What this means for gaming on the PS3 is that, no, there will never be a game that truly taps the "full potential" of the Cell BE, because that full potential can only be tapped by certain types of data-parallel HPC workloads. The data-parallel portion of a game will always be better suited to the PS3's NVIDIA-designed GPU.

 

The further implication for Sony from all of this is that they footed part of the bill to design and fabricate a fantastic HPC coprocessor chip for IBM that will work great alongside more general-purpose CPUs as part of a cluster. IBM and its HPC customers, like Mercury Systems, are all going to be pretty happy with Cell in the long run, especially after a die shrink, a speed bump, and maybe some minor core revisions. Game developers, on the other hand, will be left to figure out how to make this HPC math kernel monster do what they want it to do, which is not necessarily what the chip is best at. (To use a dreaded car analogy, it's sort of like finding that you can cram a ton of groceries and many little soccer players into a Toyota FJ Cruiser.)

 

This isn't to say that there isn't plenty of developer headroom left in the task-level parallelism department, and that we won't see some jaw-dropping games on the PS3. But those jaw-droppers still won't represent Cell at the top of its game, and Sony will never get its money's worth out of Cell unless it somehow contrives to break into the HPC market.

I think Sony has figured this out, which is why they're scaling back their involvement in semiconductors. Sony had originally planned to sell lots of consoles and lots of Sony-made Cell chips in everything from TVs to set-top boxes (sound familiar?). Now it's clear that they've got an uphill slog just selling Cell in the PS3, and that there are other, cheaper chips out there that are much better suited to TVs and set-top boxes than Cell. Better to outsource the production of Cell, and let others take risks with building and maintaining very expensive fabs.

Jeg var ikke klar over at sony prøver å minimere risikoen sin med tanke på cell. Litt bekymringsfullt egentlig hvis de ikke har den helt store troen på teknologien selv. De kan gjerne si at cell er løsningen på alle verdens problemer, men som de sier over dammen "actions speaks louder than words"....

Lenke til kommentar

Det er snakk om kostnadsbesparingar.

Du les det litt feil. Det handlar om at Cell-prosessoren i utgongspunktet skulle brukas til manga andre apparatar, som fjernsyn osv. men at Sony no ser at det blir for dyrt å inkludere prosessorene i slike apparat. Difor outsourcer dei noko av produksjone for å spare penger. :)

 

Synes sjølv mange av formuleringane til artikkelforfattaren var veldig løgne, så det tok ei stund før eg forsto det.

 

Elles, så samanliknar forfattaren CPU`en med ein GPU i veldig stor grad, men konkluderar med at GPU`en bør ta seg av dei fleste av "enkeltoppgåvene" - sjølv om Cell er meget godt egna til det.

 

I alt, så synes eg artikkelen har vanskar med å bestemma seg.

Lenke til kommentar
Det er snakk om kostnadsbesparingar.

Du les det litt feil. Det handlar om at Cell-prosessoren i utgongspunktet skulle brukas til manga andre apparatar, som fjernsyn osv. men at Sony no ser at det blir for dyrt å inkludere prosessorene i slike apparat. Difor outsourcer dei noko av produksjone for å spare penger. :)

8004173[/snapback]

Leste ikke feil. Som du ser nå nevnte jeg kun cell og ikke PS3 i siste kommentaren min der. Poenget mitt var at sony ser at cell ikke ble den ultimate alt i ett chipen som de først tenkte seg. Er jo ett velkjent fenomen at når man prøver å lage en ting som skal løse veldig mange oppgaver så blir den sjelden veldig god til å løse noen av oppgavene. Er vel dette sony nå har innsett.

 

Synes forøvrig ikke den artikkelen har problemer med å bestemme seg. Den viser bare nok en gang at det er mye tvil om hvordan cell kan utnyttes. Og at den egentlig fungerer veldig likt som GPU'en som sitter i PS3. Forskjellen der er vel at GPU'en er enda bedre egnet til de oppgavene der artikkelen trekker sammenlikninger mellom GPU og cell sin nytteverdi for disse oppgavene. Dette er jo rimelig selvsagt siden GPU'en hadde vært overflødig hvis Cell kunne gjøre jobben alene. Da kunne de jo bare hatt 2stk cell i maskinen f.eks.

 

Misforstå meg rett. Jeg er rimelig sikker på at cell har ett veldig stort potensiale, men tror ikke den er i nærheten av det potensialet som sony og spesielt div folk i dette forumet og andre steder vil ha det til.

Lenke til kommentar
Det er snakk om kostnadsbesparingar.

Du les det litt feil. Det handlar om at Cell-prosessoren i utgongspunktet skulle brukas til manga andre apparatar, som fjernsyn osv. men at Sony no ser at det blir for dyrt å inkludere prosessorene i slike apparat. Difor outsourcer dei noko av produksjone for å spare penger. :)

8004173[/snapback]

Leste ikke feil. Som du ser nå nevnte jeg kun cell og ikke PS3 i siste kommentaren min der. Poenget mitt var at sony ser at cell ikke ble den ultimate alt i ett chipen som de først tenkte seg. Er jo ett velkjent fenomen at når man prøver å lage en ting som skal løse veldig mange oppgaver så blir den sjelden veldig god til å løse noen av oppgavene. Er vel dette sony nå har innsett.

