int20h Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 IBM og Vivendi Universal Games går i spissen for å vise spillprogrammerere hvordan man bruker Cell-arkitekturen effektivt. Les mer Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Cell bruker én PowerPC-kjerne og har seks andre spesialkjerner for FPU-kalkulasjon. Ifølge vår informasjon er bare én av disse spesialkjernene aktivert på PlayStation 3, og dette holder mer enn nok for å dra de allikevel ganske tunge spillene. Det her er da bare vås. Cell har syv SPUer, der seks er aktive i PS3 (for å spare kostnader, da chipper med en død kjerne fremdeles kan brukes). Lenke til kommentar
O.J Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Bare en av FPU'ene aktive?? Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Cell bruker én PowerPC-kjerne og har seks andre spesialkjerner for FPU-kalkulasjon. Ifølge vår informasjon er bare én av disse spesialkjernene aktivert på PlayStation 3, og dette holder mer enn nok for å dra de allikevel ganske tunge spillene. Om dette er tilfellet så er det morsomt at de har reklamert med 7 kjerner da Lenke til kommentar
Conq Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Cell bruker én PowerPC-kjerne og har seks andre spesialkjerner for FPU-kalkulasjon. Ifølge vår informasjon er bare én av disse spesialkjernene aktivert på PlayStation 3, og dette holder mer enn nok for å dra de allikevel ganske tunge spillene. Det her er da bare vås. Cell har syv SPUer, der seks er aktive i PS3 (for å spare kostnader, da chipper med en død kjerne fremdeles kan brukes). 7998336[/snapback] Det er 8 kjerner totalt på Cell, men Sony garanterer bare at 7 av dem er tilgjengelig. Se f.eks http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_microprocessor Det er også litt misvisende å si at det er spesialkjerner for FPU-beregninger. Ja, de er gode på single-precision, men er ikke videre imponerende på double-precision (~1/10 ytelse). Det som er vanskelig er null branch prediction og programmerer-synlig minnehierarki. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hmm.. jeg trenger vist ikke kommentere det med antall SPU'er lengre. Det har jo blitt satt på plass allerede av Conq. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Det er faktisk 6 kjerner som er fritt tilgjengelig for utivklerne for øyeblikket. Det finnes 8 fysiske SPE-er, 1 er redundant og 1 er forbeholdt operativsystemet. EAs første spill til konsollen som Tiger Woods 07, Madden 07 og Need for Speed Carbon bruker faktisk ikke SPE-kjernene i det hele tatt! Kun PowerPC-kjernen. Sier vel en del om hvor lite enkelte utviklere utnytter PS3 så langt og hvor mye mer potensiale konsollen har... Her er forresten en Cell-tutorial jeg fikk tak i forbindelse med PACT'06. Er ikke helt sikker på om den er public, men jeg tar sjansen. Inneholder detaljer om arkitekturen, Hello World-eksempler og diverse programmeringsteknikker. Endret 22. februar 2007 av kilik Lenke til kommentar
Steina Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hmm... Send EA og DICE på kurs ;D Lenke til kommentar
Revox Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Liten tvil om at Cell er en kraftig prosessor ja.. Men hvor mye hjelper det når det er GPU som til syvende å sist avgjør? Og den er ikke så revolusjonerende på samme måte. Endret 22. februar 2007 av Revox Lenke til kommentar
uthufhtrhyhfg Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hmm... Send EA og DICE på kurs ;D 7999646[/snapback] Hehe, er veldig enig i den! :!: Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Liten tvil om at Cell er en kraftig prosessor ja.. Men hvor mye hjelper det når det er GPU som til syvende å sist avgjør? Og den er ikke så revolusjonerende på samme måte. skulle da mene at GPU'en er til grafikken det som er det store med Cell, er at man kan kjøre flere prosesser på en gang, som operativsystem, AI, fysikk, og andre ting, mens en en-kjernet prosessor må bytte mellom disse prosessene hele tiden. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Det hjelper kanskje ikke så mye om grafikkortet ikke klarer å vise all eye candy som systemet produserer? Lenke til kommentar
Howitz Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det hjelper kanskje ikke så mye om grafikkortet ikke klarer å vise all eye candy som systemet produserer? 8006227[/snapback] greiå er jo at grafikkortet ikke trenger å stresse like enormt med det da cell tar hånd om alt fysikken, lys og sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå