Gå til innhold

Canon EOS 1D MKIII lansert


Anbefalte innlegg

Det jeg tenkte men ikke skrev, var at det er litt ironisk at en av de billigste OG en av de dyreste dslr-ene nå kommer med live-preview - det kan jo vitne om at en del muligens kloke hoder har skjønt at det er veien å gå... Og de aller fleste som begynner med fotografering i dag er jo kjent med den måten å søke på, prøvde jeg å si... Men all-viterne her inne kan da gjerne sparke hardt om de føler behov for det! Jeg er glad for den hjelpen mange av dem faktisk gir, jeg!  :thumbup:

7998828[/snapback]

Det er faktisk ikke så rart, siden det er i nybegynnersegmentet dette er spesielt etterspurt, men på den andre siden er i det dyreste segmentet mye av nybruddsarbeidet generelt sett skjer.

 

Og jeg skjønner bare ikke hva du mener når du snakker om at jeg "sparker hardt". Jeg avviste et enkelt argument siden logikken ikke helt holdt mål, hvordan er det å "sparke hardt"?

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg tenkte men ikke skrev, var at det er litt ironisk at en av de billigste OG en av de dyreste dslr-ene nå kommer med live-preview - det kan jo vitne om at en del muligens kloke hoder har skjønt at det er veien å gå... Og de aller fleste som begynner med fotografering i dag er jo kjent med den måten å søke på, prøvde jeg å si... Men all-viterne her inne kan da gjerne sparke hardt om de føler behov for det! Jeg er glad for den hjelpen mange av dem faktisk gir, jeg!  :thumbup:

Ikke bry deg om dem du!

Det er mange konservative (for ikke å si reaksjonære) blant ivrige amatører (og sikkert blant en del proffer også). At de ikke kan forstå at Live preview er nyttig er et mysterium. At man kan ta bilde over hodet uten live preview er greit nok - og man kan for den saks skyld også ta bilder uten søker i det hele tatt. Men poenget er jo å ha kontroll over hva man tar bilder av - og da er live preview meget nyttig, både for fotografering i vanskelige posisjoner, med stativ og vanlig fotografering.

 

Det er så klassisk med den nedlatende holdningen om å knipse med kamera på strak arm som tante Birgitte. De glemmer å se at det finnes utallige variasjonsmuligheter når mann ikke lenger er låst til å klistre øyet inn i søkeren mens man presser kameraet mot pannebrasken. I sin håpløse, konservative arroganse går de rett og slett glipp av et meget nyttig hjelpemiddel. Jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg antar at disse konservative er akkurat de samme som tviholdt lengst på sine 35mm-SLR mens de skråsikkert hevdet at digital aldri ville komme i nærheten kvalitetsmessig...

Vi får håpe at de om noen år kan le av seg selv, selv om jeg ikke helt tror det vil skje.

Lenke til kommentar
En liten opplysning: Ved live preview fungerer ikke auto fokus. Du må altså bruke manuell fokus.

Litt merkelig spør du meg.

7999206[/snapback]

 

Med speilet vippet opp vil ikke lys bli reflektert i retning autofokussensorene. Enkelt og greit.

7999220[/snapback]

 

Så vidt jeg vet fungerer autofokus på Olympus E330 sin live preview..

Lenke til kommentar
En liten opplysning: Ved live preview fungerer ikke auto fokus. Du må altså bruke manuell fokus.

Litt merkelig spør du meg.

Nei, egentlig ikke... Ved live preview er speilet klappet opp, mens autofokus-modulen krever at speilet er nede. Dette vil neppe plage dem som bruker dette mye uansett, de kan stille inn fokus før de skyter og deretter se hva de skyter, i motsetning til tidligere...
Lenke til kommentar
At den kommer med støvfjerning og 3" skjerm var heller ikke helt forventet.

7998759[/snapback]

Det jeg har lest om rykter rundt om kring har gjort at jeg har regnet støvfjerning som helt selvfølgelig.

 

 

Canon har også begynt med SD-kort i sine dSLR.

7998759[/snapback]

For lenge siden, ja. EOS 1D Mark II n og Canon EOS 1Ds Mark II bruker det.

Lenke til kommentar
Sånn løsningene er nå, er det ikke fysisk mulig å implementere fasedetekterende AF og Live Preview uten å redusere kvaliteten på søkeren.

