Gå til innhold

Førsteinntrykk av Vanguard: Saga of Heroes (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått testet dette litt, og har ikke blitt veldig imponert. Bærer preg av å fortsatt være i en beta fase. Jeg har havnet i den gruppa som sliter med ytelsen, hvor fps faller til 1-5 i bl.a byer. Har en AMD 3500+ (939), 2GB ram, GF 6800 GT (som ikke er helt nytt lenger, men skal være bra nok, Vanguard - Top Known Issues). I følge samme forum så er det spillere med middels maskiner som kjører bra, og spillere med highend som sliter, dette er jo ikke bra.

Ble ikke veldig imponert over grafikken, har kun testet med highest performance til balanced, gunnet ytelsesproblemene.

 

Crafting er ganske mye mer avansert enn det jeg er vant med fra WoW, som både er bra og dårlig. Bra i slik at det er flere elementer som påvirker kvaliteten av sluttproduktet. Det jeg ikke liker er at det tar alt for lang tid å lage noe, dette er en stor "time sink" og trekker ned.

Man er også nødt til å planlegge litt når man skal lage noe, man har ett gitt antall "action points", på mitt nivå 2000 (vet ikke om dette øker med crafting level), du må gjerne gjennom 3-4 ledd som må fullføres før produktet er ferdig. I hvert ledd så er det 1-2 prosesser som påvirker fremdriften og kvaliteten, man ønsker jo høyest mulig kvalitet, men må passe på å ha nok action points igjenn til å fullføre for det er mulig å bruke opp alle for tidlig, man må også sørge for å ha nok ressurser for bearbeiding og håndtering av evt komplikasjoner som kan oppstå.

 

Den generelle fremdriften virker mer overlatt til spilleren selv, i motsetting til WoW hvor det mange quests som leder deg vidre til nye områder slik at man får en god flyt i fremdriften. Jeg har kun kommet til level 7, og føler at jeg "sitter litt fast". Så jeg er nok nødt til å løpe litt ut i ødemarken og se hva jeg finner.

 

"Bekledning", liker at man har flere sett med utstyr man kan ha på seg, ett for adventuring/slåssing, ett for crafting, ett for harvesting og ett for diplomacy. Og spillet bytter automatisk for deg slik at du har rett utstyr i forhold til handlingen du skal gjøre. Utstyret gir også diverse bonuser, f.eks harvesting tøy gjør deg mer effektiv når du samler råvarer. Dette er bra, for på mitt nivå så gir f.eks ett tre meg ca 13-20 tre "kvister", og det krevers 20 "kvister" for å lage 1 log. Man kan visst også samarbeide om innsamling slik at det går raskere, og man evt får mer. Men dette har jeg ikke fått testet.

 

Diplomacy er en grei avveksling fra "hack 'n slash", slik at man har litt flere ting å gjøre.

 

Kravet til å få en hest var også bra løst (hvis jeg har forstått det rett), man trenger enten være level 10, level 10 crafter eller ha 300 i diplomacy skill. Slik at man ikke er bundet opp til en ting og dermed er nødt til å ha ekstra mye fokus på det området.

 

Har hatt problemer med å få valgt ting, eller få spillet til å reagere på ting jeg klikker på. Noen ganger så blir ting som er på andre siden av veggen valgt, så man blir nødt til å se ovenfra og ned for at det skal bli lettere å "treffe". Dette er ikke bra. Har også hatt problemer med å få snakket med personer i ett diplomacy quest, og noen av dem har ikke reagert i det hele tatt, men jeg har sett andre spillere har klart å snakke med dem.

 

Edit: Nedlastning av klient og patching var også veldig tregt. Klienten var ikke så ille, for den gikk over natta, men patchen 1758a (tror jeg det er) tok vel ca to timer. Startet først på ca 1 time, datt ned til 27 min, for så sprette opp til over 1 time igjenn og forbli det lenge.

Men ser ut til å de patcher ganske ofte, som forhåpentligvis betyr at de jobber aktivt med å utbedre spillet.