 

Synes forøvrig ikke den artikkelen har problemer med å bestemme seg. Den viser bare nok en gang at det er mye tvil om hvordan cell kan utnyttes. Og at den egentlig fungerer veldig likt som GPU'en som sitter i PS3. Forskjellen der er vel at GPU'en er enda bedre egnet til de oppgavene der artikkelen trekker sammenlikninger mellom GPU og cell sin nytteverdi for disse oppgavene. Dette er jo rimelig selvsagt siden GPU'en hadde vært overflødig hvis Cell kunne gjøre jobben alene. Da kunne de jo bare hatt 2stk cell i maskinen f.eks.

 

Misforstå meg rett. Jeg er rimelig sikker på at cell har ett veldig stort potensiale, men tror ikke den er i nærheten av det potensialet som sony og spesielt div folk i dette forumet og andre steder vil ha det til.

8004294[/snapback]

 

Eg nevnte no heller ikkje Ps3 nokon plass i mitt innlegg heller? ;)

Og så seier du først at "Cell er ett monster når den brukes på en spesiell måte. Men det er ikke spill den er best egnet til i utgangspunktet.".

Så seier du at Cell er berekna for "litt av alt", og difor ikkje er dugande. Det meiner eg er ei feilvurdering.

Leste du linken artikkelen linkar til og handlar om?

Det handlar nemleg om spelutvikling, og om det enorme potensialet i Cell som ikkje har blitt utnytta enno.

http://www.internetnews.com/dev-news/article.php/3660961

 

 

IBM is offering game developers wrestling with its advanced Cell Broadband Engine (Cell/B.E.) microprocessor in the PlayStation 3 a chance to pick the brains of the people who created the chip.

 

The company is holding a developer jam session with Vivendi Games' studios, including High Moon and Radical, this week at the High Moon Studios in Carlsbad, California. IBM (Quote) will meet with Vivendi developers to provide hands on programming sessions on the processor

 

"The Cell Broadband Engine is complex high-performance architecture that processes millions of pieces of information per second to deliver highly detailed graphics," said Hal Lasky, vice president of consumer, media and entertainment for IBM Global Engineering Solutions in a statement. "Our focus is also on enabling the broader eco-system of game developers to fully utilize the power of the Cell Broadband Engine. We hope this takes us to a plateau that has never been approached before."

 

 

Clinton Keith, chief technology officer for High Moon, admitted it "would have been great to get it before launch," but the information wasn't available at the time, so they are seeking it out now.

 

There is a notable dearth of titles for the PS3, as a visit to Best Buy or GameStop would show. Only one title, "Resistance: Fall of Man," is considered a real display of the console's capabilities, but Keith said that's nothing compared to what Cell could do.

 

"There will be titles in 3-4 years from now which will shock you," Keith told internetnews.com.

 

Eg vel faktisk å stole på IBM, High Moon Studios og Sony når dei seier Cell er egna for spel. Eg trur også på dei når dei seier potensialet er utruleg stort.

 

Sjølvsagt er det folk som overdriv. Eg snakkar ikkje om "rendre tre jordkloder med ein 7.1 DS-kanal på kvart menneske"-kraftig, men at den "gruser" dei fleste andre prosessorar tilgjengelige til dags dato, ja, det trur eg, og eg treng ikkje bli kalla fanboy av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Eg vel faktisk å stole på IBM, High Moon Studios og Sony når dei seier Cell er egna for spel. Eg trur også på dei når dei seier potensialet er utruleg stort.

 

Sjølvsagt er det folk som overdriv. Eg snakkar ikkje om "rendre tre jordkloder med ein 7.1 DS-kanal på kvart menneske"-kraftig, men at den "gruser" dei fleste andre prosessorar tilgjengelige til dags dato, ja, det trur eg, og eg treng ikkje bli kalla fanboy av den grunn. :)

8004372[/snapback]

Jeg stoler generellt ikke på uttalelser fra selskap som har noe å tjene på hvordan de fremstiller ett produkt. I denne sammenheng IBM/Sony. Klok av skade kalles vel det. Samme går for microsoft bare så det er sagt. Jeg tror på det som blir levert.

 

Jeg tror heller ikke at den kommer til å gruse f.eks prosessoren som sitter i 360. Selv om den med all sannsynlighet er hakket vassere. Spørsmålet er hvor mye av denne kraften som kan utnyttes i spill, og om de klarer utnytte den tidsnok.

 

Skrev heller ikke "Så seier du at Cell er berekna for "litt av alt", og difor ikkje er dugande. Det meiner eg er ei feilvurdering."

 

Jeg bare påpekte at produkter som utvikles for å utføre veldig mange forskjellige oppgaver gjerne gaper over for mye og ender opp med å utføre mange av oppgavene dårlig. Muligens litt dårlig formulert av meg der, men jeg tenkte da mest på at sony dropper den i tv'er etc. Ikke at spill var noe de ikke dugde til.

 

Så bare for å gjøre det helt klart:

 

1. Tror jeg Cell duger til spill? JA

2. Tror jeg Cell kommer til å gruse alle andre prosessorer? NEI

3. Stoler jeg på markedsinformasjon fra selskaper som IBM, Sony og MS? NEI

3.1 Har tidligere markedsinformasjon fra nevnte selskaper vært overdrevet eller direkte løgn? JA

4. Tror jeg GPU'en i PS3 er viktigere for grafikken til PS3 enn cell? JA

5. Tror jeg Cell kan gi oss meget festlig fysikk i spill? JA

6. Håper jeg PS3 duger som mediacenter? Visst faen :thumbup:

 

Edit: Om du er fanboy eller ikke bryr meg lite. Du er ikke i nærheten av de som jeg tenker på i denne sammenhengen. Slike som han med dolby digital kanaler på alle gress-tuster og som snakker med sony hver dag :innocent:

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...