7999263[/snapback]

Dette er ikke sant. Olympus har i dag et semigjennomsiktig speil i søkerhuset som leder noe lys til søkeren og noe lys til liveview-brikken (mode a). I stedet for dette gjennomsiktige speilet, kunne de ha satt inn et bevegelig speil som flippes ned i LV-modus og leder alt lyset til brikken. Når dette speilet er åpent vil alt lyset gå rett til søkeren som vanlig.

 

Dessuten har både Olympus og Panasonic allerede implementert fasedetekterende AF og live preview uten kvalitetstap ved å la lukkerspeilet flippe opp og ned når man halvpresser utløserknappen (mode B). Dog foregår dette med noe forsinkelse, noe man unngår i mode A.

Lenke til kommentar
Den elektroniske søkeren vil kunne være nyttig når man må skyte fra sære posisjoner (f. eks over hodet) og også i portrettsammenheng der man kan få en større grad av kontakt med modellen, siden man bare delvis trenger å holde seg bak kameraet hvis man foretrekker det. Men jeg tror man skal se langt etter pressefotografer med 5+ kg tung kamerapakke som til vanlig holder kameraet på strak arm som tante Birgitte på julekvelden ;)

7998529[/snapback]

Det er så klassisk med den nedlatende holdningen om å knipse med kamera på strak arm som tante Birgitte. De glemmer å se at det finnes utallige variasjonsmuligheter når mann ikke lenger er låst til å klistre øyet inn i søkeren mens man presser kameraet mot pannebrasken. I sin håpløse, konservative arroganse går de rett og slett glipp av et meget nyttig hjelpemiddel.

7999209[/snapback]

Jeg lar meg stadig imponere over evnen til å utelukkende lese de enkeltsteningene eller enkeltordene i andres poster som støtter opp om ens egendefinerte martyrrolle i en ellers udramatisk problemstilling.

 

Ellers vil jeg oppfordre til å forsøke å finne en frittstående stilling med tungt kamerautstyr (glass veier mye) som er like stabilt som å holde albuene inn mot kroppen. Det er en grunn til at enkelte fotografer klarer å få skarpere bilder enn andre ved lengre lukkertider, og det har veldig lite med å ha en stødig hånd fra naturens side.

Lenke til kommentar
Hehehe, det er visst ikke lett, CWalken? Du har et godt poeng.

 

Vet du, eller noen andre, av noen sider på nettet om teknikk for å holde skikkelig ved lengre lukkertider? Eller er det bare albuene inn mot kroppen som gjelder?

8000731[/snapback]

 

Du må ha et nøyaktig avtrekk - altså ikke rykke i kamera i det hele tatt. Bare treffe knappen.

 

Og det hjelper å puste skikkelig inn først, og så knipse mens du slipper pusten rolig ut.

 

Og såklart, posisjonen må være fin-innstilt slik at den er så lite anstrengende som mulig..

 

Men eller best er det såklart å lene kamera mot eller på noe. ;)

Lenke til kommentar
Jeg lar meg stadig imponere over evnen til å utelukkende lese de enkeltsteningene eller enkeltordene i andres poster som støtter opp om ens egendefinerte martyrrolle i en ellers udramatisk problemstilling.

Det har ingen ting med sammenhengen å gjøre at du formulerer deg nedsettende om (din?) tante Birgitte. Det går an å formulere sin motvilje mot Live preview på mer saklig måte. Hva er det forresten som er så galt med å ta bilder på strak arm dersom det fungerer? Ser det ikke profft nok ut?
Ellers vil jeg oppfordre til å forsøke å finne en frittstående stilling med tungt kamerautstyr (glass veier mye) som er like stabilt som å holde albuene inn mot kroppen. Det er en grunn til at enkelte fotografer klarer å få skarpere bilder enn andre ved lengre lukkertider, og det har veldig lite med å ha en stødig hånd fra naturens side.

