Gå til innhold

Xbox og erstatning for ødelagte plater

Anbefalte innlegg

Kjøpte en xbox fra elkjøp tidligere i januar, men i det siste har den ødelagt flere plater.

NFS spillet har fått hakk og riper flere steder

Call of duty har fått sirkulære striper på seg

og en dvd plate har fått striper på utsiden.

Samtlige har kun vært brukt i xbox'en, og jeg undres. Hva burde jeg egentlig gjøre? og hva er sjansene for å kreve erstatning?

Microsoft mener bestemt at de hakkene og ripen på det ene spillet er selvforskyldt og kommer av at jeg har lagt det på et skittent sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ikke flytt på 360

Xbox 360 har nå vært i salg i 3 uker i Norge. Iløpet av den tid har mange uheldige spillere ufrivillig fått ødelagt spillene sine. For hvis du beveger på den nye Xbox konsollen mens det står i en CD eller en DVD plate, risikerer du at laserhodet i DVD rommen lager en så kraftig ripe rundt plata som står i, at den blir ubrukelig etterpå.

Dette kan du se video av HER.

Kan fikses

Dette problemet kan fikses ved at du fester fire små skumgummi biter i DVD rommen. Men da må du åpne spillkonsollen, noe som fører til at forsikringen brytes. Men du kan jo alltids gjøre dette når forsikringen har løpt ut.

Ingen erstattning

Da Pål Eivind Nes skulle flytte en ledning som lå bak konsollen, løftet han opp konsollen og tok ledningen under, og han fikk skrapt opp Project Gothalm Racing 3-spillet sitt. Nå tør han knapt å bruke konsollen.

Det første spørsmålet han fikk da han gikk til butikken for å se om han kunne få byttet spillet, var om han hadde rørt ved maskinen. Da han svarte ja på dette fikk han blankt avslag på klagen.

Kjenner til problemet

Microsoft vet om problemet, men mener det er brukeren som har ansvar for å ikke bevege på spillkonsollen mens den er påslått.

- "I og med at det står i brukerveiledningen til Xbox 360 at man ikke skal flytte på konsollen når disken står i, har vi ingen policy på å erstatte spill som blir ødelagt fordi folk gjør det likevel", sier Espen Gylvik i Microsoft til Dagbladet.no.

Har vært problemmer med dette før. Men din maskin har stått stille hele tiden?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ikke flytt på 360

Xbox 360 har nå vært i salg i 3 uker i Norge. Iløpet av den tid har mange uheldige spillere ufrivillig fått ødelagt spillene sine. For hvis du beveger på den nye Xbox konsollen mens det står i en CD eller en DVD plate, risikerer du at laserhodet i DVD rommen lager en så kraftig ripe rundt plata som står i, at den blir ubrukelig etterpå.

Dette kan du se video av HER.

Kan fikses

Dette problemet kan fikses ved at du fester fire små skumgummi biter i DVD rommen. Men da må du åpne spillkonsollen, noe som fører til at forsikringen brytes. Men du kan jo alltids gjøre dette når forsikringen har løpt ut.

Ingen erstattning

Da Pål Eivind Nes skulle flytte en ledning som lå bak konsollen, løftet han opp konsollen og tok ledningen under, og han fikk skrapt opp Project Gothalm Racing 3-spillet sitt. Nå tør han knapt å bruke konsollen.

Det første spørsmålet han fikk da han gikk til butikken for å se om han kunne få byttet spillet, var om han hadde rørt ved maskinen. Da han svarte ja på dette fikk han blankt avslag på klagen.

Kjenner til problemet

Microsoft vet om problemet, men mener det er brukeren som har ansvar for å ikke bevege på spillkonsollen mens den er påslått.

- "I og med at det står i brukerveiledningen til Xbox 360 at man ikke skal flytte på konsollen når disken står i, har vi ingen policy på å erstatte spill som blir ødelagt fordi folk gjør det likevel", sier Espen Gylvik i Microsoft til Dagbladet.no.

Har vært problemmer med dette før. Men din maskin har stått stille hele tiden?

7998513[/snapback]

står vanrett på samme sted om min tidligere xbox stod. Den hadde aldri problem. Den står langt unna noe vibrasjoner eller ting som kan røre den.

Jeg er eneste som bruker den og har IKKE! flyttet på den mens den er påslått under noen omstendighet.

Lenke til kommentar
så rart  :hmm:

7998606[/snapback]

og frustrerende. Fordi to spill og en dvd har ødeleggelser. Det ene spillet er jeg så overbevist om at jeg har behandlet penere enn eks kjæresten min, at hakkene og ripene ikke skyldes meg. Dessuten skulle det vel godt gjøres å få hakk to tre forskjellige steder og riper på et annet sted på en dag.

Lenke til kommentar
Har du en sub som får xbox'en din til å bevege seg uten at du er klar over det?

7998620[/snapback]

Nei, hadde dog en før jeg kjøpte spill, men er ingen sub i nærheten. Har en som står 1 meter unna og som er koblet til Pc, men vibrasjonene skulle da gått gjennom laminat gulv - gjennom tre lag med trevirke og så inn i xbox'en.

Lenke til kommentar
Har du en sub som får xbox'en din til å bevege seg uten at du er klar over det?

7998620[/snapback]

Nei, hadde dog en før jeg kjøpte spill, men er ingen sub i nærheten. Har en som står 1 meter unna og som er koblet til Pc, men vibrasjonene skulle da gått gjennom laminat gulv - gjennom tre lag med trevirke og så inn i xbox'en.

7998633[/snapback]

Alt er mulig med vibrasjoner som kommer fra en sub. :yes:

Men er sikkert ikke tilfelle her.

Lenke til kommentar
Legger ved noe bilder av plassering og forholdet mellom SUb og hvor eventuelle vibrasjoner må gjennom før den kommer til xbox'en

7998682[/snapback]

Det vil åpenbart forplante seg vibrasjoner over til xbxoen, men den burde da vitterlig tåle såpass, er jo ikke akkurat ekstreme vibrasjoner det er snakk om...

AtW

Lenke til kommentar
Legger ved noe bilder av plassering og forholdet mellom SUb og hvor eventuelle vibrasjoner må gjennom før den kommer til xbox'en

7998682[/snapback]

Det vil åpenbart forplante seg vibrasjoner over til xbxoen, men den burde da vitterlig tåle såpass, er jo ikke akkurat ekstreme vibrasjoner det er snakk om...

AtW

7998731[/snapback]

er ikke en ekstrem sub heller, og den står ikke på halvparten av det høyeste volumet den makter en gang. Sjekket nå.

Tar med spillene til en elkjøp butikk i dag og prater med dem. Ser hva de sier, og sier de at xbox'en må inn så får jeg avlegge Storo eller Sandvika et besøk på lørdag :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

snakket med elkjøp som henviste til microsoft, som sa at hvis jeg skulle komme noe sted så fikk jeg sende brev til microsoft. Den adressen er da i UK.

*mumle noe om at jeg er glad noen andre skal skrive det brevet*

Og nå er ikke dette mitt bord lengre, forsikringsselskapet mitt tar over saken og kjører...for en uke!

Men de nevnte noe om regler for ødelagte plater? Har de en standard på hva slags skader en xbox egentlig kan lage?

Update 15:40:

etter et besøk hos Elkjøp skøyen, så fikk jeg beskjed om at de ikke ville gjøre noe. Selv om kundeservice sa jeg kunne gå hvor jeg ville, så ble jeg avvist.

15:50:

Nå har forsikringsselskapet satt saksbehandler på saken, så hører fra dem når noen uttaler seg i saken. Og jeg er dermed fri for bekymringer.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Om du har forsikring så kan du vel forlange ny xbox?

jeg hadde tegna forsikring når jeg skulle levere min inn.

var sta å leverte min xbox360 i går, etter at lynet tok knekken på nettverkskortet(?) i maskina mi så jeg ikke kom meg på nett. Tok med ledninger og spak til elkjøp å sa at jeg ikke kom på nett med den mere. Da fikk jeg velge om jeg ville ha pengene tilbake fordi de ikke hadde flere maskiner inne / eller vente på maskina er ferdig sendt og fikset (kjøpte hos elkjøp september i fjor).

Lenke til kommentar
Om du har forsikring så kan du vel forlange ny xbox?

jeg hadde tegna forsikring når jeg skulle levere min inn.

var sta å leverte min xbox360 i går, etter at lynet tok knekken på nettverkskortet(?)  i maskina mi så jeg ikke kom meg på nett. Tok med ledninger og spak til elkjøp å sa at jeg ikke kom på nett med den mere. Da fikk jeg velge om jeg ville ha pengene tilbake fordi de ikke hadde flere maskiner inne / eller vente på maskina er ferdig sendt og fikset (kjøpte hos elkjøp september i fjor).

8009735[/snapback]

niks nada forsikring. denne er faktisk rett over 1 måned gammel, og det er allerede problemer.

Kundebehandleren på skøyen rynket ikke en gang på øyet, mens service avviste meg bastant.

Lenke til kommentar

Xbox 360 riper opp cd`r med en gang..

En sub burde overhode ikke skape noen problemer for en normal cdrom.

Når jeg spiller ps2 og sånn, så pleier jeg og flytte og drive med den imens den står på, uten om at noooe som helst skjer.

Med xbox 360 så holder det jo med at du går på gulvet i nærheten av den :p

Og det værste er at Microsoft ikke gidder og fikse problemet, eller og erstatte spillene :ermm:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Xbox 360 riper opp cd`r med en gang..

En sub burde overhode ikke skape noen problemer for en normal cdrom.

Når jeg spiller ps2 og sånn, så pleier jeg og flytte og drive med den imens den står på, uten om at noooe som helst skjer.

Med xbox 360 så holder det jo med at du går på gulvet i nærheten av den :p

Og det værste er at Microsoft ikke gidder og fikse problemet, eller og erstatte spillene :ermm:

8009840[/snapback]

I mitt tilfelle har advokaten nå sagt at jeg skal levere den hos elkjøp, og om de nekter å ta den i mot, bare etterlate den der. (selvfølgelig må jeg ha med vitne), straks det er gjort skal han følge opp med brev.

Etter avvising hos service skøyen og Microsoft, samt elkjøp sin kundeservice, så var jeg bare lei det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...