Gå til innhold

Finnes det virus som skader Hardware?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fysisk skading av hardware er _rimelig_ vanskelig å få til. Gamle skjermer _kan_ ødelegges ved å endre oppløsning fort / utenfor skjermens spesifikasjon. Du kan også i teorien "ødelegge" en harddisk ved å få lese/skrive-hodene til å løpe frem og tilbake over lang tid (dette blir mer i retning slitasje, dog).

Alternativt kan man "ødelegge" et hovedkort ved å skrive over CMOS-data (i.e. BIOS) s.a. kortet blir ubrukelig inntil ny BIOS kommer på plass, men hardwaren blir ikke fysisk ødelagt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-06 18:32, skrev venomzorg:

Quote:

Den 2002-12-06 18:26, skrev MrA|:

Derfor kan du kjøpe HK fra Gigabyte som kommer med to bios brikker :razz:.

og hvis de tar begge? ja da er du like langt.

er det noen virus som "lages av seg selv"

eller er det bare "hackere" som lager virus?

vet ikke hvordan det faktisk er, men antar at den ene kun går an å lese fra, dvs ROM, ikke flash EEPROM eller hva de nå bruker til vanlig :wink:

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk også noe som heter "Thermal Worm" som får CPU'en til å jobbe noe sinnsykt. CPU'en blir veldig varm og kan faktisk ødelegges om du har dårlig kjøling og ormen står og jobber slik over lang tid. Jeg vet det var noen slike virus som ødela en del 486'er og tidlige pentium'er uten kjølevifte. (Det var jo vanlig med kun kjøleribbe uten vifte på den tiden) Vet ikke helt om det er så stor fare for ødeleggelse nå lengre.

Dette er jo også mer en form for slitasje.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-06 22:22, skrev alfern:

Jeg tror det finnes virus som smitter CPU slik at den får feber og blir så varm at den smelter. Også ormer som åler seg rundt i maskina og spiser på hardware.

:lol:

Og før den har spist opp all hardwaren, ring til det psykiatriske sykehuset og hør om de kan bidra med noe... :grin:

Beklager hvis noen synes dette var vel i overkant, men det var faktisk humoristisk ment :wink:

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-12-06 22:40 ]

Lenke til kommentar

Mener det fantes virus til Amiga som tok knekken på 3,5" disketter ved at lesehodet rett og slett ble kjørt inn på skiva mens den snurret, slik at disketten rett og slett ble slitt i stykker på null tid. En Amiga-fan jeg kjenner hevdet til og med at det fantes et virus til Amiga som spilte "God save the Queen" på diskettstasjonen, da plassering av lesehodet og rotasjonshastighet vistnok kunne detalj-styres fra et program, var viruset lagd slik at bråket fra floppy'n gjennga noe som skulle ligne på "God save the Queen". Dette var vistnok heller ikke helt gunstig for disketten. :smile:

Lenke til kommentar

Hadde et program på Amigaen som kunne spille sanger med diskettstasjonen :smile: Kunne blant anna jungelsangen fra Rambo II.

Jeg fikk et virus som i all ettertid i nærmiljøet ble kalt for Cola-viruset. En litt klissete diskett inn i diskettstasjonen..*vips*. Ubrukelig hardware.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-06 16:10, skrev glaserud:

Du kan også i teorien "ødelegge" en harddisk ved å få lese/skrive-hodene til å løpe frem og tilbake over lang tid (dette blir mer i retning slitasje, dog).

Jeg har mange latente virus(ordinære program) som ødelegger min IBM 60GXP rett som det er ved bruk av mer en 2-3 timers effektiv bruk(lesing/skriving).

Den disken har forresten 'fått virus' for sin siste gang i noen av mine maskiner. Den sleipe disken(eller viruset..) hadde klart å bygge seg opp til ny tillit fra meg(etter mange justeringer), jeg har hatt den oppegående 24/7 i lang lang tid. Med en gang jeg la noe inn på disken som aller helst ikke burde forsvinne, gikk det en time eller to så døde den totalt igjenn. Jeg kommer ikke engang til å prøve å gi den pencelin denne gangen, men grave den ned i en returpakke.

Så har man IBM-disk kan virus av type vanlig software ødelegge disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...