Hva er det som får deg til å tro at man ikke kan støtte albuene mot kroppen når man bruker skjermsøker? Jeg kan være enig i at Canon (og Leica/Panasonic) gjør det vanskeligere, siden de ikke kan vippe/vri skjermen, men med mine Olympuser kan jeg støtte kameraet akkurat hvor og hvordan jeg vil, helt uavhengig av hvor øyet mitt er, og hele tiden med full oversikt over billedets komposisjon. Jeg kan også enkelt støtte det mot bord, vegger, armlener, biler, trær, bakken eller andre faste holdepunkt, imotsetning til når man hele tida må ha øyet klistret. Jeg tar faktisk stadig vekk håndholdt med lukkertider på både 1s og lenger uten problem.

Lenke til kommentar
Vet du, eller noen andre, av noen sider på nettet om teknikk for å holde skikkelig ved lengre lukkertider? Eller er det bare albuene inn mot kroppen som gjelder?

8000731[/snapback]

Det er som jpsalvesen sier, og man kan lære mye av å se på skyttere generellt eller skiskyttere spesielt (siden de opptrer på tv mer enn én gang i året). Stå stødig med beina, og albuene inn mot siden. Denne siden er det nærmeste jeg finner en guide på nettet nå på sparket, men tipsene til teknikk med kort linse virker litt rare. Selv støtter jeg opp under både huset og objektivet med venstrehånden, og med vertikal skyting foretrekker jeg avtrekkerknappen ned, slik at albuene fortsatt kan være til støtte. Stillingen med 80-200mm lenger ned på siden ser mer fornuftig ut. Som i skyting er det veldig viktig at man finner en posisjon man kan være avslappet i.

Lenke til kommentar
Jeg lar meg stadig imponere over evnen til å utelukkende lese de enkeltsteningene eller enkeltordene i andres poster som støtter opp om ens egendefinerte martyrrolle i en ellers udramatisk problemstilling.

Det har ingen ting med sammenhengen å gjøre at du formulerer deg nedsettende om (din?) tante Birgitte. Det går an å formulere sin motvilje mot Live preview på mer saklig måte. Hva er det forresten som er så galt med å ta bilder på strak arm dersom det fungerer? Ser det ikke profft nok ut?

Jeg syns det er en ganske ufarlig påstand at den gjengse familiefotografen (her representert ved den fiksjonelle tante Birgitte med et stort blinkesmilefjes bak seg) med et gjengs familiefotografkamera med familiefotografkameravekt har andre krav og behov enn en gjengs pressefotograf. Det er heller ikke underforstått at det er galt for denne gjengse familiefotografen å holde sitt kamera på strak hånd, men det går ikke an å bruke pressekamera med god optikk og blitz i lengden på slikt vis, med mindre man har Strongman-ambisjoner. Og desto høyere oppløsningsevne kameraet har, desto mer mottakelig er det for dårlig og ustødig teknikk.

 

Hva er det som får deg til å tro at man ikke kan støtte albuene mot kroppen når man bruker skjermsøker?

8000880[/snapback]

Mye av poenget med stillingen er at underarmene fungerer som stativben, og vekten til kameraet hviler mot kroppen din. Det lar seg bare gjøre hvis man holder kameraet opp i retning ansiktet. Den alternative løsningen er å ha søkeren på toppen, og hvile kameraet mot kroppen, gjerne med en del av vekten på stroppene rundt halsen.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Det er jo litt interresant at  bildesensoren  måler  28,1 x 18,7 mm , mens  f.eks EOS 400D sin sensor måler  22,5 x 15,0 mm.

 

Bildekvaliteten bør da minst være like god , ja sannsynligvis hakket  bedre !

8002514[/snapback]

 

At 1D-serien har APS-H sensor kan vel knappest kalles noen nyhet...

 

At bildekvaliteten er bedre enn 400d (eller alle andre 10MPix kamera for den del) kan du være trygg på. Både pga pixelstørrelsen samt flere andre nyvinninger.

Lenke til kommentar
teknikk for å holde skikkelig ved lengre lukkertider? Eller er det bare albuene inn mot kroppen som gjelder?

8000731[/snapback]

 

Tja, alle teknikker man lærte i militæret rundt god skyteteknikk er direkte overførbare til fotografering. Det være seg stødig stilling uansett om man står eller ligger, pusteteknikk, jevnt avtrykk osv osv. De som av forskjellige grunner ikke har belemret forsvaret med sitt nærvær kan evt. plukke opp et og annent fra skiskyting ;-)

 

(Og der la jeg merke til at CWalken hadde vært inne på akkurat det samme....)

Endret av EspenE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...