 

Dette er jo bare ett første inntrykk, men jeg kommer nok ikke til å fornye mitt abo, hvis ikke noe endrer seg i løpet av den første månden. For nok heller vente på at spillet kommer seg sikkelig ut av beta fasen, så kan man ta en ny titt.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Den generelle fremdriften virker mer overlatt til spilleren selv, i motsetting til WoW hvor det mange quests som leder deg vidre til nye områder slik at man får en god flyt i fremdriften. Jeg har kun kommet til level 7, og føler at jeg "sitter litt fast". Så jeg er nok nødt til å løpe litt ut i ødemarken og se hva jeg finner.

 

Dette har ganske mye med spawnplassene å gjøre. Noen steder har jeg måtte utforske en del selv, andre steder har jeg hele tiden blitt kastet frem og tilbake.

 

Kravet til å få en hest var også bra løst (hvis jeg har forstått det rett), man trenger enten være level 10, level 10 crafter eller ha 300 i diplomacy skill. Slik at man ikke er bundet opp til en ting og dermed er nødt til å ha ekstra mye fokus på det området.

Kan også legge til at man kan oppgradere mounten sin i større grad enn i WoW. I WoW var det jo snakk om enchants på gear (Mithril spurs, minor mount speed increase). Her kjøper du faktisk hestesko, eller lignende. Du har også en egen bag plass som kun kan brukes når du har hest ;)

 

Det er ikke bare mount og epicmount. Slik jeg har skjønt det så er det en del forskjellige mounter, med forskjellige hastigheter. Starter på lvl 10, så får du ny på lvl 20, hvis du har råd etc.

 

Har også hatt problemer med å få snakket med personer i ett diplomacy quest, og noen av dem har ikke reagert i det hele tatt, men jeg har sett andre spillere har klart å snakke med dem.

Prøv å target vedkommende, og trykk "h", noen NPC'er er så sære, at de ikke vil snakke med deg før du "Hailer" dem ^^

 

Edit: Nedlastning av klient og patching var også veldig tregt. Klienten var ikke så ille, for den gikk over natta, men patchen 1758a (tror jeg det er) tok vel ca to timer. Startet først på ca 1 time, datt ned til 27 min, for så sprette opp til over 1 time igjenn og forbli det lenge.

Men ser ut til å de patcher ganske ofte, som forhåpentligvis betyr at de jobber aktivt med å utbedre spillet.

Spillet tar bortimot 20GB på harddisken. Jeg hadde ingen problemer med å bruke hele min linje hele tiden. Var gode servere.

 

 

Jeg spiller nå for harde livet i min 10-day trial, for å teste mest mulig av spillet før jeg evt. kjøper det. Har spilt litt forskjellige klasser, og er på lvl 12 med den høyeste. Syns spillet byr på en del nytt i forhold til WoW. Eksempler er jo craftinga (som jeg syns er genial, da det skiller litt fra person til person, at det er tidkrevende gjør meg heller ingenting. Ett annet eksempel er fighting systemet, du må være mye mer "våken" enn i WoW for å gjøre det bra, du kan gjøre komboer etc.

 

Kommer sikkert tilbake med mer mot slutten av min trial periode ^^

Lenke til kommentar
Moro hvordan du trekker ned for at crafting tar for lang tid mens diplomacy er "en grei avveksling".

8081864[/snapback]

 

Her har jeg ikke fått frem det jeg ville bra nok. Diplomacy er ett alternativ til slåssing, slik jeg ser det med min korte erfaring med spillet. I stedet for at du bare har "hack 'n slash" for å løse en oppgave, så er det ett alternativ til. Diplomacy tar litt tid, men det gjør jo slåssing også. Noe tid må det jo selvfølgelig ta.

 

Det jeg syntes er negativt med crafting er det tar for lang tid, selv å lage den enkleste ting. Man trenger jo en del verktøy for å lage en "sak", og har tre tool belt plasser på personen, og beltene mine har plass til tre verktøy i hver. Man bør sjekke oppskriften for hvilke verktøy som er påkrevt for oppgaven, men hvis det oppstår ett problem så kan det være at det du trenger for å fikse problemet er i ett annet belte, da må du bytte aktivt belte. Jeg har ikke funnet ut hvordan du kan se hva som er i hvert enkelt belte når du har begynt crafting prosessen, så det blir litt gjett og sjekk for å velge riktig belte. Hadde vært mye enklere om alle tre beltene kunne være aktive samtidig, tror ikke dette hadde skapt noe ubalanse.

Tror det kunne ha vært litt bedre om du kunne ha satt opp hvor mange action points du ønsker å bruke på hvert ledd, så går spillet automatisk igjennom prosessen og stopper kun hvis det oppstår en komplikasjon eller du ikke har brukt nok poeng for å fullføre ett ledd.

Veldig forkortet så syntes jeg det er alt for mye klikking, jeg syntes du sitter mer å bare klikker enn at du faktisk spiller ett spill. Er jo forsåvidt bare masse klikking i alt det andre man gjør også, men det er ikke fulgt så "passivt" slik som crafting blir.

 

Håper det ble litt klarere, hvis ikke så er jo dette bare hvordan jeg opplever det og betyr ikke så mye i den store sammenhengen :D

 

Edit: Når jeg lastet ned klienten så lå jeg på ca 60KB/sek, men kunne sprette opp i mellom 200-400KB/sek i veldig korte perioder. Jeg har en 10Mbit linje, men jeg kan selvfølgelig ha vært uheldig med tidspunktet jeg lastet ned på, vet ikke hvordan det gikk i løpet av natta. Under patchinga så var det ingen farts indikator, bare tid igjenn og det var ikke til å stole på, men igjenn så kan det har vært mye trafikk.

 

Får vel prøve å spille litt mere siden jeg faktisk har kjøpt det :)

 

Noen som har noen gode linker til Vanguard sider, har funnet noen, men mange av dem virker som kun har standard info og mye ser ut til å være fra beta perioden.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Hva tenker du på når du sier Vanguard linker?

8086566[/snapback]

 

Adresser, sider osv, f.eks:

 

http://vanguardvault.ign.com

http://vanguard.tentonhammer.com/index.php

http://vgplayers.station.sony.com/

 

Som sagt så ser det ut som en del av informasjonen, i alle fall på de to første, til å være hovedsaklig samlet fra beta "perioden". Men det er jo fortsatt nytt. Er bare litt kjekt å kunne ha litt forskjellig informasjon om spillet, så det er lettere å sette seg inn i. Eller ha litt å slå opp i hvis man skulle lure på noe, som f.eks at npc'er ikke snakker med deg hvis du ikke hailer dem først, noe jeg ikke var klar over før jeg ble fortalt det her :thumbup:

 

Har funnet en del ekstra quests og slikt nå, men måtte legge ut på egen hånd, var lite som hintet om hvor jeg burde færdes videre. Men litt må man vel klare selv også :innocent:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe Vanguard, men jeg har et par spørsmål før jeg kjøper det:

 

1. Hvordan styrer du personen din rundt? Er det som i f.eks Linage 2, hvor du klikker med musepekeren der du vil gå, eller er det som i f.eks wow, hvor du bruker W, A, S, D eller "piltastene" for å bevege deg?

2. Kan man hoppe?

 

Vell, det var vel alt, takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe Vanguard, men jeg har et par spørsmål før jeg kjøper det:

 

1. Hvordan styrer du personen din rundt? Er det som i f.eks Linage 2, hvor du klikker med musepekeren der du vil gå, eller er det som i f.eks wow, hvor du bruker W, A, S, D eller "piltastene" for å bevege deg?

2. Kan man hoppe?

 

Vell, det var vel alt, takker for alle svar!

8204403[/snapback]

1. Som WoW.

 

2. Ja.

Endret av ivellios
Lenke til kommentar

Det er nok desverre ganske vanskelig...

 

Du kan jo alltids teste her...

 

Info: alle som kjøper (retail fra butikken, ikke over nett) får en "buddy key"... De som kjøper collectors edition får 10 stykker.

 

Tips: Gå inn på http://www.vgpayers.com Se under linker, og kjør opp en tråd der du ber om key på noen av de sidene :) (pass på at du følger reglene som er gitt der. Ikke spør hvis det ikke er lov etc. )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Ja, nå venter jeg Vanguard i posten, og jeg har enda et spørsmål:

 

Er det slik at man må være en spessiel rase/klasse for å få f.eks en griffon til mount? Og er det slik at en ranger bare kan bruke en buer, eller er det andre våpen de bruker også?

 

Edit: Er det en klasse som kan bruke to sverd samtidig?

 

mvh:

Attchar

Endret av Attchar
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...