HeltNils Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Ellers kan du jo gjøre ting som måke snø, klippe plen, vaske bil, sitte barnevakt osv. Ulempen er at når man betaler folk for å gjøre slikt i dag har man arbeidsgiveransvar. Det betyr at om du skader deg når du f.eks. måker snø eller klipper plenen, kan man få et gigantisk erstatningsansvar. Derfor bør man ha forsikring mot slikt, og da blir det gjerne lettere å bare gjøre jobben selv. Edit av mod: Denne tråden inneholder flere poster som er splittet ut fra en annen tråd. Endret 22. februar 2007 av darkness| Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Det er vel ingen som bryr seg om det, vel. Den jevne mannen i gata er ikke klar over det engang. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 De ville nok ønsket de hadde brydd seg om det hvis de får et erstatningskrav i fanget. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hoho! Hvem bryr seg om slikt da? Ikke jeg i hvertfall! Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Som sagt, det kan hende du skulle ønske du hadde gjort det når du plutselig sitter med noen hundretusen, eller millioner om det går riktig ille, i gjeld. Evt. hvis det er du som har jobbet, blir sittende arbeidsufør med et erstatningskrav mot en som ikke har penger. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Skulle man få et erstatningskrav fra en som arbeider svart? Neppe. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Om man arbeider svart har ikke noe med om man har krav på erstatning å gjøre, og uansett er det ikke svart når man bare gjør småjobber av og til. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Så lenge ikke "arbeidsgiver" fører dette opp noe sted, så vil det jo ikke være noe skriftlig kontrakt mellom dem, og da blir det ord mot ord i en eventuell erstatsningssak. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Det er mye mer sansynlig at det er arbeidsgiver som lyver enn arbeidstaker i en sånn sak, så arbeidstaker vil sansynligvis bli trodd. Hvor mye skal arbeidsgiver i såfall lyve? Si at arbeidstaker aldri har arbeidet for ham i det hele tatt, eller at arbeidstaker gjorde det på eget initiativ? Om det første skulle stemme virker det veldig merkelig at arbeidstaker sier han har arbeidet for ham, og det siste alternativet er enda mer usansynlig. Dommere er vant til at folk lyver for å slippe unna ansvar, og dette hadde de aldri trodd på. Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Som sagt, det kan hende du skulle ønske du hadde gjort det når du plutselig sitter med noen hundretusen, eller millioner om det går riktig ille, i gjeld. Evt. hvis det er du som har jobbet, blir sittende arbeidsufør med et erstatningskrav mot en som ikke har penger. 7982471[/snapback] du va nu en nervøs kar Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 HeltNils, her vil jeg påstå at du er helt på jordet.. Kan du referere til en sak der dette har skjedd i praksis? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg kan ikke referere til noen dom, men det kan like godt være fordi loven er relativt klar. Dersom man har noen i sin tjeneste er man nå i tillegg pliktig til å ha tegnet yrkesskadeforsikring. At noen skader seg alvorlig i forbindelse med plenklipping skjer 60-80 ganger i året. I Sverige registreres det 15 000 skader på hender og 2 000 på føtter i året i forbindelse med hagearbeid, men de har mye grundigere registrering av mindre alvorlige skader. Jeg er ikke advokat, og det kan selvsagt være at jeg tar feil, men jeg mener jeg har bedre dekning enn deres ønske om at ikke det er slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå