Switchblade Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Skal gå til innkjøp av mitt første speilrefleks. De to valgene som jeg stod mellom var Nikon D80 eller D200. Har endt opp med at jeg kommer til å kjøpe D80. Som helt fersk når det gjelder foto så har jeg funnet ut at det holder i massevis for meg som et første kamera, og at innen jeg behersker dette fult ut(viss jeg noen gang klarer det) så er det helt sikkert kommet masse nytt på markede. + at D80 har "AUTO" som er kjekt å ha for en novice sånn at man fra tid til annen klarer å ta bilder som er verdt å spare på hvertfall. Så langt som jeg har klart å finne ut så blir der et kit med 18-70 objektivet, da dette i følge jungeltelegrafen skal være bedre enn 18-135. Så jeg vet ganske nøyaktig hva jeg skal ha, så spørsmålet er egentlig fra hvor jeg skal kjøpe det. Har kikket rundt på diverse norske nettsteder. Det som er mest tiltalende for meg er Japanfoto da de har en tilsynelatende kjempeflott "idiot forsikring" på 4 år til under 1000,- Den hyggelige herremannen jeg snakket med på Japanfoto i Kristiansand fikk i allefall forsikringen til å høres kjempegrei ut, da den ikke hadde noe verditap over de 4 årene + at den også dekket rens osv av kamera dersom dette skulle bli nødvending(som helt ny vet jeg pent lite om hvor ofte sånt må gjøres). Kikket i dag også innom ebay bare for gøy, og der kom jeg over et tilbud som så veldig greit ut. Denne pakken ser ut til å inneholde det jeg har lyst på, + mye av det jeg hadde sett for meg å kjøpe på sikt. Den eneste var minnekortet synes jeg var litt i minste laget, og blitzen synes jeg så litt halveis ut. Ellers synes jeg pakken så kjempegrei ut, og med frakt, toll og mva ender den på 11800,- Noe som er vesentlig billigere enn det norsk pris for alt dette er så vidt jeg har klart å finne ut. MEN ebay pakken har jo da ikke denne "idiot garantien" som Japanfoto har. Hvor mye har den for seg sånn egentlig? Selvsagt er man uheldig å ødelegge herligheten så har den jo sin misjon. Men viss man ser på service, rensing osv koster dette så mye at man behøver forsikringen? Neste ankepunkt er dette med USA versjon og Norsk versjon av kamera. Er det bare softwaren som er forskjellig eller er den andre ting også? Er det i såfall noe problem og flashe firmwaren til Norsk versjon, eller er det heller vanskelig? Når jeg tenker meg om så er vel strømstyrket og kontaktene forskjellig i Norge og Usa, men en ny lader koster vel ikke så mye at jeg må pantsette bil og hjem. Alle innspill, tips eller erfaringer taes imot med stor takk! Lenke til kommentar
bengh Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Du må ikke glemme at du i Norge har 5 års reklamasjonsrett. Den er vel vert noen kr i regnestykket. Hvis du er idiot så trenger du "Idiot"- forsikring, ellers ikke da hjemforsikring og garantier dekker det meste som kan gå galt. Lenke til kommentar
Switchblade Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Du må ikke glemme at du i Norge har 5 års reklamasjonsrett. Den er vel vert noen kr i regnestykket. Hvis du er idiot så trenger du "Idiot"- forsikring, ellers ikke da hjemforsikring og garantier dekker det meste som kan gå galt. 7997475[/snapback] Reklamasjons retten er en ting jeg har glemt å tenke på. Men er den alene verdt å heller vurdere kjøp i norge fremfor i utlandet? Kjapt regnestygge så er man oppi 16000,- bare for D80, 18-70 og 70-300 objektivene + alt det andre i pakken(da tatt i betraktning at det som følger med er av ok kvalitet, noe man selvsagt ikke kan garantere) Regner vel forsåvidt ikke meg selv som "idiot" men man vet jo aldri hva man kan finne på å gjøre sånn i vannvare=) Hjemmeforsiking dekker vel bare ting som skjer i hjemmet gjør det ikke? Sjangsen for at noe skjer utenfor hjemmet er vel hvertfall i hodet mitt langt større Da hvertfall jeg helt sikkert kommer til å bruke det langt mere ute enn hjemme. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hvorfor ikke kjøpe brukt? Det har nemlig jeg gjort og er storfornøyd. Prøv å finne et brukt kamera (gjerne brukt av en profesjonell fotograf slik jeg gjorde). Da kan du få _mye_ mer for pengene. Dette særlig siden det er ditt første SLR (samme som i mitt tilfelle). Det tar litt tid å finne ut hvilket kamera som passer deg best, og det er dumt på bruke 12 000 på et kamera, om du i ettertid finner ut at du ikke liker det. Personlig er jeg både fornøyd og ikke fornøyd da jeg har gått fra fujifilm kompakt til canon slr. Jeg får rett og slett ikke tatt like "pene" bilder med det nye syns jeg. Dette skyldes at fujifilm er helt fantastisk på farger, og jeg har enda ikke kommet over et digitalt slr som tar like fargerike bilder som det gamle fujifilm kameraet. Så jeg kommer nok til å bruke de om hverandre. Lenke til kommentar
Switchblade Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Hvorfor ikke kjøpe brukt? Det har nemlig jeg gjort og er storfornøyd. Prøv å finne et brukt kamera (gjerne brukt av en profesjonell fotograf slik jeg gjorde). Da kan du få _mye_ mer for pengene. Dette særlig siden det er ditt første SLR (samme som i mitt tilfelle). Det tar litt tid å finne ut hvilket kamera som passer deg best, og det er dumt på bruke 12 000 på et kamera, om du i ettertid finner ut at du ikke liker det. Personlig er jeg både fornøyd og ikke fornøyd da jeg har gått fra fujifilm kompakt til canon slr. Jeg får rett og slett ikke tatt like "pene" bilder med det nye syns jeg. Dette skyldes at fujifilm er helt fantastisk på farger, og jeg har enda ikke kommet over et digitalt slr som tar like fargerike bilder som det gamle fujifilm kameraet. Så jeg kommer nok til å bruke de om hverandre. 7997510[/snapback] Har kikket rundt litt på bruktmarkedet også. Ikke det helt store utvalget når det kjelder D80 med 18-70 som er det jeg skal ha sånn i utgangspunktet. Noen stalltips på steder å kikke utenom finn.no og qxl? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Tja. Bruke jungeltelegrafen tenker jeg. Jeg kjøpte mitt kamera fra en vennine av min lillesøster. Hun hadde også brukt søstra mi som modell for noen obskure bilder til en liten litterær publikasjon, så jeg visste at hun hadde peiling. Så i mitt tilfelle var det bare flaks. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 "Pakka" du planlegger å kjøpe inneholder mye verdiløst ekstrautstyr av tvilsom kvalitet. I tillegg står det med liten skrift at du også må betale et ukjent beløp for forsikring av forsendelsen. Min anbefaling er at du kjøper huset her hjemme på grunn av reklamasjonsretten og mulighet for lokal service. Dyrere tilleggsutstyr og brukt kvalitetsoptikk er oftest billigst på eBay. Dropp idiotforsikringen til Japan foto, det er bare ekstra avanse til de. (Rens gjør du selv!!) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Har også fått anbefalt foto.no som et bra sted å kjøpe brukt fotoutstyr. Og om man tar en tur over til england eller skotland er det meget bra sted å skaffe bra brukt utstyr. Finnes fortsatt masse orntlige fotobutikker der (ikke slike jalla kjede "fotoautomat" butikker vi har her hjemme). Og de fleste av dem kjøper brukt fotoutstyr, renser og overhaler det og selger det. Lenke til kommentar
Switchblade Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 "Pakka" du planlegger å kjøpe inneholder mye verdiløst ekstrautstyr av tvilsom kvalitet. I tillegg står det med liten skrift at du også må betale et ukjent beløp for forsikring av forsendelsen. Min anbefaling er at du kjøper huset her hjemme på grunn av reklamasjonsretten og mulighet for lokal service. Dyrere tilleggsutstyr og brukt kvalitetsoptikk er oftest billigst på eBay. Dropp idiotforsikringen til Japan foto, det er bare ekstra avanse til de. (Rens gjør du selv!!) 7998188[/snapback] har vel mye begynt å helle mot det du foreslår her etter litt lesing de siste timene her. Better be safe then sorry. Så jeg regner med det blir kit med 18-70 linse, og resten får vi i små steg etterhvert. Er det sånn og forstå at forsikringen er helt verdiløs? Synes jo det høres spess dyrt ut med en flau 1000lapp for å ha kamera forsikret mot uhell ol i 4 år. Eller? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Har alltid syns det samme om slik forsikring, at det er helt unødvendig. Men jeg pratet nettopp med en kompis som hadde fått kondensskade i kameraet. Heldigvis hadde han kjøpt forsikring, så han fikk nytt kamera. Han fikk også lov å legge i et par lapper ekstra og fikk da et bedre kamera i samme slengen. Hadde han ikke hatt forsikringen så hadde han ikke fått noe. Men det er jo en ide å sjekke om det blir en dobbeltforsikring. Kan godt tenkes at din inbo og/eller reiseforsikring dekker like bra eller bedre. Lenke til kommentar
Switchblade Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Har alltid syns det samme om slik forsikring, at det er helt unødvendig. Men jeg pratet nettopp med en kompis som hadde fått kondensskade i kameraet. Heldigvis hadde han kjøpt forsikring, så han fikk nytt kamera. Han fikk også lov å legge i et par lapper ekstra og fikk da et bedre kamera i samme slengen. Hadde han ikke hatt forsikringen så hadde han ikke fått noe.Men det er jo en ide å sjekke om det blir en dobbeltforsikring. Kan godt tenkes at din inbo og/eller reiseforsikring dekker like bra eller bedre. 7998333[/snapback] Akkurat sånne ting jeg tenker på kan skje. Bortsett fra viss det hadde vært meg hadde det vært motsatt. Hadde jeg hatt forsikring hadde alt gått greit, hadde jeg ikke hatt det hadde det blitt en tur til den varme plassen i kjelleren :!: Endret 22. februar 2007 av Switchblade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå